Annons

LED-ljuspanel

Produkter
(logga in för att koppla)

SputniQ

Aktiv medlem
Hej!

Nu har jag bestämt mig för att göra ett kontinuerligt ljus med LED strip. Önskan var egentligen att göra en Lite panel kopia.
http://www.bhphotovideo.com/c/product/608411-REG/Litepanels_LP1_BCF_1X1_Bi_Color_Variable_Color.html

Men då LED var så dyra att köpa styck efter som man behöver några hundra, skulle det inte vara värt det kondra att köpa en riktig.

Men efter lite googlande hittade jag denna video:
http://www.youtube.com/watch?v=GiqjYW-3Hg8

Så nu ska jag göra en LED panel som motsvarar 400W halogen. Tyvärr blir det varmt ljus ca3200k och inte önskvärda 6-7000k, men vad gör man.

Denna tråd kommer bli en långbänk, då jag inte har tid att bygga kontinuerligt. Men jag ska uppdatera med bilder så fort jag har nåt.

Mvh
Johan
 
Om det är viktigt för dig att få bra färg på ljuset, så är LED inte någon höjdare. Det finns visserligen LED med bättre färgåtergivning, men de är inte billiga, och de är inte heller så ljusstarka som de med sämre spektralfördelning.

Det är inte bara frågan om "varmt" eller "kallt". De flesta vita LED som finns har stora brister i sitt spektrum, vilket gör dem mindre lämpliga till fotografering. De allra bästa, rent färgmässigt, är trefärgs-LED, eller separata röda, gröna och blå, men de är långt ifrån så effektiva som vita. Att få ut motsvarande flera hundra watt halogen ser jag som orimligt med annat än fluorescerande.

En billigare väg är att använda lysrör av god kvalité. Precis som LED behöver de kylas precis lagom för att inte driva i färg och ljusstyrka, genom att man håller deras temperatur precis lagom, men det är långt ifrån lika känsligt som LED. Man får ut ungefär 100 lm/W ur bra lysrör, och de finns med färgriktighet Ra90+ i dagsljus 5400K.

Om temperaturen på lysrör blir för hög minskar ljusutbytet och de driver mot grönt. Man ska hålla lysrörets "kalla punkt" på ungefär 45°C. Det gör man genom att ventilera armaturen på lämpligt sätt. LED är betydligt mer känsliga när det gäller kylning, de förstörs om de blir för varma, så man bör inte montera dem väldigt tätt om man ska ta ut hög effekt. Fläktkylning är så klart möjlig, men det funkar inte så bra till video, eftersom fläktarna hörs.
 
Hej och tack för dina inputs...

Insåg att jag kanske även borde lägga in syfte och behovskrav.

Nu är det ju iofs mest ett kul projekt. Jag har studioblixtar men ville leka med nåt jag kunde ha mer portabelt, som komplement till quadran.

Så övriga krav:
Ska vara dimbar.
Kunna drivas av batteriack.
 
Hej,

jag vet att bl a Kjell & Co har högintensiva ledlampor med högre färgtemp. Kan tänka mig att classe och conrad har det med.

Kanske kan det vara ett alternativ.....

Mvh Ricard
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.