Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leica i kris

Produkter
(logga in för att koppla)

carpelux

Aktiv medlem
I ett pressmeddelande den 17 februari säger leica att de förväntar sig en förlust uppgående till halva sitt aktiekapital i mars 2005. Därför har bankerna strypt en del av krediten till Leica, och ger bara tillräckligt med kredit för att täcka det nuvarande likvidetsbehovet fram till 31 maj 2005. Detta datum kommer en extra bolagsstämma hållas där ledningen skall presentera en finansieringsplan till aktieägarna.

Det låter inte bra för Leica, det är nog inte rätt för en kameratillverkare att vara ägd av en modefirma.

Frågan är om de kommer överleva öht, eller de kanske blir uppköpta av någon japansk tillverkare. Mitt tips i så fall är Konica/Minolta

Det är ju också en möjlighet.
Att jag tror Monica (Minolta/Konica) är ett alternativ beror på det samarbete Minolta hade med Leica i mitten på 70-talet.
Men det är ju iofs längesedan och mycket vatten har runnit sedan dess.

Jag tror att Leica har missbedömt marknaden med den strategi de har där kunderna kan skräddarsy olika varianter (till skyhögt pris). Kamerorna blir mer samlarobjekt än bruksföremål på det sättet. Istället skulle de göra kameror som tidigare, hållbara brukskameror.

Och givetvis hålla sig framme när det gäller digitala lösningar.

Leica.....

Håller med om att Leica troligen missbedömt en del...kundgrupper osv.

Och så finns det fritänkare som Cosina...
Tänk om det hade funnits ett samarbete där..

Cosinas RF var ju nära. Det var bara den korta mätsökarbasen, samt den "trånga objektivöppningen" som gjorde att jag avstod från ett eller två Cosinahus med objektiv för några år sedan.
Och priset var ju ett helt annat...

Men nu er'e andra tider, digitala, och det gäller för leica att hänga på.
men jag är tveksam..
Trodde dom var litet Pg när det kom digitala bakstycken...

Känns som tidigt 1950-tal när tyska fotoindustrin trodde dom styrde världen...
Men smarta innovatörer/ smarta plagiatörer som Nikon/Canon/Pentax osv jobbade smartare! :)

Leicas misstag påminner om Hasseblads. Att Pansonic går in och tar över verkar mer logiskt än att Konica/Minolta gör det.

Tja, rika samlare tröttnar väl också någon gång? För det är väl det Leica har blivit, samlarprylar istället för verktyg.

Jag tror inte att det är slutleicat totalt sett, åtminstone inte ännu.

I leicas halvårsrapport står det att man vid nästa bolagsstämma i maj kommer att föreslå "finacial measures" innebärande bl.a. smalare produktutbud. Det som går dåligt är M- och R-kamerorna medan kompakt och digitalkamerorna går hyfsat. Även de fjantiga golfavståndsmätarna verkar gå bra. Tilltalar nog "Gucci-segmentet".
Det skulle ligga nära till hands att sluta med R-kamerorna. Men där har man ju utvecklat ett digitalbakstycke. M-kamerorna lär man väl inte lägga av med ännu.

Nej, jag tror att Hermes skjuter till pengar samtidigt som man skär ner ordentligt bland de 1200 anställda, slutar med lite kikare och kanske MP. Samtidigt som man måste satsa på det digitala. Dessutom marknadsför man sig nu som legotillverkare.

Det bästa som skulle kunna komma ut av det här är väl att Leica tar fram en ny digital kamera i samma tradition som M-kameran (men som inte bygger på den utan är helt ny). Då kanske vi får se Leicor som ett utbrett fotografverktyg igen. M-kamerorna får de gärna fortsätta att tillverka, men det lär bli i liten skala.

Svårt läge för Leica, men om Volkswagen kunde ersätta en succe men en helt ny (Bubblan som ersattes av Golfen) så finns det väl en chans för leica också.

F

Synd att säga det, men de hakar väl på Hasselblad i deras fallande kundkrets då de satsade för sent (eller knappt alls??) på digitalt...

sagan skrev:
Är det slutleicat nu?

:-D

På Pargasdialekt uttalar man ordet "leka" "leica", precis som det skall uttalas i kamerasamanhang. "Sluut o å leika" eller "Börj inga leika me mee". Pargas är en liten bortglömd stad (dock en stad) en bit ut i den åboländska skärgården. Skärgårdens huvudstad... och... därifrån e jag hemma. Så nu vet ni det.

Off-topic? Näää...

/Andreas

EDIT: Ja så om man var så lycklig kunde man i Pargas t.ex säga "Ja ska yyt å leika me min Leica". Om man skulle råka ha en alltså.

Höga priser

Dom får väl sänka priset på Leica kameran så överlever dom säkert-
5000kr för en m6 tex eller m7, och max 4000 kr för ett Leica optik.
Va tror dom egentligen`?

Leicakameror lär användas så länge det finns film till dom, även om märket och tillverkningen försvinner. De analoga mekaniska Leicakameror som finns idag (även äldre sådana) lär överleva de flesta digitala modeller som kommer att tillverkas under de närmaste 50 åren. När elektronik, sensorer, autofocusmotorer, mm. lagt av kommer de mekaniska mästerverken att ticka vidare. Därför kommer det inte att slutleicas på länge än. Jag fotograferar själv bl.a med ca 50 år gamla mekaniska modeller och de fungerar alldeles utmärkt. De kommer säkert att fungera ytterligare 50 år utan problem.

Ja de funkar säkert, men i konsumentledet så är det digitalt som gälelr. Även bland yrkes så minskar ju analogt rejält. Blir väl bara entusiaster och konstnärer kvar till slut som kör analogt, det mest tragiska är ju att inom en 5-årsperiod så är nog merparten av filmutbudet ett minne blott det med...

Ja flera filmer lär nog försvinna, främst färgfilmer både dia och neg. Men när det gäller svartvit film kommer den säkert att finnas ganska länge. Personligen tror jag att både 35mm-film och 120-film kommer att finnas ett bra tag. Den globala marknaden för analog fotografering är stor nog för det och kommer så att vara eftersom många vill ha just de specifika och hantverksmässiga resultat man får med silverbaserat material.

Yup yup så e det,provade på att köra produktfoton med dia (120 6x7) på skolan häromdagen och det blev mycket bra, nu väntar bara scanning, sen damm retusch, sen justering, sen...
Lite för långsamt arbetsflöde för mig - men visst har det sin charm, helt klart :)

ZoMbiE skrev:
Även bland yrkes så minskar ju analogt rejält.

Jag tror det är detta faktum så fått leica (och hasselblad) på knä. De har nog helt missbedömt den snabba övergången från analogt till digitalt hos proffsanvändarna. Det är ju de som står för volymen av inköp av dyr utrustning. Entusiasterna köper ju också, men de är inte tillräckligt många för att hålla en industri levande.

Proffsen är inte känslostyrda, är resultatet tillräckligt bra för att sälja eller trycka så spelar det egentligen ingen roll vad som står på kameran, givet service och allt runtikring fungerar. Just nu ligger väl Canon bäst till.

Att leverera kameror med specialdesignade läderklädslar hjälper nog inte till att öka omsättningen...

Egentligen har Leica aldrig kommit ur sin kris sedan början av 80-talet.
Jag bodde i Wetzlar nästan granne med den gamla Leica-fabriken. Tänk dig hur tråkigt det är där borta. 4000 anställda i början av 80-talet, idag bara 250 kvar. Fabrikslokaler står tomma, arbetslösheten är skyhögt.
Problemet med Leica var sedan R3-tiden, att dom satsade inte alls på kompetensen som fanns och dom investerade inte det minsta i modern produktionsteknik. Det är en sjukdom i den tyska industrin generellt.
Leica har genom missade personal- och tekniksatsningar brottats med stora kvalitetsproblem och höga kassationer. Ännu värre var det med minox, som under sina värsta tider hade upp till 25% garantifall på sina produkter.
Jag tror inte att dom klarar sig mycket längre till på det här sättet, så länge dom inte satsa på kompetens och teknik som man har gjort i Jena.

Direktörer!

Tänk er följande scenario!

Om dom körde en kampanj där dom chocksänkte priserna rejält på sina kameror, H*lve*te va kameror dom hade sålt. och vad många fler som hade ägt en leica kamera. EN leica i var mans hus. :)

Hade ju varit kul o se, jag hade gjort så om jag var direktör.
Det vore faktiskt tråkigt om dom försvann, vilket jag inte tror, men men,.. Jag vill också ha en :(

Och att man kan tillverka dom så billigt så att man går plus på det ändå (trots det låga priset).

Det som kan hända istället är att någon annan köper upp namnet, och säljer sina skräpiga kamror lättare än under sitt egna namn

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar