Annons

Laptop + SSD = Kass lagring

Produkter
(logga in för att koppla)

Spuute

Medlem
Jag vet inte riktigt hur jag skulle få till rubriken rätt men försöker förklara lite nu.

Jag har en MSI GX740 laptop med en 60gb SSD-disk i och jag får spader på lagringen. Orginal hårddisken på 500GB har jag satt i ett chassi som jag kör med eSATA, men det krävs ju, förutom eSATA kabeln även en USB kabel för att få ström till disken vilket resulterar i sjukt mycket kablar när man sitter i soffan. Finns det något smidigare sätt att sköta lagringen av bilder?

Jag använder mig utav Lightroom som jag importerar bilderna från minneskortet till.

Hoppas någon förstår / kan ge mig tips på hur man ska lösa detta, för som det känns just nu så är det inte värt hastigheten hos SSDn utan jag funderar på att skrota den och stoppa i orginalet på 500gb 7200rpm


Tack på förhand

/Spuute
 
Jag vet inte riktigt hur jag skulle få till rubriken rätt men försöker förklara lite nu.

Jag har en MSI GX740 laptop med en 60gb SSD-disk i och jag får spader på lagringen. Orginal hårddisken på 500GB har jag satt i ett chassi som jag kör med eSATA, men det krävs ju, förutom eSATA kabeln även en USB kabel för att få ström till disken vilket resulterar i sjukt mycket kablar när man sitter i soffan. Finns det något smidigare sätt att sköta lagringen av bilder?

Jag använder mig utav Lightroom som jag importerar bilderna från minneskortet till.

Hoppas någon förstår / kan ge mig tips på hur man ska lösa detta, för som det känns just nu så är det inte värt hastigheten hos SSDn utan jag funderar på att skrota den och stoppa i orginalet på 500gb 7200rpm


Tack på förhand

/Spuute

Stoppa 500Gb disken i en NAS av billigaste sort och kör wlan?

[Edit]
Eller köp en router med USB och koppla disken till t.ex.:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=726434
 
Senast ändrad:
Det finns ju USB-diskar som tar strömmen från USB-porten, då klarar du dig med en kabel.

Själv använder jag bara min laptop som extra dator till temporär bildbehandling. Men man läser ju ofta här på fs om personer som har sin laptop som huvuddator för bildredigeringen och har alla sina bilder på extern USB-disk.

Men om det är så att du värdesätter bekvämligheten mer än prestanda är det väl bara att inse ditt misstag och gå tillbaka till ursprunget.
 
Mesch: Jag har redan en NAS här hemma, men tycker inte hastigheten är något att hurra för över wlan när man ska redigera bilderna från den, det är därför jag vill ha eSATA för då kommer man upp i bra hastigheter.

AFJ: Jo, jag har vanliga usbdiskar som endast kräver en usbport för att fungera med både överföring och ström, men som jag skrev till Mesch så är det hastigheten från eSATA jag vill åt. Och visst hade jag hellre haft en stationär, men den fick säljas då vi ska flytta och det inte är "snyggt" med en stationär dator i vardagsrumsinredningen enligt sambon, och jag har kommer att ha en extern skärm på nedervåningen intryckt i ett hörn i ett minirum / walking closet liknande rum som jag kommer koppla upp allt mot när jag ska redigera på allvar, men det är ju just när man vill ha tillgång till bilderna från soffan, men jag kanske får inse att det får bli massa kablar eller använda NASen till det. Kraften i denna laptop är det iallafall inget fel på då den klarar sig bra till det jag sysslar med, i framtiden blir det dock uppgradera till 8gb ram istället för dom 4 som sitter i nu.

reflux: Ja, jag har faktiskt kollat på just en sådan lösning, min "gamla" orginaldisk är en på 7200rpm så det kan ju vara ett altenativ.

Tack så jätte mycket för att ni tog er tid att komma med lite förslag!
 
Mesch: Jag har redan en NAS här hemma, men tycker inte hastigheten är något att hurra för över wlan när man ska redigera bilderna från den, det är därför jag vill ha eSATA för då kommer man upp i bra hastigheter.

Ok, jag kör bilder som ska jobbas med lokalt och sedan drar jag över dem till NAS:en när de är "färdiga" och bara skall bevaras till eftervärlden.

Korten importeras alltså till lokal disk av LR och jag drar dem till NAS:en själv (inne i LR)
Då duger wlan tycker jag, men det är ju högst personligt vad man anser är segt.

Tack så jätte mycket för att ni tog er tid att komma med lite förslag!

Vassego :)
 
Jasså, du menar så. Importera till SSDn och sen fixa och trixa och sen dra över till NASen.. Det kanske hade varit något.. Är inte riktigt haj på LR ännu, ganska ny inom både foto och redigering, men då kommer du åt att kolla på alla bilderna i LR, från NASen? även göra lite små justeringar osv?
 
Jasså, du menar så. Importera till SSDn och sen fixa och trixa och sen dra över till NASen.. Det kanske hade varit något.. Är inte riktigt haj på LR ännu, ganska ny inom både foto och redigering, men då kommer du åt att kolla på alla bilderna i LR, från NASen? även göra lite små justeringar osv?

Jupp, tricket är att göra hela jobbet inne i LR, annars kommer LR att tappa bort sin länk till originalen. Något som inte är något problem, bara irriterande att fixa.

En mapp inne i LR pekar på den disk som ligger på NAS:en där under ligger hela min struktur och resten är importkataloger som då blir lokala.

Alla filer går att jobba med, det går bara olika fort :)

Dessutom har man ju tumnaglarna lokalt så man kan ju tagga bilder även då man är utom räckhåll för NASen. Funkar jättebra för mig i alla fall. (kör Mac men kan inte tänka mig att det skulle skilja något mot Windows)
 
Jupp, tricket är att göra hela jobbet inne i LR, annars kommer LR att tappa bort sin länk till originalen. Något som inte är något problem, bara irriterande att fixa.

En mapp inne i LR pekar på den disk som ligger på NAS:en där under ligger hela min struktur och resten är importkataloger som då blir lokala.

Alla filer går att jobba med, det går bara olika fort :)

Dessutom har man ju tumnaglarna lokalt så man kan ju tagga bilder även då man är utom räckhåll för NASen. Funkar jättebra för mig i alla fall. (kör Mac men kan inte tänka mig att det skulle skilja något mot Windows)

Okej! Detta ska jag testa för att se hur det fungerar, det låter ju sjukt smidigt.
Hur blir det, kan min sambo via LR i hennes dator också smidigt komma åt alla bilder?

Ska testa detta imogonkväll efter barnen har somnat ifall jag inte är helt död, och lyckas jag inte så skickar jag iväg ett pm så får du guide:a mig :) Men tack så jätte mycket för detta tips, funkar det som jag tänker mig så vore det klockrent
 
Okej! Detta ska jag testa för att se hur det fungerar, det låter ju sjukt smidigt.
Hur blir det, kan min sambo via LR i hennes dator också smidigt komma åt alla bilder?

Ska testa detta imogonkväll efter barnen har somnat ifall jag inte är helt död, och lyckas jag inte så skickar jag iväg ett pm så får du guide:a mig :) Men tack så jätte mycket för detta tips, funkar det som jag tänker mig så vore det klockrent

Din sambo kommer åt bilderna, vet dock inte hur det blir med metadata. LR:s databas ligger lokalt och den är vad jag förstår inte gjord för multiuser. Att synka den mellan datorer kanske går men den blir rätt stor efter ett tag (min är 400Mb just nu)

Fast LR har väl visst stöd för att skriva metadata til bildfilen, det är nog enklast att testa helt enkelt.

Hojta till om det behövs så kan vi famla oss fram i mörkret tillsammans :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.