Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lasses Kamerservice under all kritik

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är inte svårt att rengöra sensorn, köp de så kallade spatlarna och Isopropylalkohol på apotekrt
se till att batterier är fulladat ställ kameran på B (BULP) håll nere avtrycket ordentligt, doppa spatlen
i alkoholen och dra sakta över sensorn två gånger, garanterat ren sensor, gör ochså rent runt bajonetten
på kameran och obj. samt håll rent i skyddlocket bak.
Var kan man köpa de där spaltarna?

"Kameraroffe" har jobbat (och jobbar fortfarande?) som reparatör av kameror i många år.
Här nere i området där både han och jag bor, så är han känd för sin kompetens.

Sedan är det naturligtvis bättre att använda "specialäget" för rengöring på de kameror där det finns.
Men du tjänar nog på att tänka till lite bättre innan du sågar någon nästa gång ;)

Det spelar väl ingen roll om han så är gud själv. Tappar man avtryckaren när man har någonting inne i kameran blir det dåligt. Som sagt i min redigering så är det tydligen så att vissa äldre Nikonkameror inte tillåter att man använder upplåsningen av spegeln och slutaren utan AC-adapter. Har man ingen sådan och inte vill köpa en så får man ju göra enligt hans variant, men en trådutlösare som går att låsa är nog rimligen att föredra. Jag visste faktiskt inte att Nikon varit så knäppa, det erkänner jag gärna.

Man bör då dock påpeka, om man nu vet att det är så med vissa kameror, att det gäller just dessa. Annars kan du ge dig fanken på att någon använder bulb (som det heter!) på en annan kamera och sedan kommer gråtande när denne tappat avtryckaren, helt i onödan.

Och vad då se efter? Det var ju just det jag gjorde, men inte om han var någon slags gudom som jag borde tillbe, utan om det var något konstigt med just dessa kameror. Att jag sedan gjorde det efteråt må ju vara, men dessa är ett undantag och inte regeln, vilket man då bör påpekas. Jag kan ju be om ursäkt för att jag var lite snabb, men att be om ursäkt för att jag tycker att hans råd om det läses generellt är fel (vilket det finns hög risk för), det tänker jag inte göra.

Jag får ta och hålla med Martin här. Att som proffs rekommendera en "farlig och svår" metod till amatörer är ingen höjdare.

Var kan man köpa de där spaltarna?

De finns nog lite överallt, fast de brukar vara rätt dyra kan jag tycka. Det blir ju ändå billigare än att betala någon för att göra jobbet, förutsatt att man inte pajar något. ;)

Titta på Scandinavian Photo, Cyberphoto eller liknande. Jag har för mig att de har egna underkategorier för sensorrengöring. Se till att du tar rätt storlek då det finns olika för småbildskameror och APS-C osv. Du ska ju ha någon som är för 1,5x crop om du har en D2.

Senast ändrad:
Jag har mejlat dom om mitt missnöje men de vägrar svara. Då tycker jag deras svar är uppenbar att antingen har dom bara skurat sensorn utan att kontrollera resultatet eller att dom inte gjort ett skit. För hur ska jag kunna se vad som är gjort eller inte. Kunde bara bekräfta att fläckarna fans kvar. Det kostade mig som jag nämnde innan. 560:- totalt.

Bedrövligt måste jag säga........ Riktigt dåligt att de inte ens hör av sig...och framför allt inte likt Lasses. Undrar vad som hänt?

Ett alternativ som jag använde till min D100 och D2X som saknade rengöringsläget (utan adapter) är att ställa in 30s slutartid och avsluta svabbandet i god tid. tex inom 20s. Om det inte räckte så trycke jag helt sonika av ytterligare en 30 s "bild". Fördelen med denna metod är att man inte kan tappa avtryckare i B läge och orsaka mek sallad

Ett alternativ som jag använde till min D100 och D2X som saknade rengöringsläget (utan adapter) är att ställa in 30s slutartid och avsluta svabbandet i god tid. tex inom 20s. Om det inte räckte så trycke jag helt sonika av ytterligare en 30 s "bild". Fördelen med denna metod är att man inte kan tappa avtryckare i B läge och orsaka mek sallad
Okej det var kanske dumt att skriva attman kan hålla nere avtrycket, jag tänkte nog bara på hur
jag själv gjort under alla åt utan att något har gått snett. finns den funktionen som låser slutare och spegeln skall man givetvis använda den. men alla äldre kameror har inte denna funktion.
Så ursäkta ett felaktig uttal

Jag har min D3000 där just nu för en "garanti reparation". Får tillbaka den i veckan.
Återkommer med åsikt om företaget.

Men kundbemötandet har jag inget att klaga på...

Nu idag har jag hämtat ut min D3000 från Lasses, efter servicen & justeringen, utan kostnad. Det första jag reagerade över(positivt!), var hur ren & fin kameran var utvändigt....Display, linsytor, hölje...inte en fettfläck & knappt ett synligt dammkorn.

Kameran verkar fungera som den ska. Jag kommer vända mig till Lasses framöver, om jag får krångel med Nikongrejor.

Positivt omdöme från mig i just det här ärendet iaf...

/John

Edit: Men vaf*an. Nikon har tydligen genom sin oändliga visdom sett till att den funktionen inte fungerar på D1 och D2-kamerorna utan AC-adaptern. Ok, ovanstående gäller för "normala" kameror. Dessa modeller får man tydligen köra fulmetoden på om man inte vill köpa dyr AC--adapter. Dock skulle jag nog säga att en trådutlösare är en smartare metod eftersom de går att låsa till skillnad från den inbyggda avtrycket.

D2:ans uppgraderade programvara (för några år sedan) tillåter rengöringsläget utan AC-adapter.
D1 kräver fortfarande adaptern, men dyra behöver de inte vara. För några veckor sedan låg en D1-adapter på tradera som ingen verkade vilja ha. Tror den gick för någon krona.
Men det här blev ju långt utanför ämnet.

Jag har bara blivit bra bemött hos Lasses så jag tänker inte stämma in i klagokören.

D2:ans uppgraderade programvara (för några år sedan) tillåter rengöringsläget utan AC-adapter.
D1 kräver fortfarande adaptern, men dyra behöver de inte vara. För några veckor sedan låg en D1-adapter på tradera som ingen verkade vilja ha. Tror den gick för någon krona.
Men det här blev ju långt utanför ämnet.

Jag har bara blivit bra bemött hos Lasses så jag tänker inte stämma in i klagokören.

Jag refererade förstås inte till begagnatpriset på Tradera eller ens fulkopior. Tanken var väl mera vad prisläget brukar vara på orginaltillbehör. Idag är det förstås så att grejer till i sammanhanget antika kameror inte är så heta på begagnatmarknaden. Letar man så finner man ofta, det är riktigt.

I informationens intresse: Gäller det alla D2-kameror, för det finns ju mer än en?

Angående Lasses ska man ju komma ihåg att de som är nöjda ofta inte skriver något. Det är ganska välkänt att en nöjd kund talar om för ganska få att den är nöjd, medan en missnöjd kan tala om för hur många som helst idag. Själv har jag ingen erfarenhet av firman, men det övervägande intrycket av det jag sett är ändå att de är bra, trots den här tråden.

Har bara positiva erfarenheter av Lasses.

Senast igår faktiskt - befann mig på väg till fotografiska, men då jag kom till Slussen så fick jag lite flashback på att härifrån går ju bussen till Björknäs och jag har i väskan 2 objektiv jag nyanskaffat och vill kolla kalibrering på. Så kl 15.00 ringer jag till Lasses och Ulla svarar och frågar Christer om jag kan komma förbi. Får ett ja till svar så 25 minuter senare glider jag in på Lasses och Christer kollar över min utrustning. Innan han går frågar jag om gummit som lossnat på greppet och det kan han också byta. -Nu? frågar jag och visst det gjordes på en gång.

Så 15 minuter senare hade kamera ny kostym och objektiven var kollade!

Jag har varit där många gånger med mina prylar, dels pga nyanskaffning samt att jag vill att prylarna skall vara okej inför resor - har bara positiva saker att säga om dessa personer som jobbar där!

Tråkigt att Ni har andra erfarenheter än jag!

// Johan Maxe

Vilken tur att det finns mer duktigt folk än Lasse. F3 skulle han titta på personligen sa han så det stämmer kanske att han lämnar min FM2 till någon annan.

Ok efter att ett av mina favoritobjektiv gick sönder i sommarvärmen så var jag tvungen att laga det.

Det stod mellan att lämna in objektivet direkt till Nikon eller till Lasses Kameraservice som har fått bättre omdömen.

Valde Lasses Kameraservice efter att ha hört mycket gott om de o jävlar vad jag har ångrat mig!

Läs hela artikeln här och se en videofilm om vad man kan få tillbaka av Lasses när de är klara...mindre imponerande.

http://www.danielnorin.com/index.php/ris-och-ros/lasses-kameraservice-ar-riktigt-daliga.html

Hmm om Lasses gjort fel ska jag inte säga något om.

Du däremot har gjort ett kardinalfel. Varför i hela friden använder du Kameradoktorn som mellanhand när du ändå tänker gå direkt på verkstaden?

Du är kund hos kameradoktorn inte Lasses. Skäll på Kameradoktorn som inte håller sin verkstad i kort koppel. Det är de som ska ta all diskussion med Lasses eftersom du nu gjorde som du gjorde.

Själv har jag för övrigt aldrig haft några problem med Lasses.

All heder åt Lasses !

Tycker det är så jävla fult att hänga ut företag på nätet eller som många gör i kvällspressen ! Har lämnat in ett objektiv hos Lasses och allt gick smärtfritt och utan problem,objektivet blev som nytt igen och har sedan dess funkat felfritt,dessutom väldigt bra telefonkontakt med dem under tiden,allt tog en vecka sen var det tillbaka i nyskick.Kommer att anlita Lasses fler gånger !MVH.

Vad kul Jonas_Erik att du har positiv erfarenhet av Lasses. Men din positiva erfarenhet ändrar inte trådskaparens erfarenhet på något sätt.

Jag skickade in min D3 för sensorrengöring, och de lyckades få den ren! 8-O Fick tillbaks den på 3 dagar.. Helt sjukt snabbt. Och billigt var det dessutom. Fantastiskt bra service.
Tack Lasses.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar