Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Laptop - Köpråd!

Produkter
(logga in för att koppla)

Ellioth

Medlem
Jag har tänkt införskaffa en bärbar dator och behöver nu lite förslag på vad jag ska köpa för nån.. Är ganska okunnig när det gäller hårdvara..

Budget (kr): ca 5500-6500
Hur snart behöver du datorn: Inom två-tre veckor

Användandet av datorn
-Kontorsarbete/surfande: Ja
-Bildredigering: JA (vill kunna sitta och pyssla med fotona i Photoshop utan att det känns för segt)
-Videoredigering: Nej
-Musikproduktion: Kanske

Typ av spel som kommer att spelas: Troligen knappt några alls. Inga action-spel iaf.

Andra speciella krav/önskemål: Ingen mac.

Mycket tacksam för hjälp!
 
Hur man prioriterar beror lite på vilken roll laptopen ska ha. Är det den enda datorn eller ett komplement till en stationär? Hur pass mycket bär man omkring på den?

Om den är tänkt att vara enda datorn och inte bäras så mycket blir skärmen viktig. Annars är liten och lätt att föredra.

Minnesmängd är ofta viktigare än CPUns prestanda. Men för ca 6k kr får man kompromissa mellan CPU, minne, HD, skärm osv.

Några konkreta förslag:

* Lenovo 3000 N200 0769 - 1,6GHz DC 3GB 160GB DVD±RW 15". 6000 kr

* Zepto Znote 3215W - 1,6GHz DC 4GB 320GB DVD/CD-RW 15". 6500 kr

* HP Compaq 6715b GB835ET - 2,0GHz DC 2GB 160GB DVD±RW 15". 6000 kr. Bättre display, mindre minne.
 
Mja, den var snygg, men det var främst det som var bra. Lite väl tung, dyr och lite minne jämfört med konkurrenterna.

Men absolut, finish och utseende är ytterligare faktorer som man behöver väga in och balansera.
 
freka586 skrev:
Mja, den var snygg, men det var främst det som var bra. Lite väl tung, dyr och lite minne jämfört med konkurrenterna.

Att den är lite tyngre spelar inte så stor roll för mig, då jag inte ska ha den med mig så mycket, utan den mest ska användas i hemmet.

Angående minnet, någon som har koll på vad det är för RAM-minne som används till den här? Funderar på hur mycket det skulle kosta att uppgradera till 3-4 gb.
 
Minne är billigt i dagsläget.
Det du bör tänka på är att du måste köra 64-bits OP om du ska nyttja 4G RAM. XP-funkar inte.
Är själv i startgroparna för att köpa en bärbar dator och jag har kollat mycket på ASUS F3KA och F7KR.

Nu ser jag här att de kanske är lite för dyra för din budget.
Ja,ja, det var en tanke iaf. =)
 
Är ASUS F3KA-AS058C ett betydligt bättre köp än Vaio'n (förutsatt att jag utökar den till 3gb RAM)?

Tycker det är så svårt att veta hur de olika komponenterna står sig mot varandra, grafikkort, processor osv.
 
Det är inte det lättaste att jämföra olika datorers prestanda.
Vad gäller processorn så är Asus snabbare rent GHz mässigt men AMD och Intel jobbar på lite olika sätt. Förr så var AMD's prcessorer omräknade till Intel för att man snabbt kunde se vilken som var snabbast. Nu vet jag faktiskt inte hur en AMD X2 2.2GHz står sig mot Intels DUO 1.6GHz.
Det är rörigt...
Däremot så har (vad jag förstår) ASUS grafikkort 512 Mb fast minne och VAIO 128 men att man där kan använda RAM-minnet som utökat minne.
 
Utifrån din budget så kan du inte räkna med en bra skärm, inte ens acceptabel (min åsikt).
Antingen tummar tillverkaren på tekniken eller upplösningen.

Vill du ha en dator som lever upp till dina kriterier bör du överväga en större budget.

"Billiga" alternativ är ofta slöa och även om vi uppfattar hastighet väldigt individuellt; så kommer glädjen över det låga priset kan ALDRIG uppväga förbannelsen över den låga kvaliteten!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.