Annons

Lee-filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Billingen

Aktiv medlem
Dags att uppgradera mitt filtersystem, och jag har siktat in mig på Lee. Men det är en snårskog av prylar, olika hållare och adaptrar och varianter av filter. Så jag har ett par frågor:

1) Jag kommer att använda filtren mestadels på vidvinkel ner t.o.m. 16mm på fullformat, med 82mm filtergänga. Funkar "foundation kit"-hållaren eller kommer jag att behöva "push on 100mm"-hållaren för att undvika att hållaren ger mörka hörn/kanter?

2) Är ND-filtren av polyester mindre känsliga för färgstick när man stackar två eller fler filter än "resin"-filtren? Det påstås nämligen av somliga, och anledningen skulle vara att polyester-filtren är tunnare. Vad är din erfarenhet?

Tacksam för svar!
/Björn
 
jag kör med foundation samt har använt resin filter utan några problem. Jag har köpt wideangle adapter ringar till samtliga gluggar för att undvika mörka hörn. Med dom så kommer filtret nästan direkt framför obejktivet. Har handlat från denna firma flera gånger
http://www.morco.uk.com/leehardware.htm
 
Kan bara instämma i Oves kommentar.

Kört med Leesystemet i närmare två år nu och har haft "foundation kit"-hållaren. När jag bytte till 5D MkII så köpte jag till en 82mm vidvinkel adaptorring till mitt 16-35 och det är inga problem att skyffla in två stycken filter i hållaren utan att det vinjetterar.
Har bara kört med "resin"-filtren, så vet tyvärr inte skillnaden mellan polyester och resinen. Men aldrig upplevt något problem med färgstick med dessa.
 
Ove och Martin - tack ska ni ha! Nu blir det lite lättare att beställa, eller om jag köper direkt i butik vid nästa resa till London.

=)
 
jag kör med foundation samt har använt resin filter utan några problem. Jag har köpt wideangle adapter ringar till samtliga gluggar för att undvika mörka hörn. Med dom så kommer filtret nästan direkt framför obejktivet. Har handlat från denna firma flera gånger
http://www.morco.uk.com/leehardware.htm

Lånar tråden lite då jag är inne på exakt samma spår.

Är också inne på att köpa Lees system, primärt till min EF 35 f1.4 (72 mm) och till min EF 24-105 f4 (77mm)

Enda vidvinkeln är ju 24--105 och den är ju inte extremt vid på 24mm.

Bör jag ändå köpa vidvinkel adaptern?

Finns det ngn nackdel med vidvinkel adaptern jämfört mot standard, lättare att lossna lätt att sätta för tajt, svårt att ta av mm?

Jag har ingen erfarenhet alls så jag famlar lite i blindo, tacksam för svar!

Affären du länkar till verkar ha ett bra startpaket med 0.6 ND Pro och ett 0.6ND Gradierat

Ngt mer man bör köpa (förutom adaptor ringar)?
 
Lånar tråden lite då jag är inne på exakt samma spår.

Är också inne på att köpa Lees system, primärt till min EF 35 f1.4 (72 mm) och till min EF 24-105 f4 (77mm)

Enda vidvinkeln är ju 24--105 och den är ju inte extremt vid på 24mm.

Bör jag ändå köpa vidvinkel adaptern?

Finns det ngn nackdel med vidvinkel adaptern jämfört mot standard, lättare att lossna lätt att sätta för tajt, svårt att ta av mm?

Jag har ingen erfarenhet alls så jag famlar lite i blindo, tacksam för svar!

Affären du länkar till verkar ha ett bra startpaket med 0.6 ND Pro och ett 0.6ND Gradierat

Ngt mer man bör köpa (förutom adaptor ringar)?

Jag skulle köpa wide angle adapter för då kommer filterhållarn precis mot objektivets glas. Jag brukar för det mesta använda 0,9 eller 1,2 o sällan 0,6 som bara är två steg. Oftast skiljer det 3 steg eller mer mellan himmel/mark. Jag har även köpt polfiltret o det sätts fast på filterhållaren inte billigt men om du har många olika storlekar på objektiv så blir det ok prismässigt ändå.
se bild 1 wide angle adapter
bild 2 hamnar bakom
bild 3 med polring på filterhållarn
 

Bilagor

  • 01f.jpg
    01f.jpg
    19.4 KB · Visningar: 1,238
  • 02f.jpg
    02f.jpg
    90.3 KB · Visningar: 1,237
  • 03f.jpg
    03f.jpg
    13.2 KB · Visningar: 1,248
Jag skulle köpa wide angle adapter för då kommer filterhållarn precis mot objektivets glas. Jag brukar för det mesta använda 0,9 eller 1,2 o sällan 0,6 som bara är två steg. Oftast skiljer det 3 steg eller mer mellan himmel/mark. Jag har även köpt polfiltret o det sätts fast på filterhållaren inte billigt men om du har många olika storlekar på objektiv så blir det ok prismässigt ändå.
se bild 1 wide angle adapter
bild 2 hamnar bakom
bild 3 med polring på filterhållarn

Tusen tack för ditt fina svar med bilder och allt! :)

Kommer beställa 0.9 hard grad och 0.9 ND efter dina råd, med 2 st wide adapters.

Skall se om jag får tag i en big stopper med

Tack igen för din hjälp!
 
Någon som vet varför inte Lee kan leverera big stopper? Längesen jag beställde på Speed Graphics, men fortfarande backorder. SG har ingen aning om när de får in den från Lee.
 
Någon som vet varför inte Lee kan leverera big stopper? Längesen jag beställde på Speed Graphics, men fortfarande backorder. SG har ingen aning om när de får in den från Lee.

Hörde att de har tillverkningsproblem och att de ibland slänger hela batchar.

8 månaders leveranstid fick jag höra av Morco.uk.com

De finns svindyra på eBay om du känner att du måste ha!
 
Ok, tack för svaret. Förr eller senare måste väl Lee få ordning på sin produktion, så jag sitter lugnt i båten och väntar.
 
Så hur det gick det? Jo jag köpte en del av grejerna online från Warehouse Express Photographic. Resten handlade jag i Teamworks butik i centrala London. Teamwork säljer också över nätet.

http://www.wexphotographic.com/Home/default.aspx
http://www.teamworkphoto.com/

Tack för de länkarna :)

Jag lånar också tråden då jag har en fundering ang Lee filtersystemet.
Är det ngn av er som har erfarenhet av att först montera ett polfilter på objektivet och sen filtersystemet (med wide angle adaptor ring) på det? Jag tänker på risken för vinjettering. Tänkt att använda på ett Canon 17-40mm objektiv.
 
Måste ställa en fråga här. Har precis skaffat ett LEE filtersystem och ett BIG STOPPER samt en uppsättning TIFFEN filter.

Eftersom TIFFEN filtrerna är tjockare (4 mm) så kommer dessa att användas i det främre facket på filterhållaren. Detta får konsekvensen att det utrymme som är närmast objektivfronten kommer att vara c:a tre mm från objektivfronten. Därmed kommer jag till själva kärnan i i mina funderingar;

Medför inte detta att det kommer in ljus " bakifrån " om man använder den främre skåran ? Svaret är givet, visst måste det förhålla sig så, men påverkar det exponeringen ?
 
Tror det stora bekymret blir ströljus. Tror jag skulle försökt att täcka för mellanrummet, ett tjockt gummiband kanske? Tänk på att med lååååånga slutartider så är det viktigt att täcka för sökaren annars kommer det in ströljus den vägen.

Skall bara tillägga att ju längre från frontlinsen du har ett filter ju mer påverkar det skärpa, kontrast mm. /Frode
 
Tror det stora bekymret blir ströljus. Tror jag skulle försökt att täcka för mellanrummet, ett tjockt gummiband kanske? Tänk på att med lååååånga slutartider så är det viktigt att täcka för sökaren annars kommer det in ströljus den vägen.

Skall bara tillägga att ju längre från frontlinsen du har ett filter ju mer påverkar det skärpa, kontrast mm. /Frode
Att täcka sökaren är inget bekymmer. Du bekräftar mina misstankar om att det blir problem med ströljus. Undrar hur Lee eller snarare Tiffen, tänkte här ?
 
Att täcka sökaren är inget bekymmer. Du bekräftar mina misstankar om att det blir problem med ströljus. Undrar hur Lee eller snarare Tiffen, tänkte här ?

De har tänkt rätt. Om du bara sätter ett filter sätter du det förstås närmast hållaren, nästa filter utanpå. Ingen har nog tänkt på den andre. /Frode
 
De har tänkt rätt. Om du bara sätter ett filter sätter du det förstås närmast hållaren, nästa filter utanpå. Ingen har nog tänkt på den andre. /Frode
Jo, sådant förfarande är naturligtvis det enda riktiga. Problemet är bara det att Lee-filtret är 2 mm tjockt och Tiffen-filtret är 4 mm tjockt. Det får konsekvensen att den skåra som är närmast objektivöppningen är 2 mm bred och den andra är 4 mm bred. Därmed blir det svårt att göra på det sätt som du skriver, om man skall använda sig av det tjockare filtret i den bakre skåran, den som är placerad närmast objektivöppningen,eftersom det inte får plats.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.