Annons

Laseroperera ögonen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har någon LASER-opererat sina ögon? Vad har det haft för effekt på tittandet i sökaren? Själv tänkte jag få bort närsynthet och brytningsfel på mitt fotoöga (vänstra), borde väl funka?
 
Låter lite extremt att bara fixa ena ögat för att kunna fotografer. Eller kanske inte,

Jag opererade båda ögonen för 12 år sedan och är väl rätt nöjd med resultatet. Jag ser inte lika bra om jag gjorde med linser men för bra för att kunna använda linser. D v s bättre än de flesta.

Tekniken som användes när jag opererades används inte längre vad jag vet. Det var smärtsammare ingrepp och längre läktid då än vad det är nu. Ingreppet har väl också blivit billigare.

Är inte linser lösningen på ditt problem ska du absolut operera dig, men fungerar det bra med linser ska du inte operera dig. Med facit i hand skulle jag nog ha fortsatt med linser, vilket fungerad bra i alla situationer utom när jag badade för mig.
 
Jag har tänkt tanken. Länge och väl.. Men en bekant råkade ut för en misslyckad operation i fjol. Fd yrkeschaufför som inte ens har syn till att få köra efter operationen och det avskräcker mig.

Hade problem med linser pga brytningsfelen, men till slut lyckades det korrigeras skapligt. Dock fortfarande inte lika klart som med glasögon men fungerande för fotografering..
 
Ja fy F*n... Det är ju misslyckad operation man skräms av... Själv tycker jag det är allt för obehagligt att ha linser i ögonen, att då laseroperera känns rätt avlägset faktiskt. Men varför skall du bara operera ena ögat? Av ekonomiska eller praktiska skäl?
 
En vän till mig (nära vän) opererade sitt ena öga för att kunna få "ledsyn" helt enkelt. Snålhet samt minimering av risk var hans argument. Han tycker hans öga har blivit sämre på mörkerseende och han ser ofta halos runt lysande förmål särskilt vid skymning och mörker. Så han är sisådär nöjd med sin operation. Jag ska fråga honom om hur han hanterar kameran.
 
Jag är har haft linser sedan -88 och har vägt operation fram o tillbaka många år. Nu har jag beslutat mig för att stå över. Den lilla anledningen är pris+risk. Den stora är att jag med linsbyte 2ggr/år garanterat har linser med perfekt styrka. En operation är statisk. Med åren lär synen svikta och glasögon/korrigering är ett faktum ändå.
Dessutom är linser idag inte detsamma som för 10 år sedan. De känns inte alls, trots många timmar framför bildskärm varenda dag i alla år.
Man ska dock vara NOGA med hygien och att verkligen ta ur dem på nätterna samt byta dem varje månad med månadslinser.
 
...jo fast linser blir ju iof. inte alls så skarpa som glasögon, det är nog snarare därför jag har övervägt operation...
 
Jag ser iaf. 2.0 i synskärpa med linser i. (Astigmatism+brytningsfel +5 dioptrier)
Dessutom blir det ju inga geometriska problem alls.
"inte alls så skarpa" är nog en sanning med modifikation isåfall. Enligt min optiker är det tvärtom.
På >5cm avstånd ser jag helsuddigt.
 
Jag gjorde en sk Lasik-operation för ca 6 år sedan.
Det var mycket ångest och vånda innan själva ingreppet och om jag inte hade fått en sobril innan operationen så hade jag nog rest mig upp och gått därifrån.
Men jag låg snällt kvar på operationsbordet och när min man hade lett mig till bilen och jag satt och kisade kunde jag läsa reg.numret på bilen framför (detta hade inte varit möjligt någon timma tidigare)!
När den första glädjen hade lagt sig märkte jag att jag, trots operationen inte hade fått knivskarp syn men jag ligger under gränsen för glasögonkrav vid bilkörning.
Sämre mörkerseende är också en nackdel.

Jag har dock aldrig ångrat att jag gjorde operationen. Men - jag rekommenderar dig naturligtvis att operera båda ögonen, inte bara "fotoögat".

MVH
Ulrika
 
Anledningen till att jag vill (?) operera endast ett öga är att läkaren (Capio Medocular i Gbg) tänkte att jag har mycket gott närseende med höger öga och om jag korrigerar vänster öga så får jag bra syn på långt håll. Hjärnan "ska" ta hand om detta och sortera synintrycket fullgott, säger han. Själv har han så olika ögon, fast han är ju född med det... Så frågan är, bra syn på långt håll, är det det som är åtråvärt när det handlar om att kolla i sökaren? Jag har aldrig haft bra syn på långt håll så jag måste fråga.

Linser har jag haft, funkade inte alls bra, blev massor av konstiga dubbelbilder etc. Dessutom vill jag bli av med baltandet, både med glasögon och linser!
 
Man ska också veta att även om operationen blir lyckad så kommer synen gradvis att försämras igen!!
Det hänger ihop med att man blir gammal helt enkelt!! ;)
 
tidochblendare skrev:
Har någon LASER-opererat sina ögon? Vad har det haft för effekt på tittandet i sökaren? Själv tänkte jag få bort närsynthet och brytningsfel på mitt fotoöga (vänstra), borde väl funka?

Värt att tänka på är att vi som passerat 45 ofta behöver läsglasögon på nära håll, därför funkar tex linser dåligt när jag plåtar med hasselblad där jag skall kolla direkt på mattskivan. Samma problem torde kvarstå även efter en operation. Använder därför alltid progresiva glasögon.
 
tidochblendare skrev:
Så frågan är, bra syn på långt håll, är det det som är åtråvärt när det handlar om att kolla i sökaren?
För kamerasökaren skall du ha bra syn på avstånd på ca en meter. Det gäller Nikon i alla fall, andra fabrikat kan ha valt andra avstånd.
 
Problem med Laseroperationer

För en tid sedan hade Råd & Rön artiklar om människor som genomgått laseroperationer.

Där berättade människorna att de inte fick reda på sanningen om riskerna.

De berättar om misslyckade operationer, omoperationer och problem, värk och dimma i ögonen som inte gick att få bort.

Nu är deras syn försörd för alltid.

Hade de fått veta sanningen om riskerna hade de aldrig gjort någon laseroperation.



Är det någon som tror att bilförsäljaren berättar om alla problem det är med deras bilar, det är väl likadant med de som säljer laseroperationer.


BUSINESS AS USUAL



MVH
.
 
Vad kostar det att operera ögonen? Och vad kostar linser?

Är det några problem att skaffa linser när man är ung?

Jag har inga problem att gå runt en dag utan glasögon, men jag får inte köra bil utan dom (jag tycker att jag borde få det, men det tyckte inte optikern och jag fick glasögon :( ). Jag ser bra på nära håll och dåligt på långt, men med glasögon ser jag perfekt både på kort och långt avstånd. Inga problem att sitta och redigera bilder utan glasögon alltså.
 
andreasc89 skrev:
Vad kostar det att operera ögonen? Och vad kostar linser?
Mina månadslinser kostar mig ganska exakt 2400:- per år inklusive allt och 2 riktiga, 40 minuters synundersökningar.
Jag skulle aldrig i livet försöka få ner priset med färre undersökningar, internetlinser, sällanbyten mm. Ögonen är viktiga och extremt ömtåliga grejor.
Totalt sett är det mycket mindre jobb/strul/värk med linser jämfört med glasögon, tro't eller ej.
Det tar på morgonen 30 sekunder att trycka i dem och på kvällen 30 sekunder att ta ur dem igen..

Egentligen tycker jag det borde vara en mänsklig rättighet att kunna se och vara 100% skattesubventionerat.
Jag betalar en halv miljon i skatt varje år...
 
Linmajon skrev:
Mina månadslinser kostar mig ganska exakt 2400:- per år inklusive allt och 2 riktiga, 40 minuters synundersökningar.

Det låter ju rätt billigt ändå. Måste man ha vanliga glasögon också, eller funkar det att bara skippa linserna ifall man är dålig i ögonen någon dag?

Vad är det som är farligt med att köpa linser via nätet om det ändå är samma märken som man köper hos optikern?

Tyvärr får jag inte ha linser än, men när jag fyller 18 och bestämmer själv så blir det nog till å köpa linser.
 
Linmajon skrev:
Jag ser iaf. 2.0 i synskärpa med linser i. (Astigmatism+brytningsfel +5 dioptrier)
Dessutom blir det ju inga geometriska problem alls.
"inte alls så skarpa" är nog en sanning med modifikation isåfall. Enligt min optiker är det tvärtom.
Det gäller inte alla synfel. Jag har testat och provat linser åratal och även använt fast det inte varit ultimat (fåfänga antagligen) innan jag ens kom i närheten av hur jag ser med glasögon.

Fick till slut (efter år och 7-8 provningar av just dem) något ganska lyckat där hjärnan skulle luras med olika linser på ögonen, en för översynthet och en för närsynthet. Det funkar såpass att jag kan se regskyltar, läsa text på bio och plåta också, men jag klarar fortfarande inte datajobb med dem. Slopade därför linser helt för ca 6 månader sedan (efter tiotals års bruk.) Först då lärde jag mig plåta med glas och det funkar det med. Bättre tom tror jag för jag ser även displayen nu:)

Brytningsfel garanteras fortfarande inte kunna korrigeras lika väl med linser som med glasögon.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.