Annons

Ledsen idiot

Produkter
(logga in för att koppla)

matknu

Aktiv medlem
Jag ville bara släppa ut lite irritation och kanske bidra med lite info.

Jag köpte en Panasonic FT1/TS1 vatten- och vindskyddad kompakt som fått bra betyg i testerna. Jag har dessutom en LX3 som är min absoluta favoritpryl så FT1an skulle bli en fin kompis.
Jag fick kameran, packade upp laddade de dubbla batterierna, knäppte ca 140 bilder och två korta filmsekvenser innan jag packade ner kameran för en veckans snorkling på Kreta med filmande i fokus. Jag hade tom köpt en eeePC för att ha som bild- och filmlagring och -editering.

Jag står vid stranden, filmar ett panorama där jag ska snorkla (tanken var en rätt seriös snorklingsfilm). Jag startar snorkelturen, glider filmandes i vattnet, testar fem-sex stillbilder, byter till filmläge, filmar ca minuten sen dör kameran...Jag går till stranden och sköljer av kameran i medhavt mineralvatten, knallar till rummet och lägger kameran i vattenbad 10 minuter. Låter den sedan torka och när jag öppnar batteriluckan hittar jag vattendroppar...alltså två rejäla droppar...
Jag låter kameran ligga med batteriluckan öppen flera dagar men inser att den är stendöd.

Kameran var helt ny, helt ren och luckan stängd korrekt (jag har försökt att stänga den "felaktigt" hemma senare för att se om jag mot förmodan missat något men icke. Det går inte att stänga den felaktigt helt enkelt. Då återstår skräp i packningstätningen och det kan jag direkt säga att jag inte såg något. Det var helt rent och snyggt. Kameran var ju knappt använd.

Jag ringer Panasonic i Sverige och får kontakt med serviceverkstad. Då kameran är köpt i USA så gäller inte garantin. Fy h_vete så förbannad jag är. Dels bommade jag hela veckan på Kreta (snorklingen var suverän) dels så har jag antagligen kastat alla pengarna i sjön.

Det blir aldrig mer en Panasonic iaf. Jag såg på forum efter dödolyckan att flera hade samma problem. Supportverkstaden sa att det beror på att de antingen tappat kameran eller inte stängt luckan ordentligt.... Jag har gjort allt helt rätt och sitter med en ny stendöd kamera och ska försöka hitta inspiration till att köpa en ny....suck.

Så, tänk er för innan ni köper en TS1/FT1, speciellt i USA.
:(
 
Det är aldrig roligt när kameran dör :(
Men om du har hemförsäkring med drulleförsäkring kan du få kameran ersatt...
Kolla med ditt försäkringbolag :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.