Annons

LED-ljus för film och foto, en demo för den oinvigde.

Produkter
(logga in för att koppla)

J O Härnström

Aktiv medlem
Hej.
Jag delar med mig av erfarenheter som någon annan kanske kan ha nytta av i en liten rulle på 6 minuter.
LED-ljus finns i olika former och priser, på senaste åren har utvecklingen gått fort och det finns många användbara belysningar att välja på.
Om COB, varmljus, ljusformare och annat.
Tyck gärna till om filmen och/eller kom med tips och erfarenheter:

Jag började använda led för två år sedan och älskar det, ljussättning blev så mycket enklare och smidigare, dessutom ser man resultatet direkt i sökaren utan att behöva ta ett antal testbilder. (Jag har olika typer av led-ljus för olika ändamål)
Jag har alltid med 2 st Litra Pro som ryms i en liten ficka, de är små och vattentäta till 20 m djup, så regn och snö är inget problem.
För porträtt hemma använder jag mest Phottix Nuada 4 som ger mjukt och jämnt ljus utan att jag behöver extra diffusor. (Bifogad bild, ljussatt med 1 st Phottix Nuada 4)

Bilagor

• bwDSC_4851.jpg
    8.6 MB · Visningar: 36
Senast ändrad:
Jag började använda led för två år sedan och älskar det, ljussättning blev så mycket enklare och smidigare, dessutom ser man resultatet direkt i sökaren utan att behöva ta ett antal testbilder. (Jag har olika typer av led-ljus för olika ändamål)
Jag har alltid med 2 st Litra Pro som ryms i en liten ficka, de är små och vattentäta till 20 m djup, så regn och snö är inget problem.
För porträtt hemma använder jag mest Phottix Nuada 4 som ger mjukt och jämnt ljus utan att jag behöver extra diffusor. (Bifogad bild, ljussatt med 1 st Phottix Nuada 4)
Intressant. Jag visste inte att det fanns stora runda LED, vanligtvis är panelerna fyrkantiga.

Intressant. Jag visste inte att det fanns stora runda LED, vanligtvis är panelerna fyrkantiga.
Just dessa Nuada 4 är riktigt bra med riktigt bra färgåtergivning, jag kan inte säga någonting negativt om dessa paneler.
Jag använder även led när jag tar porträtt i motljus, om jag inte kan ta med en reflektor.
Ljuset räcker även för riktigt dramatisk ljussättning, kolla länken.

Just dessa Nuada 4 är riktigt bra med riktigt bra färgåtergivning, jag kan inte säga någonting negativt om dessa paneler.
Jag använder även led när jag tar porträtt i motljus, om jag inte kan ta med en reflektor.
Ljuset räcker även för riktigt dramatisk ljussättning, kolla länken.
Det är kul och lärorikt att det finns så många tutorials att hämta inspiration ifrån.
Och så finns Moderskeppet med bl.a en fin liten kurs "Ljussättning för video" av Philip Pilhammar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar