Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leica M2 + Summicron 35mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Å

Aktiv medlem
Hejsan.
Undrar:

Prövar nu min fars M2:a plus en gammal analog ljusmätare.
Denna ljusmätare kan ibland visa ex 125 i tid och ett bländarvärde som skall ligga mellan 11 och 16 (125 sträcker sig iofs från 11 till 16).
Har också en liten display längst uppe till höger. Vad visar den?

Fråga 1: mitt objektiv kan ej ställas in mellan 11 och 16 utan har siffrorna 2, 2.8, 4, 5.6, 8, 11, 16. Vad skall jag göra?

Fråga 2: vad menas med ett halvt bländarsteg?

Tacksam för informativa svar trots lite knepiga frågor :)
 

Bilagor

  • ljusmatare.jpg
    ljusmatare.jpg
    35.7 KB · Visningar: 489
Det går ej...

...att ställa in mellan dessa två värden :-(
(detta går iofs på 90mm-objektivet)

/Anders
 
Mina tankar om fråga 1: använder du negativ film så är ett halvt bländarsteg hit eller dit inte så mycket att huttla om. Men det är bättre att överexponera än att underexponera. Med dia tvärtom. Alternativexponera. Någon borde bli bra i vilket fall.

Det lilla fönstret till höger är exponeringsvärdet, dvs ett mått på hur mycket ljus som träffar cellen. Detta värde "översätts" sedan till kombinationer av tid, bländare och känslighet. Om du förstår hur jag menar.
 
Jag hade tidigare en summicron 50mm. Den hade klicklägen för bländarvärdena men det gick att ställa in blänaderen på ett värde mitt emellan klicklägena också. Jag kan tänka mig att det funderar även på 35:an.

Fast precis som det sades i ett tidigare inlägg kan du (vid negativ film) använda bl.11 (överexponera lite) eller alternativexponera (diafilm).

Lycka till med M2.an och 35:an. Finfin kombination!

Hälsningar

Fredrik
 
Stämmer

Jo, visst kan man ställa den mellan värdena, fast med utan ett "klick" dårå :)
Jag får köra med den taktiken...
Har som sagt en 90mm Tele-Elmarit(2.8)-glugg också. Någon som har bra erfarenhet från den?

/Anders
 
Jonas, Mattias och Fredrik har redan svarat på dina frågor, så jag vill bara komma med ett tips om hur du kan använda ljusmätaren. Jag har en senare modell av samma ljusmätare.

Förutom att du kan mäta ljuset som reflekteras från motivet, som är det vanliga, kan du även mäta ljuset som träffar motivet. Då för du upp knappen längst ned till höger på bilden så långt det går och mäter ljuset från motivet med mätaren vänd mot kameran. Den typen av mätning kan ge mer korrekta värden om t ex motivet är mycket mörkt eller ljust.

Den här mätaren är väl inte den mest noggranna på marknaden precis (den tillverkas fortfarande) och den klarar inte att mäta vid svagt ljus, men den har ändå ett par fördelar. Dels är den ovanligt liten och dels behöver den inget batteri eftersom den använder en selencell.

Olle
 
Olle skrev:
Den typen av mätning kan ge mer korrekta värden om t ex motivet är mycket mörkt eller ljust.
Jag behöver nog förklara vad jag menade med "mörkt eller ljust".
Jag menar alltså inte svagt eller starkt ljus, utan att motivet har övervägande mörka respektive ljusa färger.

Olle
 
Tack för alla svar

Visste väl att Leica skulle dra till sig några nyfikna, även om det nu gällde mest ljusmätare :)
Kom gärna med mer tips om hur man bäst nyttjar sin Leica inkl. ljusmätaren ovan.

/Anders
 
Liten och behändig ljusmätare. Fick med en sådan för ett par veckor sedan med en kamera, fast grå och äldre, troligen 50-tal. Mäter fortfarande bra. :)
 
Två nya frågor

1.) När jag byter 35mm-optiken till ett 90mm, så ska ju sökaren automatiskt bli mindre (styrs av lilla "spaken" till vänster om objektivet).
Nu verkar "spaken" inte vilja hänga med riktigt, utan man får själv skjuta till den lite. Vad göra?
Kan man fixa till den själv på ngt sätt?
("Spaken" går tillbaka av sig självt när man byter till 35:an igen och fjädrar lätt även utan objektiv påsatt)


2.) Hur kalibrerar jag min ljusmätare (se bild) på bästa sätt?

/Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.