Jag har dels en XPS-13 och dels en XPS-15. Båda är några år gamla så de är väl inte direkt jämförbara med det du planerar att köpa. XPS-serien utmärker sig väl framför allt för fantastisk byggkvalitet, bra design och väldigt bra support. Kan nämna att min XPS-15 hade en del problem med styrplattan när den var ny. Men inga problem. Någon dag efter jag anmält problemet till Dell kom en tekniker hem till mig (!) och bytte hela tangentbordet. Fantastiskt. Nästa dator blir definitivt en Dell igen.
Det går att handla direkt från Dell och då kan man skräddarsy datorn precis som man själv vill ha den (dell.se). Då och då har de kampanjer med ganska rejäla rabatter (20-30% kan det röra sig om). Jag ringde supporten och frågade när "nästa kampanj var på gång". Fick ungefär svaret "det får vi egentligen inte tala om, men du kan ju kolla på hemsidan om sådär 14 dar". Det fungerade utmärkt
Jag använder båda till bl a PS, LRC och DaVinci Resolve. En annan utmärkt sak är att det är väldigt enkelt att uppgradera XPS-serien. Dell har till och med "gör-det-själv" instruktioner för minnesuppgradering, batteribyte och SSD-byte/komplettering på sin hemsida/bruksanvisning. Jag har själv uppgraderat båda med mer minne och den stora har jag dessutom kompletterat med en extra SSD (finns en tom plats för detta).
Visst - de kostar en del, men man får valuta för pengarna.