Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Laptop & lös skärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Benny p

Aktiv medlem
Hej.
Är det en bra idé att skaffa en laptop istället för en stationär dator för bildbehandling.Tänkte så här att jag kopplar in min lösa skärm till laptopen.
Eller är jag ute och cyklar?

Har kört med den kombon i ganska många år nu och det funkar perfekt, tar med laptopen på resa eller ut i fält för att förhandsgranska och backupa bilderna.

Sedan efter hemkomst så kopplar jag in den till stora skärmen som är kalibrerad (såklart är även laptopskärmen kalibrerad) och gör de redigeringar som behövs, ser idag ingen fördel med att köpa en stationär dator då jag ju förlorar flera fördelar och då måste ha 2 datorer istället för 1 då lägger jag hellre pengarna på en bra lös skärm till en bra laptop.

Utmärkt lösning, de flesta laptop datorer har ganska usla skärmar vad det gäller färgåtergivning, så är färg viktigt är det nästan nödvändigt med en extern kalibrerad skärm. Själv använder jag en 24 tummare kopplad till en 15 tums retina mac. I Lightroom använder jag macskärmen för att visa thumbnails, dvs ungefär som ett gammaldags ljusbord, och den stora skärmen för att göra redigeringana på.

Fungerar utmärkt. Jag har en extern skärm kopplat till en 13". Jag kör med förlängt skrivbord i höjdled så jag kan tex ha mappar mm på den lilla skärmen och på den större som börjar i höjd där den lilla slutar kör jag bildredigering.

Det som jag inte fått löst är att det verkar vara problem med grafikkortet och kalibrera båda skärmarna. När jag kör med dubbelskärm så verkar det som den tar den inställningen som var ställd på den stora även på den lilla skärmen. När jag kopplar bort den stora så återgår den lilla på PCn åter till sin kalibrering. Det är med detta inte så stort problem då jag redigerar med rätt skärm

Lösningen heter dockningsstation eller portreplikator. Finns dock inte till alla bärbara modeller utan är vanligast till företagsmodellerna.

Många bra svar.Det får nog bli en laptop eftersom det verkar positivt på alla sätt och vis.
Mycket tack gubbar.

//Benny

Nu vill jag vara med och undra!
Har även jag funderat på denna lösning men inte kommit till skott!
Vad behöver man för presanda på datorn? Har inte pengar till något svindyrt. Kör i dag elements 9 och funderar på att uppgradera till elements 11.

// Peter

Jag kör PSE10 och LR4 på en Laptop med i5 processor och 8GB minne, skulle nog inte välja mindre än det

Jag kör PSE10 och LR4 på en Laptop med i5 processor och 8GB minne, skulle nog inte välja mindre än det

Min nuvarande är på sluttampen och när den ska ersättas så är det något lknande detta eller bättre jag siktar på, bra om den har bra skärm och bra grfikkort iaf så det går så snabbt som möjligt och visas så korrekt som möjligt även på laptopens skärm blir enklare då och bättre när den kopplas in på stora skärmen.

Sedan är det ju en ny generation proscessorer på väg vilket gör att de säkert kommer att rea ut dagens så Du kanske kan få en i7 för likvärdig peng och det är ju inte fel ;-)

Glöm inte att kolla att "lapen" har de portar och kortläsare samt USB 3 Du behöver och ev klarar att köra mot ett WIFI kort i Din kamera framöver, det går fort på teknikområdet ;-)

Min nuvarande är på sluttampen och när den ska ersättas så är det något lknande detta eller bättre jag siktar på, bra om den har bra skärm och bra grfikkort iaf så det går så snabbt som möjligt och visas så korrekt som möjligt även på laptopens skärm blir enklare då och bättre när den kopplas in på stora skärmen.

Sedan är det ju en ny generation proscessorer på väg vilket gör att de säkert kommer att rea ut dagens så Du kanske kan få en i7 för likvärdig peng och det är ju inte fel ;-)

Glöm inte att kolla att "lapen" har de portar och kortläsare samt USB 3 Du behöver och ev klarar att köra mot ett WIFI kort i Din kamera framöver, det går fort på teknikområdet ;-)

Det var intressant om processorer, skall nog ta det lite lugnt och se vad priserna tar vägen på I5 och I7.
Tack för info :)
// Peter

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto