Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

LCD-skydd (till 30D)

Produkter
(logga in för att koppla)
Vet inte riktigt vad ni gör med kamerorna eller om jag är ovanligt rädd om grejorna men jag har då aldrig lyckats göra en enda repa i någon display ännu efter fem år med flera resor och strapatser... (Sony+Canon 10D)

Nä, om plastbiten är så pass billig och lätt att byta ut är det inte alls värt trasslet med skydd.

Jag fick också för mig ett o annat när min (dyra) 10D var ny och kladdade med transparent tejp och liknande, men det var då det...

Här finns pdf-filer med partnummer till Canons kameror.
http://www.tingstrom.se/canon/Digital EOS/

På 30D så heter plasten till displayen på baksidan CB3-2995, och den lilla på ovansidan CB3-1651.

Jag skall maila http://www.mkelectronics.com och fråga om den har båda hemma.

De har för lilla displayen CB3-1651, den kostar 55kr inkl moms.

Min helt personliga SLUTSATS är:

Att skydda ett plastskydd, som dessutom kostar lika lite att byta som de 3eparts-skydd som finns. Det är HELT ONÖDIGT !

Jo, du har rätt i sak där tycker jag.

Cap´ens fördel är väl att den skyddar mot solen och mot "näsfläckar" på skärmen. Idag anser jag att nackdelarna överväger, därför använder jag den inte mer.

Men plasten som du syftar på i ditt senaste inlägg är för mig inte helt uteslutet. Beroende på vad man har för "skärmprylar" i sin vardag kanske. Själv använder jag samma sorts skyddsplast till kameran, blixtens display, smartphonens pekskärm, MP3-spelarens display o.s.v. Eftersom man ändå har det hemma ser jag absolut ingen nackdel med att använda det. Även om jag i ärlighetens namn hade kameran helt utan skydd i nästan ett år utan att det blev några repor... Jag passerar Clas-i-sjön, Kjell& co o.s.v. flera gånger/vecka och det gör ju att skyddsplasten är väldigt lättillgänglig för mig. Slipper frakt mm. Därför blir det totalt sett bättre. Tycker jag..

Det är najs att få ventilera tankar lite i en tråd såhär. Får man lite bättre insikt.

Jag trodde/tog för givet i början att den inbyggda plastbiten var obytbar och skulle kosta fläsk att byta hos Canon.

Kanske fler än jag lärde sig något nytt :)

Windman skrev:
Här finns pdf-filer med partnummer till Canons kameror.
http://www.tingstrom.se/canon/Digital EOS/

På 30D så heter plasten till displayen på baksidan CB3-2995, och den lilla på ovansidan CB3-1651.

Jag skall maila http://www.mkelectronics.com och fråga om den har båda hemma.

De har för lilla displayen CB3-1651, den kostar 55kr inkl moms.

Min helt personliga SLUTSATS är:

Att skydda ett plastskydd, som dessutom kostar lika lite att byta som de 3eparts-skydd som finns. Det är HELT ONÖDIGT !

Måste man inte öppna kameran för att byta
plastbitarna? Eller ska du köra in en mejsel
och bända upp limmet?

Min SLUTSTS: Innan du har dessa delar lättillgängligt, billigt och enkelt att byta,
eller ens har gjort det själv kan man ju vara lite
mildare med slutsatserna.

Arne S skrev:
Jo, du har rätt i sak där tycker jag.

Cap´ens fördel är väl att den skyddar mot solen och mot "näsfläckar" på skärmen. Idag anser jag att nackdelarna överväger, därför använder jag den inte mer.

Men plasten som du syftar på i ditt senaste inlägg är för mig inte helt uteslutet. Beroende på vad man har för "skärmprylar" i sin vardag kanske. Själv använder jag samma sorts skyddsplast till kameran, blixtens display, smartphonens pekskärm, MP3-spelarens display o.s.v. Eftersom man ändå har det hemma ser jag absolut ingen nackdel med att använda det. Även om jag i ärlighetens namn hade kameran helt utan skydd i nästan ett år utan att det blev några repor... Jag passerar Clas-i-sjön, Kjell& co o.s.v. flera gånger/vecka och det gör ju att skyddsplasten är väldigt lättillgänglig för mig. Slipper frakt mm. Därför blir det totalt sett bättre. Tycker jag..

Den plasten de säljer på C.O och K&Co ser ju för taskig ut. Det blir moarémönster, blänk och som
en mjölkig yta. Har testat på iPod och PSP.
Har även testat Hamas motsvarighet, som mest
liknar den plast man klädde in böcker med i skolan.

Jordi, som jag sa. Det var MIN personliga slutsats, sen att DIN var lite mer pessimistisk för stå för dig :)

Jag är inte rädd för att meka själv, så länge jag känner att jag har koll på läget. Och byta en liten klistrad plastbit är inga problem !

Om du kollar på länken i tidigare inlägg om han som byter display själv, så använder han en sugpropp. Är man lite kreativ så finns sådana att köpa på t.ex IKEA. Hyllor för duschen mm...

Funkar inte sugproppen, så kan man ta fram superlim och fästa något man kan dra i.

Jag tänker ju inte byta min display för sakens skull. Än så länge är den repfri :)
Men jag tänker köpa på mig en reservuppsättning. Bara vetskapen om att den är lätt att byta gör att man inte behöver vara lika rädd om kameran hängandes runt halsen...

Man har ju köpt kameran för att använda den. Om 2 år är den ändå inte värd ett skit! I kamerafodralet blir inte många bilder tagna :)

Jordi skrev:
Den plasten de säljer på C.O och K&Co ser ju för taskig ut. Det blir moarémönster, blänk och som
en mjölkig yta. Har testat på iPod och PSP.
Har även testat Hamas motsvarighet, som mest
liknar den plast man klädde in böcker med i skolan.

I så fall finns det nog olika modeller. Jag köpte på Kjelle och den funkar utmärkt. Har definitivt inga problem med moiré eller blänk.
Hur det är med de andra vet jag inte.

Det viktiga är väl ändå att skydda objektivglaset? Och är man så försiktig att man inte får repor på linsen, så lär man inte heller få några på displayen...

Hade min 300D i 2,5 år, 25000 exponeringar. Ofta ställde jag bara ifrån mig kameran på någon skrovlig bergshäll, ibland hoppade den runt på botten av någon snabbgående motorbåt.
Jag fick ett litet jack vid blixten samt lite skrapmärken på undersidan av huset, that's it, och som alla vet är 300D en "extremt plastig och känslig kamera som kommer att spricka förr än man anar" (ironi) :)

Tittar jag på hur min 30D ser ut så verkar det vara lcd'n på ovansidan av kameran (!) som är mest sliten, antagligen skaver det i kameraväskan.

Så man behöver nog inte vara rädd för att repa sönder grejorna, värre är förstås damm och slag.

Hur byter man ? ,

Har en Canon eos 50d med 3"tums skärm som nu har blivit repig som jag funderar på att byta . Finns det Någonstans Man kan se hur man ska göra? , Vart kan man köpa "Plasten"? , Någon som har gjort det ?

Tack i förhand

Emma

Jag köpte ett skydd av optiskt glas i stället för en plastfilm mot repor. När jag häromdagen råkade slå fästskruven på min monopod mot displayen kändes det bra. Bara att pilla bort glaset så är den som ny igen. En plastfilm hade nog inte gjort så mycket nytta i det läget.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar