Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leica m-90

Produkter
(logga in för att koppla)

Rikard a

Medlem
Hej alla har en fråga om glugg till en M-6.
har funderat på en 90:a men vet inte riktigt vilken som är bäst.Det finns ju några att välja på idag-leica,voigtländer,konica-hexar mm.
priserna har ju oxå sjunkit en del på 90 så jag tänkte det va dags nu.Nån som har några tips.

Mvh/Rikard
 
Kolla på RangefinderForum, där finns mängder av information. Jag har en tele-elmarit 90/2,8 (thin) som passar mig utmärkt; skarp, smidig och snygg bokeh. För $280 på Ebay var den ett fynd.

Hexaren har också fått bra betyg vad jag vet.
 
Jag hade tidigare en elmarit 90/2,8 och den var skarp och smidig på alla sätt och vis. Jag tyckte dock att brännvidden inte funkade något vidare på Leica M, det blev för mycket tele för mej, och ibland problem med skärpeinställningen på 0,72 sökaren. Jag böt senare ut den mot en 75:a som ja tycker funkar mycket bättre, blir mer likt 50:an i hantering och skärpedjup och dessutom mindre förvrängning av perspektivet, den funkar dessutom underbart bra som porträttglugg. Så mitt råd är att du även kollar in 75:eek:r, där jag vet att förutom Leicas egna ganska dyra finns en Voigtländer som lär vara bra.
 
Jag hade förut en M4 med en Tele-Elmarit 90/2.8. Mycket bra objektiv men det blir en väldigt liten ruta att komponera och fokusera i. Jag tror därför också på en 75:a. Voigtländers 75/2.5 är förstås inte lika vass som Leicas 75/1.5, men den kostar väl bara en femtedel. Troligen är den fortfarande mycket bra.

Voigtländer har också en 90/3.5 som fått mycket goda omdömen, klart ett alternativ till en Tele-Elmarit - om man kan förlika sig med den lilla sökarbilden.
 
Jag har en Hexar 90/2.8 och en Voigtländer 90/3.5.

Båda är väldigt bra, men Hexaren är smidigare ergonomiskt och tar mindre plats eftersom motljusskyddet är infällbart, plus ett halvt steg extra ljusstyrka. Min Voigtländer är till salu, om du är intresserad så skicka ett mail.
 
Jag är otroligt nöjd med Voigtländers 75 mm. Skarp av bara vad, ganska kompakt o annars gemytligt att använda o prixet är väl oslagbart!
Bildkvaliteten är jag dock mest nöjd med. Tycker om att använda den med Neopan 1600!

I de två senaste nummren av LFI finns Leicas 90 och 75 mm i "test"
/TBS
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.