Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Laptopfråga - 24 gb ok i RAM?

Produkter
(logga in för att koppla)
24GB är mer än tillräckligt till det mesta och definitivt till fotoredigering och spel. Den har ju inte det bästa grafikkortet dock, men det lär väl funka ok att spela på också så länge man inte förväntar sig att köra alla spel på maxinställningar :p

24GB är mer än tillräckligt till det mesta och definitivt till fotoredigering och spel. Den har ju inte det bästa grafikkortet dock, men det lär väl funka ok att spela på också så länge man inte förväntar sig att köra alla spel på maxinställningar :p
Ska man köra på ett bättre grafikkort och 16 gb i RAM istället då? Eller vad kam vara smartaste alternativet

Jag kör LrC på en vid det här laget uråldrig stationär Dell XPS i7 4770 med 16 GB RAM, helt utan problem. Visst, jag batchar inte tusentals bilder åt gången och det är numera rätt sällan jag behöver gallra stora mängder snabbt som efter event- eller bröllopsplåtningar. Men för "vanlig" användning har jag ingen hårdvaruflaskhals alls. Så jag har jättesvårt att tro att du skulle behöva mer än 24 GB.

Jag har en i7 och 16GB, med integrerad grafik samt SSD på 512GB. Kör i huvudsak LR och PS, de flaskhalsar jag har är grafiken och hårddisken.

Med de nya AI baserade funktionerna i LR och PS, tex brusreduceringen tar 10 min i min dator, medan de som har ett bra grafikkort gör det på 30 sekunder.

Min gissning är att det är bättre att gå ner till 16GB och satsa på ett bättre grafikkort, gäller både för viss typ av redigering men särskilt för spel. Blir det pengar över försök få 1T disk, men detta beror ju på hur många program man har i datorn. Jag har nästan bara program i min interna disk och lagrar all användardata på externadiskar, men det är ändå trångt

Lite pessimistiskt om grafikkort. Jag har ett 4 år gammalt 3060ti och det handlar om under 10 sekunder och inte 30. Jag håller alltså med om att man ska satsa på grafikkortet.

Nu är det en fullHD-skärm på den laptopen. Jag tror ett RTX4050 klarar att spela det mesta på den skärmen.

Ett RTX4050 kommer också klara bildbehandling utan problem.

Det är först när du börjar med videobearbetning och spel på 4k-skärm du behöver mer kräm.

Jag har som UlfHan fortfarande ett rtx3060ti och märker inte av att det skulle vara någon bromskloss vare sig för bild eller videobearbetning.
Spelar gör jag väldigt sällan. Fick dock med Elden Ring med grafikkortet och det flyter på fint liksom MS Flight Simulator i 1440p.

Tror dock att laptopen kommer låta som en jetmotor när man spelar på den.

Tack för svar! Är så sjukt klurigt. Hade ju kunnat köpa en stationär förvisso men vill kunna ta med mig datorn också.

Spel som spelas är Civilization så kanske inte det mest krävande spelet.

Men då tolkar jag det kanske som att denna dator jag nämner ovan absolut kan funka för vårt ändamål. Men att en med bättre grafikkort och 1 tb + 16 gb RAM kan var fullt lika bra också?

Tilläggsfråga: hur är det att köra molnvarianten av LR? Kräver den mindre eller mer kapacitet av datorn? Kan man klara sig med det. Jag fattar inte riktigt skillnaden (var 15 år sen jag redigerade bilder senast)

Civilisation är faktiskt ett av dom mer krävande spelen, fördelen är dock att långsamheten endast går ut över att dom spelarna datorn spelar behöver tänka lite längre. Jag tror det kommer flyta fint på den laptopen.

Jag hade hellre tagit 24GB än ett marginellt bättre grafikkort.

Då ska jag sova på saken och ta ett beslut. Man vill ju ändå köpa något som kan klara sig ett tag och inte är helt utdaterat om 1,5 år tänker jag

Då ska jag sova på saken och ta ett beslut. Man vill ju ändå köpa något som kan klara sig ett tag och inte är helt utdaterat om 1,5 år tänker jag
Utdaterat om 1,5 år kommer det inte vara oavsett vad du köper. Hårdvara har stagnerat mycket på senare år och håller därför betydligt längre. Förr köpte jag nya datorkomponenter ungefär var 3:e år och då gav det ett rejält prestandalyft, medans jag idag kan köra med samma saker typ dubbelt så länge.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar