Annons

Leica M, M39 och screw mount

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Carlström

Aktiv medlem
Jag kollar lite på mätsökare. Eventuellt vill jag ha en ikon zm/leica nån dag, men jag tänkte börja med att köpa en voigtländer för en billig penning på ebay eller så. Men jag blir inte riktigt klok på deras bajonetter. På vissa står det leica m mount, m39, m42 och screw mount osv. Är det m-mount som gäller på zeiss ZM och på leica m 6-9 ? Är det inte samma sak som m39 ? Tilverkas voightländer med flera olika fattningar?

Mvh
Johan

Hej,

Leica M-mount är objektivfattningen som används på alla M-kameror (dvs M3 och allt sen dess). M39 kallas även LTM (Leica Thread Mount) och passar tidigare Leica kameror, t.ex. IIIf. Du kan köpa en adapter för att använda M39/LTM objektiv på M-kameror, men ej tvärtom.

Zeiss Ikon ZM använder M-mount.

Voigtländer tillverkas i både M39 och M-mount.

Här är två olika betydelser av den lilla bokstaven´M´ som spökar till det...

Dels har vi det metriska gängsystemet, använt i hela den civiliserade världen numera....;-)

Det handlar alltså om gängor på alla sorters skruvar och muttrar, men i objektivfattningssammanhang är det framför allt de två Du nämnde som är av intresse. M42 användes av Praktika, Edixa, Pentax m fl, medan M39 var fattningen för alla Leicor fram till 1954, samt för diverse Leicaefterföljare. Siffran betecknar ytterdiametern på gängan; det ÄR alltså en gänga som på vilken skruv som helst.

Men.... 1954 kom Leica med sin M3-kamera (Messucher 3 Brennweiten eller nåt sånt...), och som hade en egen bajonett för snabbare byte och möjlighet att styra sökarens ljusram. Det är ännu precis samma fattning som den senaste M9 använder, vilket nog är rekord i bakåtkompatibilitet. Samtidigt, för att hjälpa ägare av befintliga skruvobjektiv, kom en enkel adapter som tillåter att man använder M39-objektiv på kameror med M-bajonett (tvärtom går inte). Den adaptern finns i tre varianter för att sökaren skall visa rätt ljusram, men för övrigt är de identiska.

Zeiss ZM och Leica M (alla nummer från 1 t o m 9) samt Leica CL och ett par kameror från Konica och Minolta använder M-bajonetten, och de kan alla dessutom ta M39-objektiv (som finns från otaliga tillverkare) med den nämnda adaptern. Voigtländer har hus och objektiv med båda fattningarna i sitt sortiment.

Glömde nämna att det finns en annan typ av M39; vissa SLR-kameror från gamla Sovjetunionen använde 39mm gängor. Dock passar inte dessa objektiv LTM/M39 kameror.

Sen för att göra allt ÄNNU krångligare så finns det gamla objektiv (även dessa från Sovjetunionen) som såg ut att vara i Leica M39 fattning, dock hade de en s.k. thread pitch på 1 gänga/mm. Leica hade valt 26 gängor/tum istället, så de passar inte heller...

Rent fysiskt passar det gamla mätsökareobjektiven (Industar 26, Jupiter-8 m.fl.) med m39-fattning från Sovjet, men det som kan hända är att de inte kopplar eller inte kopplar korrekt med avståndsinställningen. Många använder dock dessa objektiv utan problem på sina Leicor (eller mätsökarkameror från andra tillverkare för den delen), så det verkar inte finns något entydigt sanning.

Rent fysiskt passar det gamla mätsökareobjektiven (Industar 26, Jupiter-8 m.fl.) med m39-fattning från Sovjet, men det som kan hända är att de inte kopplar eller inte kopplar korrekt med avståndsinställningen. Många använder dock dessa objektiv utan problem på sina Leicor (eller mätsökarkameror från andra tillverkare för den delen), så det verkar inte finns något entydigt sanning.

Det stämmer att Jupiter etc passar då de har samma gänga som LTM, dock fanns det tidigare Leica-kopior (från 30-talet) som använde 1 gänga/mm och de objektiven kan faktiskt skada en LTM kamera. Samma gäller Canons tidigaste mätsökarkameror som använde 24tpi (threads/inch - gängor/tum).

Passar på att tillägga att det kan skilja något i bajonettens avstånd från film-/sensorplanet, tyvärr. Jag tänker då på Konicas mycket fina M-Hexanon-objektiv med M-bajonett (och L-Hexanon med LTM/M39), som inte fokuserar korrekt på Leica M, iaf inte på den M8 jag testat dem på. Har haft M-Hexanon 50/2.0 och L-Hexanon 50/2.4 och båda felfokuserade tillräckligt mycket för att inte vara så roliga att fotografera med om man inte har väldigt gott om tid och stativ. Alla mina andra objektiv från Leica/Voigtländer/Zeiss fokuserade korrekt på samma kamerahus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar