Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leasa en D2x?

Produkter
(logga in för att koppla)

dobos

Aktiv medlem
Jag har hört att man kan leasa en kamera från proffsbutiker. Isf skulle jag vilja leasa en Nikon D2x. Är det någon som har erfarenhet av detta. Vad kostar det per månad? Vilka vilkor gäller? Vilka butiker i sthlm har denna tjänst?

//Lasse

Scandinavianphoto har leasing. Såg det i deras senaste katalog.

Exempelvis: 50.000:- (ex. moms) på 36 månader ger en månadskostnad på 1575:- / mån (ex. moms). 10% restvärde.

Jeppe skrev:
Scandinavianphoto har leasing. Såg det i deras senaste katalog.

Exempelvis: 50.000:- (ex. moms) på 36 månader ger en månadskostnad på 1575:- / mån (ex. moms). 10% restvärde.

Tack, jag ska kolla med dem.

En fördel tycks vara att du slipper dessa förgrymmade avskrivningar för skatteverket, men å andra sidan blir det en aning dyrare än att casha upp summan direkt.
Borde iof vara mindre märkbart med en så stor summa.
Funderar också fram och tillbaka på det där...

Vet du om en leasing räknas som en kredit? Jag har nog inga problem att ta lån, men jag vill helst undvika det. Om det räknas som kredit - vad är då skillnaden mot en vanlig avbetalning?

Off topic: Det där med avskrivningar har jag inte fattat. Min syrra (som är civilekonom) säger att det är en möjlighet för företag att inte behöva ta en större investering på ett och samma års bokföring. Detta skulle isf sänka det årets vinst. Men om man nu vill ta kostnaden på ett bokföringsår så är det helt ok. Men allt snack om avskrivningar börjar få mig att tvivla på att syrran har rätt. Och isf har jag gjort fel ett par år i rad. :-O

//Lasse

Leasing är egentligen en form av hyra fast på längre sikt.

När leasingperioden är över lämnar du tillbaka varan eller köper loss den för en billig peng.

Med avbetalning så äger du varan.

Jag behöver en kamera tre dagar = jag hyr den.
Jag måste ha en kamera jämt men den är för dyr att köpa = leasing.

Fördelen med leasing jämfört med att köpa på avbetalning är att du ofta kan ha bättre support, möjlighet att låna/serva om något krånglar samt att du kan byta till en nyare produkt och fortsätta leasingen (fast med en högre kostnad kanske).

Ok, jag tolkar det som att man slipper kreditundersökningar m.m. Det låter som att jag inte är kreditvärdig, men det är bara det att jag vill hålla det på en så låg nivå som möjligt - planerar husköp. :)

Hur är det om jag vill avbryta leasingen innan tiden har gått ut. Är det den för tiden gällande restvärdet jag måste betala för att "slippa ut"? Min frilansverksamhet kan ju t.ex. börja gå sämre, helt plötsligt.

Jag tror att du som privatperson inte kan leasa utan man kräver att det är ett företag som står för leasingen. Leasingbolaget gör en koll av firman och om de anser att den är levnadskraftig nog för den beräknade leasingperioden så ger de grönt ljus. Ibland kan de (om firman inte visar tillräcklig vinst eller är tillräcklig etablerad) kräva att nån skriver under som borgensman - så det vet vem de ska kräva pengar av om firman kursar.

När det gäller att avbryta i förtid är jag inte säker på om det är hela restvärdet eller en del av restvärdet som man får betala för att bli 'fri' - men det är det säkert nån annan i tråden som har koll på :)
/Maria

Du slipper inte kreditupplysning

Tyvärr tror jag inte att du slipper kreditupplysning eftersom företaget som hyr ut utrustningen vill veta om du har betalningsanmärkningar eller ej. Man ska dock inte skrämma upp folk med att det är farligt med kreditupplysningar. Jag tycker att de är nödvändiga för att inte alla andra ska få högre priser. Det du dock ska akta dig för är att fråga på flera ställen eftersom det ser ut som om du blivit nekad på de andra... (min amatöranalys) Detta var lite OffTopic.

SORRY... Maria han före mig... ;)

Senast ändrad:
Vill börja med att tacka för alla svar och den hjälp jag får av er.
Jag är frilansfotograf med FA-skattsedel. Visserligen inte jätteetablerad, ännu, men det ser ut som att uppdragen kommer tätare med tiden. Men det kan väl knappast vara första gången som en egenföretagare vill leasa en kamera. Mig veterligen måste väl hundratals frilansproffs leasa produkter. Leasing kan väl inte bara gälla aktiebolag? Personligen känner jag en fotograf som, när Nikon släppte D2x, gick över till Canon. Han väntade sig en fullformatssensor från Nikon. Hur som helst när jag frågade hur han, som enskilld filrma, kunde ha råd med en 1DS MKII plus en hoper dyra gluggar, svarade han kort och gott: Leasing. Tyvärr är killen bortrest så jag kan inte fråga honom direkt. Jag vill bara vara säker innan jag drar på mig en onödig kreditupplysning.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto