ANNONS
Annons

LCD skydd till Canon EOS 450D

Produkter
(logga in för att koppla)

SantaPola

Aktiv medlem
Jag har beställt en Canon EOS 400D kit + andra tillbehör på cyberphoto. Levaransen skulle börja i maj, men när vet de inte.

Nyss kom jag att tänka på att Canon har ju inget LCD skydd som följer med till kameran. Känner att jag inte vill repa eller "kladda" ner LCD skärmen med finger/näsavtryck. Kollade nyss på cyberphoto och såg att det fanns att köpa tunna plastfilmer att sätta på LCD skärmen.

Ni som har det som skydd, sitter de fast bra eller lossnar de lätt?

Tycker det är synd att de inte har så man kan köpa ett sånt där rejält plastskydd som man kan ha på nikonkamerorna. Men om de där plastfilmerna är bra kan jag ju passa på att lägga till det i beställningen.

Hej Sara!

Jag har aldrig haft plastfilm/skydd på nått av mina hus, o aldrig fått nån repa heller, ok att den kanske kladdas ner lite av näsan/fingrar osv, men de är ju bara att putsa av me tröjan/putsduk när de behövs...

Här har dem annars många sånna skydd:

www.screenguard.se

Sök på 1D i fältet till vänster! (samma till 1D mark III som till 450D)

Hejsan!

Jag satte en sån där plastfilm från screenguard på min D400 och jag har nu haft det på i ett år och jag ser inte ens att det sitter en sån film på ännu! Sitter som berget och det finns inte ett märke på det, passar exakt. Ska väl också tillägga att jag inte har varit rädd att ta med min kamera i tid och otid i diverse olika väskor, fickor osv. Jag tycker dom fungerar perfekt!

Okej! Har aldrig besökt den sidan förr. Hur mycket kostar frakten? Det jag vet hittils är att det blir 60 kr + moms på 15 kr (om man räknar av priset på plastfilmen).

Har Canon EOS-1D Mark III exakt samma mått på skärmen som eos 450D?

Någon som vet vad Canon EOS 450d har för mått på LCD:n?

Sara.. de båda är på 3" , skiljer de lite så är de bara att klippa lite, å skulle de inte täcka 100% på millimetern så gör de inget heller...

Köper du 1 skyddsfilm blir frakten 11 kr, köper du 2 skyddsfilmer blir frakten 16 kr.

Jo det vet jag. Men jag menade måtten, alltså bredden och höjden på skärmen.

Ok, men eftersom jag redan har en beställning på cyberphoto kanske det är smartare om jag väljer någon av de skydd de har att köpa där. De skydden borde väl vara minst lika bra?

Har blandannat kollat på Dörr LCD-skydd 3.0'', 2st (60 x 48 mm) för 99:-.

Det står ju att skydden är väldigt lätta att ta bort från skärmen också, men då borde det väl vara lätt att de tappar fästet, speciellt i kanterna?

Det sitter redan ett lcd skydd på kameran, som desutom är utbytbar för någon hundring, glaset över displayen är som sagt skyddet, precis som på tex, en mobiltelefon.

Så kasta inte bort pengar i onödan, sen lär det dröja väldigt länge innan det blivit så slitet att du behöver byta ut det, jag har aldrig lyckats med den bedriften själv.

/kent

Håller med dej där Kent, det är som ett inlägg högre upp där en skriver att han är så nöjd med sin lcd-film som suttit på i ur o skur och inte fått det minsta lilla märke,,, men hade displayen fått det då? tror inte att displayen repar lättare än filmen så om han inte har några märke på filmen så har den inte gjort nån nytta iheller!!!

WFS) (Graylingman skrev:
Och eftersom min bil inte har den minsta lilla buckla så har inte mitt säkerhetsbälte gjort nån nytta heller!!!
Helt rätt Anders, helt rätt. Du har ju förstått dilemmat, det är likadant med uv-filter för att skydda linsen,,,, jamen vafan, repar man gluggen så köper man en ny. Ska fan inte fota med filter, de e ju som att nuppa med gummi & hur roligt e de då? :eek:)

Okej,så det sitter redan ett skydd på lcdn på 450d? Det visste jag inte. Har aldrig ägt en systemkamera förr utan har bara fotat med skolans och med en kompis systemkamera.

Det där med skydd tänkte jag främst på att varje gång jag fotar med en systemkamera blir det en massa fettfläckar, och att det i längden inte skulle vara bra för skärmen. Sedan var det ju det här med att den repas och så. Man då kanske jag inte behöver oroa mig över det :)

Jag fick kameran idag. Dock sitter det inte något LCD-skydd på skärmen? Gör det inte det på 450D? När en som jag känner fick sin 400D satt det en plastfilm på skärmen, men inte på min?

Om du inte tänkt lägga den med lcd skärmen nedåt behöver du inte oroa dig över repor.

Satsa på några bra rengöringsdukar som fungerar till objektivet å även lcd displayen, ett tips kan vara att fråga på tex Synsam...

Jag tänkte mer på fettfläckar. Det räcker nu med att näsan nuddar varje gång man ska fota eller att man råka komma åt där med fingret. Har testat torka bort med en micorfiberduk men då har det bara smetats ut ännu mer, vad ska jag göra åt det?

Hehe, men om inte den vanliga textil duken bor i olivoljan så är det inga probs, håll den ren så är fettfläckar borta med vinden.

För mig fungerar det bra, men kika på synsam, å håll dukarna rena. Annars finns det säkert ngt annat sätt att få bort dessa.

SantaPola skrev:
Jag tänkte mer på fettfläckar. Det räcker nu med att näsan nuddar varje gång man ska fota eller att man råka komma åt där med fingret. Har testat torka bort med en micorfiberduk men då har det bara smetats ut ännu mer, vad ska jag göra åt det?

Använd fönsterputs och mjukt papper.

/kent

Märkligt att ingen har påpekat det än (det påpekades väldigt snabbt i den förra tråden med ungefär samma rubrik), men faktum är att kameran har ett skydd framför displayen. "Plastrutan" som man ser displayen genom är skyddet, displayens glas sitter precis innanför.

För att undvika fettfläckar hjälper det inte med påklistrade skydd. Fettet hamnar ju på den istället..

Putsduk och en skvätt isopropylalkohol får lätt bort fettfläckarna dock. Jag har isopropylalkohol i en jätteliten sprayflaska, just för det ändamålet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar