Annons

Leica M10 på Ullevi?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gustafjansson.se

Aktiv medlem
Jag ska på Håkan ikväll (Ullevi). Jag har en Leica M10 och en liten Voigtlander 28mm ultron f2. Jag har kameran inett halfcase. Tror ni jag kommer in med det på Ullevi ikväll?

I deras utskick skriver de att de godkänner kompaktkameror och mobilkamera. Inte systemkameror och annan proffsutrustning.

när jag gick sist hade jag min Fujifilm X-Pro 3 med mig. De frågade då om jag kan byta objektiv. Dum som jag va så sa jag ”ja”, då bad han mig lägga kameran i ”garderoben”.

Deras regler är så urbota dumma så det finns inte! En 24mp med 28mm på är ju betydligt ”snällare” än en iPhone 13 pro max och andra nya flaggskepps mobiler med telelinser… antar att man får dra gränsen någonstans, men då anser jag att way out west är betydligt bättre där de förbjuder all objektiv över 50mm istället för vilken typ av kamera det handlar om!
 
Jag ska på Håkan ikväll (Ullevi). Jag har en Leica M10 och en liten Voigtlander 28mm ultron f2. Jag har kameran inett halfcase. Tror ni jag kommer in med det på Ullevi ikväll?

I deras utskick skriver de att de godkänner kompaktkameror och mobilkamera. Inte systemkameror och annan proffsutrustning.

när jag gick sist hade jag min Fujifilm X-Pro 3 med mig. De frågade då om jag kan byta objektiv. Dum som jag va så sa jag ”ja”, då bad han mig lägga kameran i ”garderoben”.

Deras regler är så urbota dumma så det finns inte! En 24mp med 28mm på är ju betydligt ”snällare” än en iPhone 13 pro max och andra nya flaggskepps mobiler med telelinser… antar att man får dra gränsen någonstans, men då anser jag att way out west är betydligt bättre där de förbjuder all objektiv över 50mm istället för vilken typ av kamera det handlar om!


" när jag gick sist hade jag min Fujifilm X-Pro 3 med mig. De frågade då om jag kan byta objektiv. Dum som jag va så sa jag ”ja”, då bad han mig lägga kameran i ”garderoben”.

Det finns någon flygfotokamera som är bra på långt håll, där man inte kan byta objektiv, undrar om den skulle funka! :) :)
 
Jag ska på Håkan ikväll (Ullevi). Jag har en Leica M10 och en liten Voigtlander 28mm ultron f2. Jag har kameran inett halfcase. Tror ni jag kommer in med det på Ullevi ikväll?

I deras utskick skriver de att de godkänner kompaktkameror och mobilkamera. Inte systemkameror och annan proffsutrustning.

när jag gick sist hade jag min Fujifilm X-Pro 3 med mig. De frågade då om jag kan byta objektiv. Dum som jag va så sa jag ”ja”, då bad han mig lägga kameran i ”garderoben”.

Deras regler är så urbota dumma så det finns inte! En 24mp med 28mm på är ju betydligt ”snällare” än en iPhone 13 pro max och andra nya flaggskepps mobiler med telelinser… antar att man får dra gränsen någonstans, men då anser jag att way out west är betydligt bättre där de förbjuder all objektiv över 50mm istället för vilken typ av kamera det handlar om!

M10 är en kompakt kamera och klassas som kompaktkamera :).
Glöm inte heller att sätta ett litet GAIS klistermärke över den röda pricken! ;)

lycka till med bilder!
 
M10 är en kompakt kamera och klassas som kompaktkamera :).
Glöm inte heller att sätta ett litet GAIS klistermärke över den röda pricken! ;)

lycka till med bilder!

haha! Ja, då måste jag bara få tag på ett 8mm stort (litet?) Gais-märke innan klockan 18 😅

Jag fick tipset av en i en facebook grupp att, om vakten frågar om man kan byta objektiv på kameran, ta fram en filmrulle och säga ”nej, men jag kan byta film”. jag har nu en filmrulle i fickan och kommer eventuellt dra den vid fråga.. 😁
 
Jag ska på Håkan ikväll (Ullevi). Jag har en Leica M10 och en liten Voigtlander 28mm ultron f2. Jag har kameran inett halfcase. Tror ni jag kommer in med det på Ullevi ikväll?

I deras utskick skriver de att de godkänner kompaktkameror och mobilkamera. Inte systemkameror och annan proffsutrustning.

när jag gick sist hade jag min Fujifilm X-Pro 3 med mig. De frågade då om jag kan byta objektiv. Dum som jag va så sa jag ”ja”, då bad han mig lägga kameran i ”garderoben”.

Deras regler är så urbota dumma så det finns inte! En 24mp med 28mm på är ju betydligt ”snällare” än en iPhone 13 pro max och andra nya flaggskepps mobiler med telelinser… antar att man får dra gränsen någonstans, men då anser jag att way out west är betydligt bättre där de förbjuder all objektiv över 50mm istället för vilken typ av kamera det handlar om!
Grejen är ju att det skulle ta för lång tid att detaljkontrollera kameror vid insläppet, och personalen saknar kunskap om kamerors och mobilers prestanda. Därför skapar de dessa enkla och fyrkantiga regler, som definitivt kan uppfattas som orättvisa.

Apropå det, får man ta in en kikare?
 
Grejen är ju att det skulle ta för lång tid att detaljkontrollera kameror vid insläppet, och personalen saknar kunskap om kamerors och mobilers prestanda. Därför skapar de dessa enkla och fyrkantiga regler, som definitivt kan uppfattas som orättvisa.

ja, det är väl så. Men tänker att det kan vara bra att ha personal som kan sitt jobb, det tar ju längre tid att fråga och få svar än att bara veta att längst fram på linsen står det XX mm, om XX är högre än 50 så är den inte godkänd, om man tar way out west som exempel.

de flesta jobb sätter ju vissa krav på den som ska utföra jobbet och om jobbet är att skruva av korken på petflaskor, och stoppa vissa föremål, så borde just den biten inte vara så svår att bemästra. :)
 
Förövrigt är Leica M10 en grymt bra kamera att jobba på konserter med, den är användbar upp till 12600 ASA. Jag bukar använda en M10:a med 35 och 90mm när jag jobbar.

Ja, det blir första konserten, såg ett klipp på youtube av en tysk som hade en rätt liten kanal, han sa att han aldrig haft problem på events och konserter, det är ju lovande, men också ett helt annat land 😅

kom hem från grekland i tisdags, där va vi på en grekisk afton. Riktigt smidigt att ha runt axeln och bara smita ur tåget och stå mitt i dansen och kunna fota från det persektivet, inget jag hade varit bekväm med om jag hade jobbkameran (Canon 5D mark IV) 😅

Hoppet är det sista som överger än och det får sitta i till 18-tiden :D
 
,
" när jag gick sist hade jag min Fujifilm X-Pro 3 med mig. De frågade då om jag kan byta objektiv. Dum som jag va så sa jag ”ja”, då bad han mig lägga kameran i ”garderoben”.

Det finns någon flygfotokamera som är bra på långt håll, där man inte kan byta objektiv, undrar om den skulle funka! :) :)

Dessa regler som förekommer är komik på hög nivå. Din kombo då i vart fall enligt bokstaven ej tillåten, men däremot en Leica Q2...
 
,


Dessa regler som förekommer är komik på hög nivå. Din kombo då i vart fall enligt bokstaven ej tillåten, men däremot en Leica Q2...

precis, och den kan jag komma bra mycket närmare med i god upplösning än min M10🤷‍♂️ Riktigt oklara regler! Betydligt lättare att gå efter brännvidd än typ av kamera, eller bara skita inatt vara supersnala, och låta folk ta med sig en kamera som inte är för stor och klumpig så det finns skaderisk, typ Nikon Z9 med en telezoom eller gfx 100 med en 80mm f1.7.😅
 
Jag ska på Håkan ikväll (Ullevi). Jag har en Leica M10 och en liten Voigtlander 28mm ultron f2. Jag har kameran inett halfcase. Tror ni jag kommer in med det på Ullevi ikväll?

I deras utskick skriver de att de godkänner kompaktkameror och mobilkamera. Inte systemkameror och annan proffsutrustning.

när jag gick sist hade jag min Fujifilm X-Pro 3 med mig. De frågade då om jag kan byta objektiv. Dum som jag va så sa jag ”ja”, då bad han mig lägga kameran i ”garderoben”.

Deras regler är så urbota dumma så det finns inte! En 24mp med 28mm på är ju betydligt ”snällare” än en iPhone 13 pro max och andra nya flaggskepps mobiler med telelinser… antar att man får dra gränsen någonstans, men då anser jag att way out west är betydligt bättre där de förbjuder all objektiv över 50mm istället för vilken typ av kamera det handlar om!


Det kanske beror lite på personen som står vid insläpp, men när jag var och såg Rammstein på Ullevi den 28/7 hade jag med mig min Fuji X100 och de kollade inte ens på kameran vid insläpp, så din Leica borde inte vara några problem att ta in kan jag tycka.
 
Det kanske beror lite på personen som står vid insläpp, men när jag var och såg Rammstein på Ullevi den 28/7 hade jag med mig min Fuji X100 och de kollade inte ens på kameran vid insläpp, så din Leica borde inte vara några problem att ta in kan jag tycka.

Det låter lovande, en vän blev inte insläppt med sin X100V, vet inte vilken konsert eller när det var, men det känns som att det har mycket med tur att göra. 😅
 
Det låter lovande, en vän blev inte insläppt med sin X100V, vet inte vilken konsert eller när det var, men det känns som att det har mycket med tur att göra. 😅
När jag besökte EM i friidrott på Ullevi 2006 som vanlig åskådare så lyckades jag passera grindarna med en Canon DSLR med EF 500/4. Hade ingen ackreditering men det gick fint att plåta ändå. De övriga fotograferna med dyra ackrediteringspass runt halsen blängde lite konstigt på mig, men de protesterade inte. 😂
 
Senast ändrad:
När jag besökte EM i friidrott på Ullevi 2006 som vanlig åskådare så lyckades jag passera grindarna med en Canon DSLR med EF 500/4. Hade ingen ackreditering men det gick fint att plåta ändå. De övriga fotograferna med ackrediteringspass runt halsen blängde lite konstigt på mig, men de protesterade inte. 😂

hahah!!! Ja då är ju min Leica ett litet nålsöga i jämförelse 😅😅😅
det häller att hålla ihop oss fotografer emellan 😁
 
När jag besökte EM i friidrott på Ullevi 2006 som vanlig åskådare så lyckades jag passera grindarna med en Canon DSLR med EF 500/4. Hade ingen ackreditering men det gick fint att plåta ändå. De övriga fotograferna med ackrediteringspass runt halsen blängde lite konstigt på mig, men de protesterade inte. 😂

På EM i friidrott 2006 gick jag in med Nikon D100 + 70-200 ser jag när jag kollar.

På EM i friidrott i Helsingfors 2012 blev det en Sony Nex 5N

På VM i fotboll 2006 i Köln (Sverige-England) hade jag också D100 + 70-200 utan problem

På Madonnas konsert på Ullevi 2012 smugglade jag in min Sony Nex 5N längst ner i ryggsäcken...det var inte tillåtet men jag lyckades...

På Rolling Stones på Friends nu i slutet av juli var kompaktkameror tillåtna, hade med mig Leica D-lux 7

Leica M8 hade jag med utan problem på Svedalas festival 2010

osv

Alltid kul med utbyte av erfarenheter.
 
Jag hade inte vågat ta med mig en Leica. Har blivit stoppad med Fujifilm XT2 på både Ullevi och Partille arena konsert, trots litet objektiv. Jag har hittills varit på alla Håkans Ullevi konserter och på de två senaste hade jag Sony Rx100iii som gick bra.
Lycka till! Magisk konsert för övrigt.
DSC06654-01.jpeg
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.