Annons

Landvetter skruvade sönder stativet

Produkter
(logga in för att koppla)

Aristofanes

Aktiv medlem
Jag skulle till Libyen på semester. Resan gick från Landvetter via Amsterdam till Tripoli.

Stativet, med påskruvat huvud lade jag i stora väskan. Kamerorna i handbagaget. Grejerna var i bästa skick.

Väl framme far jag ut i öknen. Där visar det sig att huvudet inte ligger dikt an mot stativet utan att det racklar så mycket att det i praktiken är oanvändbart. Det tar sin tid att förstå att bottenplattan till huvudet har lossats och skruvats dit felaktigt. Det saknades också en fjäder av två i snabbfästet, men det gick i alla fall att använda och man har ju Clas Ohlsons fjädrar hemma. När felet på stativet var förstått var det enkelt att åtgärda på kvällen med hjälp av en stjärnskruvmejsel jag fick på hotellet. Men det var efter en stativlös dag.

I Amsterdam fick jag närmast springa mellan planen, där fanns knappast tid för någon att titta på min väska. I Tripolis fick jag ut bagaget på några minuter. Så de enda som haft tillfälle att angripa utrustningen är säkerhetspersonalen på Landvetter. Fö kan jag lägga till att huvudets hölje är gjort i kolfiber och därmed lättröntgat.

Jo, jag skriver för att varna för flygplatsernas vakter som tycks vara beredda att pilla på allt utan att ens tala om att de misslyckades med att skruva tillbaka rätt (och när fjädern till snabbfästet far över golvet tänker man på sin höjd "hoppsan, där for den fjädern").

Jag skriver också för att peka på min egen dumhet att tro att det som var helt hemma också är det när jag packar upp väskan och att jag inte kollade igenom allting vid landningen. Också skriver jag för att förmedla den hårt förtjänade lärdomen att det skall finnas skruvmejslar i det survial kit som alltid finns med på mina resor.

Resan då, om någon undrar, när upprördheten över Landvetter runnit av. Libyen är kanske världens bäst bevarade turisthemlighet, Väl värt en resa, som Michelin skriver om trestjärniga restauranger.
 
Lite surt att de inte skrivit nån liten lapp eller nåt, om ingen kunnat kontakta dig, men annars tycker jag att det är helt förståeligt att de öppnar väskor med "misstänkt" innehåll, och till och med skruvar isär prylar. Ett stativ är ju verkligen något som skulle kunna antingen se ut som, eller VARA ett vapen! Det finns pistoler och gevär i kompositmaterial, med endast en mycket tunn pipa i metall, och även sånt ska de ju gärna kolla upp om det ser konstigt ut. Är man dessutom inte själv fotograf så lär man ju haja till när man ser massa konstiga rör och metalldelar i en väska;-) Antagligen hade de inte ens märkt att fjädern försvann får man hoppas, och de hade ju i alla fall försökt skruva ihop det igen.

Lärdomen kanske är att man bör checka in sådana saker som "specialgods" eller vad det heter. Det finns en särskild disk för det ofta, och där kan man säkert vara med när de kollar om man förklarar vad det gäller, så att man ser vad de pysslar med.
 
Under det glada 80-talet var det ju ingen större ide att ha rakappaten med sig om man åkte till Tyskland.
Blev av med två stycken i tyskland, som månader senare kom som paket hem, graft isärskruvade samt pillade på. Dock oklanderligt ihopsatta.
 
Jon Erik. Historier som din upprör mig.

Jag i min uppenbart smått naiva värld har liten förståelse för hur de tänker på flygplatser ibland.

Trodde de att det rörde sig om tidsinställd rörbomb kanske;)

Nej, enligt mig så krävs det en revolutions vad gäller hur flygplatsers säkerhetspersonal skall/bör uppföra sig.
Studera vakterna och andra när du rör dig på flygplatserna vilken som helst. Hade vi passagerare uppträtt med lika sura miner och lika vrånga toner i rösterna så hade vi nog alla legat på magen med armarna bjöda upp efter ryggen!


Visst,, en liten överdrift ja men det ligger ngt i det anser jag.

Inte för att angripa de nämda yrkesgrupperna men jag är tämligen övertygad om att många som jobbar på sådana platser önskar problem och längtar efter nästa ingripande... Så upplever jag det. HUffhuvva!!


Nu fick jag spy ur mig ordentligt, flott!
MVH Niclas,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.