Annons

Lecia kopior

Produkter
(logga in för att koppla)

ROYSAN

Aktiv medlem
Är det någon som använder, mekar, samlar eller bara äger en Leica kopia, ryska FED 1 eller ZORKI 1.
Ryska kpoior av LEICA II.
Det kanske anses som helgerån att hålla på med dessa, men det har sin tjusning, och jag vill veta mer.
Justerade slutaren i min och det verkar vara fullt möjligt att göra en del med dem.
För övrigt funkar den bra o ger skapliga bilder, är rolig att använda o folk tittar.....
Någon som vill vara med o prata om dessa ??

Min första "riktiga" kamera var en Fed 3 som jag köpte 1977 när jag var femton år, kameran gav bra bilder tyvärr gav slutaren upp efter några år. Nu har jag en Kiev 4a som jag köpte i Estland. Jag tycker de här kamerorna ger mycket för pengarna. Jag skall börja leta efter en Fed 2 eftersom jag tycker den är snyggare än trean

FED Zorki

Hej Tack för svaret om Ryska kameror kopior.
Kul.
För min del gäller de som liknar UR leican, dvs FED 1 ZORKI 1.
Jag har den mest för att den ser så kul ut.
Det finns en mijon sådana som du är instresserad av på E-bay auktionsajt.
Ja alla ryska kameror, sök på Zorki o FED skall du se.
Jga provad emin o fann att dedn inte exponerade helt OK, det blev ljusare succesivt över bilden, dvs slutaren gick inte linjärt.
Jag har justerat nu skall testa en rulle.
Vore ul att höra om någon mekat med dessa kereror???
Någon som tycker o äger någon.

Hur funkar det med objektiven på Leica kopior? Har en M3 men objektiven är så svinigt dyra, så jag undrar om det finns objektiv kopior också som passar till min leica?

kvaliten och skärpan på Leicagluggarna får du dock adrig på en billigare kopia, man får vad man betalar för. Billigare hus skulle funka men objektiven är det man inte ska snåla på.

Ang Erik och kvaliteten på gluggarna, nej det är klart att orginalet är bäst.
För min del är det mest kul att ha den, och drlömma om ett orginal.
Dock borde det vara samma fattning, 39 mm grov jänga.
Men jag köpte av en anna ryss ett Jupiter 135mm 1:4, dock funkade det inte alls på min FED1, dvs en kopia av Leica II.
Fockus var helt fel, vid 2meter verkade dset blir skarp på oändligt. Dock var det med en adapterring som gör att det passar på både 42 o 39 mm jänga.
350kronor är ju billigt, och jag visste inte att det fanns sådana objektiv med olika avstånd till filmplanet men samma jänga.
Så ett Jupiter 135/4 med 39 o 42 mm är till salu, för 350:-
Ang Jimmy, och skärpan, det vore kul att prova ett orginal. Men för löpande fotografering blir det nog en annan kamera. FED1 eller om det nu är en Zorki1 jag har är mest för kul att ha.

Roy, objektivet du köpte var nog till en Zenit spegelreflex kamera, jag har hört att de använde M39 gänga innan de gick över till M42.

Jag skaffade mig nyligen en FED 3 för att ha en liten (nåja) och oöm kamera som alltid kan ligga med i ryggsäcken. Den är kul att använda men sökaren är inte helt optimal för glasögonbärare.

TrySh skrev:
Hur funkar det med objektiven på Leica kopior? Har en M3 men objektiven är så svinigt dyra, så jag undrar om det finns objektiv kopior också som passar till min leica?

Det är nog lite av lotteri att köra med ryska linser. Ibland fungerar det bra, men ofta stämmer ej fokuseringen. Kvalitetskontrollen var det nog lite si och så med. Linser tillverkade på eftermiddagen när vodkan är slut blir nog inte lika bra som de tillverkade på morgonen :)

Ett alternativ till Leica linser är Voightländer Cosinas. Du hittar info och priser på cameraquest .
Visst, det är inte Leica, men inte så långt ifrån.

Kreativitet på ryska

Min FED (minns inte vilken modell det är, den är djupt nedpackad efter en flytt nyligen) köpte jag för 75:- i St Petersburg. Bästa finess: ljusläckage vid objektivbyte. Jag brukar skruva bort objektivet då och då för att släppa in lite, det är alltid lika spännande att hämta bilderna. Sämst är att den nu, efter ett par år, inte exponerar förrän efter 13:e rutan...

Bilagor

• fed.jpg
    fed.jpg
    13.5 KB · Visningar: 470
Tack för alla inlägg.
Ok om Lupiter objektivet Anders det kan vara till Zenit. Då kommer det ut på Tradera idag.
Tack oxo för länken till www.rangefinderforum.com
Där finner man faktistk det jag letat efter, nämligen hur man justerar fjädrarna till första o andra ridån.
Jag håller med om att den Ryska kvaliteten inte är så mycket att skryta om. det vore kul att jämföra en "riktig" Leica nån gång.
Men nu skall jag laga upp en NIKON FE istället de närmaste kvällarna.
Favoriten är dock en F4 som jag gjorde av två kraschade exemplar.
Digitalkamera på 50 års Kalas i lördags, nja det gick ju, men efter tre batteriuppsättningar var det inte kul mera. Det ar ganska mörkt o blixten behövdes med full kraft varför batteriet fort tog slut. AF fukade dåligt oi det svaga ljuset. enj tacka vet jag F4´an.

FED1 eller om det nu är en Zorki1 får nog vara en prydnad även om den funkar riktigt bra nu efter justeringar av slutaren.

42mm jängor etc

Jag har kollat upp lite om jängorna.
Det finns 39 o 42 mm jängor för Leica, och Ryska kameror
det finns oxo 42 mm jängor för andra saker, Pentax etc.
Leica,och ryssnarna 39 o 42mm har stigningen 1mm
De andra 42 mm jängorna har 0.75mm stigning.
Det är såleldes skillnad på 42 mm jängor.

Frågan är då om det är skillnad på avståndet film plan till objektiv fäste oxo.
Leica o ryssanra FED o Zorki 1 har c:a 28 mm

Detta med stigningen förklarar vara för det finns adaptrar med fastdragna objektiv etc.

Drar man fast med fel stigning sitter det där o jängan i objektivet eller adaptern är förstörd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar