Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Laptop med bra prestanda efterlyses

Produkter
(logga in för att koppla)

timofej

Aktiv medlem
Ja, jag vet att många trådar redan avhandlat frågan men för det första utvecklas tekniken hela tiden och för det andra har jag ganska specifika önskemål.

Måste säga på en gång att jag slutat hänga med i datorutvecklingen sedan ett par år tillbaka (ungefär när Dual Core blev standard). Därför har jag ganska svårt att orientera mig i dagens prestandaspecifikationer.

Egentligen ska laptoppen vara en ersättning för min stationära HP D1160.se (P4, 3,4 GHz, 1GB). Den enda anledningen är brist på utrymmet. Alltså kommer jag aldrig att bära datorn längre bort än från garderoben till skrivbordet.

Mitt huvudönskemål är därmed att laptoppen ska i hanteringen och prestandan vara så lik en desktop som möjligt.

Exteriör:

- gärna en stor skärm
- gärna fullstort tangentbord
- vikt spelar absolut ingen roll

Prestanda:

Här är lite svårare för att som jag nämnt tidigare vet jag inte riktigt vad "gäller" idag. Under de senaste 10 åren har jag haft "state of the art" desktop datorer vid tiden jag köpte dem. Jag bytte var tredje år via jobbet (hemPC). Nu är det slut med det goda och man måste pröjsa allt själv och därmed blir lite mer försiktig.

Naturligtvis vill jag kunna redigera bilder samt editera video (= mycket RAM, jag vet). Sedan vill jag gärna spela ibland även om det inte måste vara en high end spelmaskin. Alltså behöver jag en bärbar dator som ligger i den översta segmentet prestandamässigt men fortfarande har bra pris/prestanda förhållande. I high end produkterna brukar förhållandet sjunka ju närmare man kommer toppen (som med allt annat :)).

Budgeten ligger på... nja ... 15-20 tusen men om jag måste kan jag sträcka mig lite till.

Har kikat på Dell XPS M1730. Om man köper 2 GB minne till (går det att göra det utanför DELL?) kan det vara något? Något av HPs HDX serier också med minnesinköp kanske? Finns det något mer prisvärt?

Var lite inne på Mac först men deras bärbara verkar vara för dyra för deras prestanda. iMacarna är för klumpiga för att enkelt flytta i lägenheten. De kräver egen plats och prestandamässigt är nog lika med bärbara i samma prisklass även om 24'' skärm imponerar.

Vad tycker ni? Finns det något som passar mina behov?

*edit* Glömde att skriva att ju mindre lull-lull desto bättre. Design, fingeravtryckläsare, belysta tangenter etc. är ganska ointressant. Men tyvärr verkar det vara något man måste betala för om ska upp i prestandaklassen.

Senast ändrad:
Jag tror du ska leta efter en dator med ungefär detta:

CPU: Intel Core 2 Duo (2.2GHz eller mer)
RAM: 2(3) GB (Mer minne kräver 64bit OS)
15-17" skärm (kolla upplösningen!!).
Grafikkort: Grafikkort med minst 128MB dedikerat grafikminne, (nVidia 8600M GT, ATI HD 2600, etc).

Det bör gå att hitta en dator med detta för ungefär 14000:-

Sony Vaio AR-serien.
Mycket bra 17"-skärmar och billigt RAM-minne. Dålig batteritid, men det är väl inte viktigt för dig?

Satsa på en MacBook Pro. För ca 19000 får du en MacBook Pro 2,2ghz 15,4" med 4gb RAM. Jag har precis bytt från PC till Mac och jag kan bara ångra att jag slängt bort så jävla mycket tid på att jävlats med PC:n. Virusprogram, spyware, ominstallationer mm mm. Det tar så sjukt mycket energi och tid.

Finns det någon laptop som inte har en TN panel som ger sämre färger när man ser snett framifrån? Jag har sett någonstans att i princip alla bärbara har TN panel pga lägre effektförbrukning.

Tack för era svar!

atotowi skrev:
Du kan kolla in http://www.zepto.se
de bygger bra bärbara företaget var tidigare svenskt men är numera danskt.
Jag har en och den fungerar mycket bra.
Har kikat där. Tyvärr verkar de ha ganska små skärmar och stympade tangentbord. Verkar att de är mer bärbara än "stationära". Men klart prisvärda är de.

bandola83 skrev:
Jag tror du ska leta efter en dator med ungefär detta:

CPU: Intel Core 2 Duo (2.2GHz eller mer)
RAM: 2(3) GB (Mer minne kräver 64bit OS)
15-17" skärm (kolla upplösningen!!).
Grafikkort: Grafikkort med minst 128MB dedikerat grafikminne, (nVidia 8600M GT, ATI HD 2600, etc).

Det bör gå att hitta en dator med detta för ungefär 14000:-
Varför "3" för RAM i parentes? Jaha, just det 64bit OS... Det glömde jag... Tittade för mycket på Mac. :) Går det att köra 32-bitar med 3 GB?

Några konkreta förslag i övrigt?

pareli skrev:
Sony Vaio AR-serien.
Mycket bra 17"-skärmar och billigt RAM-minne. Dålig batteritid, men det är väl inte viktigt för dig?
Helt rätt! Batterikapacitet saknar betydelse helt!

Har kikat på datorerna. VGN-AR51SU ligger utanför min budget. :-( Är Vaio VGN-AR61M något att ha? Verkar nästan för billigt - 14000:-. :)

Blue Ray verkar onödig och stympade tangentbord men de är kanske prisvärda i övrigt? :) Diskarna är ganska långsamma (4200 rpm) har det någon betydelse? Jag importerar strömmande video, räcker det?

Vad tycker ni om mina val jag länkade till i mitt första inlägg? Är det något att föredra framför det andra?

mange78 skrev:
Satsa på en MacBook Pro. För ca 19000 får du en MacBook Pro 2,2ghz 15,4" med 4gb RAM. Jag har precis bytt från PC till Mac och jag kan bara ångra att jag slängt bort så jävla mycket tid på att jävlats med PC:n. Virusprogram, spyware, ominstallationer mm mm. Det tar så sjukt mycket energi och tid.
Som sagt har jag övervägt Mac och det är säkert en kanondator för en som vill ha en bärbar. Men jag har aldrig tyckt om laptoppar. Jag hatar dem egentligen - små skärmar, stympade tangentbord, ljud och värme under händerna, ingen möjlighet at flytta tangentbord i förhållande til skärmen, dålig pris/prestanda förhållande etc. etc.

Men nu måste jag kompromissa. Det finns ingen plats för en fullvuxen maskin helt enkelt. Jag försöker att ersätta den så gott det går. Och så mycket jag känner mig själv kommer jag bara irriteras på den lilla skärmen och miniaturtangentbordet.

Men det är inte sagt att ditt förslag är dåligt. Jag tror bara inte att det passar mina behov. :-( Möjligtvis MacBook Pro 17'', men den är dyr och där betalar man för bärbarhet och design vilket jag inte behöver.

Jag har en Dell XPS nånting första modellen och det som "gör" den är skärmen på 17" @ 1920*1200 (Dell ultrasharp nånting)...riktigt trevlig.

Sen är den väl mer släpbar än bärbar men det verkar inte vara ett problem för dig.

Dell XPS går istort att konfa hur hårt man, eller plånboken sätter stopp.

Den nya M1710 verkar ha samma skärm som M1730 men ett par 1000:ingar billigare - 4GB minne och C2D T7400 på 2.19Ghz för under 20K.

HP nx9420

Jag har mycket bra erfarenheter av HP nx9420 i jobbet. De har bra prestanda, fin skärm och ett tillräckligt bra grafikkort att spela på, med 17" skärm och fullstort tangentbord. Bara att se till att du får mycket minne och stor hårddisk. Med Core 2 Duo kan du köra 64-bitars OS och få en ännu snabbare dator. Vet inte om just den modellen säljs längre.

Jag har inte kollat på bärbara för bildbehandling, så du kanske ska kolla vilken paneltyp datorn har innan du bestämmer dig.

Kan rekomendera dell xps 1330 med tilllägg vled skärmen.

Men då får du inte stor skärm 13.3 men en otrolig skarp skärm med mycket bra vinklar och och bra grå vit egenskap.

Anders

Kan säga såhär, mac os kan justeras perfekt efter folks behov og man kan jobba med flera program samtidigt och oärhört snabbt, jag har på min mac aktiva hörn som gör att jag snabbt kan få en överblick och flytta snabbt mellan olika program, dett går snabbt och min effektivitet har ökat otroligt :)

Tack för era tips och rekommendationer allihopa!

Vapo skrev:
Den nya M1710 verkar ha samma skärm som M1730 men ett par 1000:ingar billigare - 4GB minne och C2D T7400 på 2.19Ghz för under 20K.
Alltså M1710 är en nyare modell? På Dells hemsida står det Ny på M1730 men inte på 1710... Den ser också rätt ok ut även om jag skulle föredra numpad på tangentbordet...

Faffe skrev:
Jag har mycket bra erfarenheter av HP nx9420 i jobbet.
Tyvärr är den utgången.

Taxi skrev:
Kan rekomendera dell xps 1330 med tilllägg vled skärmen.
Tack för tipset men tror att skärmen är lite väl i minsta taget. Blir knappt någon stationär känsla...

PerFogelberg skrev:
Skulle jag välja mellan HP HDX och iMac så är mitt val solklart. iMac.
Som sagt, sneglade rätt länge på en iMac. Där får man en riktig stationär känsla. Tyvärr kräver den egen plats. Man kan knappast ställa den i garderoben och ta fram varje gång man vill jobba med. Den är nog för otymplig för det, eller? Får nog nöja mig med en liten efterliknelse av en stationär dator.

madsochmarja skrev:
Kan säga såhär, mac os kan justeras perfekt efter folks behov og man kan jobba med flera program samtidigt och oärhört snabbt, jag har på min mac aktiva hörn som gör att jag snabbt kan få en överblick och flytta snabbt mellan olika program, dett går snabbt och min effektivitet har ökat otroligt :)
Det tror jag säkert på och var själv jättesugen på en MacBook Pro men fann att de inte var prisvärda för mina behov.

Hur ligger HP HDX HDX9130 jämfört med Dell XPS 1730 prestandamässigt?

För den första talar:
- lägre pris (17 mot 22 tusen)
- större skärm (20'' mot 17'')
- TV mottagare (vilket är iofs ganska ointressant)
- HDMI ut (också ganska ointressant)

För det andra talar:
- bättre skärmupplösning (1920x1200 vs 1680x1050)
- lite snabbare processor (T7700, 2,40 GHz vs T7500, 2,20 GHz)
- dubbel så bra grafikkort (dubbla 256MB NVIDIA® GeForce® Go 8700M GT vs 256MB ATI™ Mobility Radeon™ HD 2600 XT)
- Ageia PhysX-processor (vad är det nu för något?)
- snabbare diskar (7200 vs 5400 RPM) Vad är "RAID 0-skiktning" som Dell har för resten?

Hur mycket av det kommer jag att känna under användningen? Är det värt extra 5 tusen?

Har andra tillverkare motsvarigheter?

Dell 1710 mot 1730 är väl istort sett...

Medium high-end

mot

Premium high-end

...om man ska försöka sätta en etikett på dem.

I 1730 finns det inga begränsningar - allt är senaste och snabbaste.

I 1710 går man ner ett steg, t ex lite "sämre" grafikkort och kanske inte lika stora möjligheter att välja vissa saker. Det är väl ett sätt för Dell att kategorisera sina laptops mot olika köpare (?).

Oavsett vilken du tittar på av dessa har de samma fina 17-tums glossy högupplösta ultrasharp skärmen.

Ageia PhysX är en extra turbo-boost för 3D, t ex spel för att få ut ännu fler fps "än vad man behöver". Senaste av det senaste även om PhysX har funnits ett tag så är det bara rikigt high-end maskiner som oftast utrsustas med den.

timofej skrev:
Som sagt, sneglade rätt länge på en iMac. Där får man en riktig stationär känsla. Tyvärr kräver den egen plats. Man kan knappast ställa den i garderoben och ta fram varje gång man vill jobba med. Den är nog för otymplig för det, eller? Får nog nöja mig med en liten efterliknelse av en stationär dator.
En HP HDX väger 7 kg. En iMac 20" väger 9 kg. Dock ingen inbyggd tevemottagare i iMac.

Vapo skrev:
Dell 1710 mot 1730 är väl istort sett...

Medium high-end
mot
Premium high-end
Jag jämförde HP HDX9130 med Dell XPS 1730 i och för sig men det gäller kanske även där. :)

Vapo skrev:
Ageia PhysX är en extra turbo-boost för 3D, t ex spel för att få ut ännu fler fps "än vad man behöver". Senaste av det senaste även om PhysX har funnits ett tag så är det bara rikigt high-end maskiner som oftast utrsustas med den.
"fler fps "än vad man behöver""... :-Q *drägla, drägla...* Måste ha alltså. :-D Tack för klargörandet! Nu är jag ännu mer sugen på det.:) Är 22 tusen prisvärt för denna prestanda?

PerFogelberg skrev:
En HP HDX väger 7 kg. En iMac 20" väger 9 kg. Dock ingen inbyggd tevemottagare i iMac.
Helt klart har du en poäng här och gör mig fundersam igen.:) Men det är inte bara vikten som är viktig. En laptop går det att vika och lägga undan eller på hyllan. iMacen kommer ju att stå på golvet i garderoben och ta plats...

När jag funderade på iMac menade jag mest 24-tummare. Med en 20-tummare får man samma skärm men ett riktigt tangentbord. Och prestandamässigt är den väl detsamma som HPn? Billigare iofs också, men det går säkert att hitta laptop modeller som kostar lika mycket med samma prestanda eller?

iMac 24" går ju inte att jämföra. Det är ju en riktig dator med användbar skärm till skillnad från övriga datorer i den här tråden.

timofej skrev:
Jag jämförde HP HDX9130 med Dell XPS 1730 i och för sig men det gäller kanske även där. :)

"fler fps "än vad man behöver""... :-Q *drägla, drägla...* Måste ha alltså. :-D Tack för klargörandet! Nu är jag ännu mer sugen på det.:) Är 22 tusen prisvärt för denna prestanda?

Mest prisvärt skulle jag säga att M1710 är med tillägg för 4GB minne till deras "kampanjpris" just nu med fri frakt för 19610 kr.

Sen finns Dells M2010 kvar tydligen som kanske mer är lik en iMac i sin uppbyggnad (?). Dock 30K plus för en sådan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar