Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Landskapsbild / nattbild

Produkter
(logga in för att koppla)

Hub_Bub

Ny medlem
Hej!
Jag funderar på att köpa en ny kamera, kanske Canon Mark II 5D eller liknande.
Jag vill kunna ta vackra landskapsbilder samt nattbilder med stjärnhimmel.

Klarar den kameran av nattbilder?

Jag vill kunna ta bilder där man ser massor med fler stjärnor är man kan med blotta ögat. Tycker de är så häftiga de bilderna.

Om kameran klarar det, vad ska man ha för objektiv till i så fall? Borde ju vara hyfsat vidvinklat antar jag?

Och sedan det här med tekniken.
Jag gissar att man ska ha högt skärpedjup för att det inte ska bli blurrigt. Slutartid? Iso?

Bifogar en länk på en vacker nattbild. Typ en sådan skulle jag vilja ta :)
http://retromance.se/2014/04/03/gotland-dagens-bild-337-djupvik-by-night/
 
Hej!
Jag funderar på att köpa en ny kamera, kanske Canon Mark II 5D eller liknande.
Jag vill kunna ta vackra landskapsbilder samt nattbilder med stjärnhimmel.

Klarar den kameran av nattbilder?

Jag vill kunna ta bilder där man ser massor med fler stjärnor är man kan med blotta ögat. Tycker de är så häftiga de bilderna.

Om kameran klarar det, vad ska man ha för objektiv till i så fall? Borde ju vara hyfsat vidvinklat antar jag?

Och sedan det här med tekniken.
Jag gissar att man ska ha högt skärpedjup för att det inte ska bli blurrigt. Slutartid? Iso?

Bifogar en länk på en vacker nattbild. Typ en sådan skulle jag vilja ta :)
http://retromance.se/2014/04/03/gotland-dagens-bild-337-djupvik-by-night/






Om du är inne på Canon banan så rekommenderar jag 6D, för den ger bäst bilder vid extrema ISO nivåer, vilket du behöver vid nattfoto. Den kostar inte så mycket heller om man jämför med andra fullformatare. När det gäller objektiv så har Zeiss dom bästa om du frågar mig, men dom är också superdyra. Du kanske borde skaffa Canons 16-35/2.8, det är ett fint objektiv. Annars så finns det Samyang eller kanske Sigma. När du ska fota tex stjärnor så ska du ha 2.8 eller mindre i bländare och ISO mellan 3200-10 000, helt upp till dig, och slutartiden mellan 15-30 sekunder.


Lycka till.
 
Om du är inne på Canon banan så rekommenderar jag 6D, för den ger bäst bilder vid extrema ISO nivåer, vilket du behöver vid nattfoto. Den kostar inte så mycket heller om man jämför med andra fullformatare. När det gäller objektiv så har Zeiss dom bästa om du frågar mig, men dom är också superdyra. Du kanske borde skaffa Canons 16-35/2.8, det är ett fint objektiv. Annars så finns det Samyang eller kanske Sigma. När du ska fota tex stjärnor så ska du ha 2.8 eller mindre i bländare och ISO mellan 3200-10 000, helt upp till dig, och slutartiden mellan 15-30 sekunder.


Lycka till.
Dra ner ISO och ha längre slutartid borde väl resultera i mycket mindre brus?
 
5d mk II funkar garanterat för astrofotografering.
Har sett fantastiska bilder tagna med en eos m.
(Mest som jämförelse mellan fullformat och crop kamera)

Förutsättningar är minst lika viktiga som uttrustningen.
Samyang 14mm f/2.8 och 24mm f/1.4 är populära objektiv för astro.

Som ovanstående har nämnt så ger 6D ännu bättre kontroll av färgåtergivning och brus
än 5d mk II (och mk III som jag använder).

Finns däremot stjärnföljare av olika slag som ger dig möjlighet att använda lägre ISO.

ISO, bländare och slutartid varierar väldigt, beroende på vilket kameramärke, objektiv och förhållande som naturen bjuder på.
 
Jag har också ett par frågor som (nästan) hör till ämnet. Om jag vill fotografera t e x ett stadslandskap på kvällen och använda kombinationen små bländare/lågt iso, så kommer man upp över den maxtid (ofta 30 sek.) som kameran klarar av att ställa in själv, och då blir man hänvisad till att använda en extern ljusmätare. Frågan är; Hur känslig är en extern ljusmätare (generellt) och vilken modell (som inte kostar skjortan) skulle ni erfarna rävar rekommendera ?

Min andra fråga gäller inställning av egen vitbalans, genom att fotografera av ett gråkort. Det är väl i princip omöjligt att göra det under de förhållandena jag målar upp i ovanstående exempel, fotograferande i stadsmiljö på kvällen/natten ?

Anledningen till varför jag frågar, är därför att jag inhandlade ett colorchecker passport, vilket jag tänkte inviga i morgon, dock inte på natten, utan mer under dagsljusbetingelser och i stadsljusmiljö på kvällen efter solnedgång.

Utanför stadsmiljö (fota stjärnor o.d), så förstår jag av egen kraft att ställa in egen vitbalans är omöjligt ;-).

Eller ?

Nu kan ju vän av ordning tycka att jag går över ån efter vatten, så tillvida att vitbalanseringen i kameran är god nog, och så är det, men jag finner ett nöje i att grotta ner mig i ytterligheterna ;-).

Så ni som (tror er) ha(r) kunskap nog för att svara på frågorna listade ovan, får gärna bidra med ert kunnande.
 
Ja det stämmer, men problemet med det är att stjärnorna rör på sig och blir oskarpa om man använder längre än 30 sekunder slutartid. Därför måste man offra det och använda högre ISO istället.

Riktigt så enkelt är det inte. Hur lång exponeringstid du kan ha utan att stjärnorna uppenbart blir linjer i stället för punkter beror på brännvidden. Ju längre brännvidd, desto kortare exponering krävs. Det finns några olika tumregler, t.ex. 500 (eller 600) sekunder delat på brännvidden, men det är ju en smaksak.
 
...
Om jag vill fotografera t e x ett stadslandskap på kvällen och använda kombinationen små bländare/lågt iso, så kommer man upp över den maxtid (ofta 30 sek.) som kameran klarar av att ställa in själv, och då blir man hänvisad till att använda en extern ljusmätare. Frågan är; Hur känslig är en extern ljusmätare (generellt) och vilken modell (som inte kostar skjortan) skulle ni erfarna rävar rekommendera.
...

Varför inte bara ta några provskott med kameran? Resultatet ser du ju direkt efteråt (histogrammet) och därefter justerar du exponeringstiden och provar igen. Svårare än så behöver det inte vara nuförtiden.

Petter...
 
Ja det stämmer, men problemet med det är att stjärnorna rör på sig och blir oskarpa om man använder längre än 30 sekunder slutartid. Därför måste man offra det och använda högre ISO istället.

Man kan ju bygga en "barn door tracker" så att kameran följer med i rörelsen. Har aldrig provat själv, men det finns många instruktioner på nätet.

PS. Egentligen är det väl snarast jorden som rör sig :)

Petter...
 
Varför inte bara ta några provskott med kameran? Resultatet ser du ju direkt efteråt (histogrammet) och därefter justerar du exponeringstiden och provar igen. Svårare än så behöver det inte vara nuförtiden.

Petter...
Förvisso, men risken är att det blir en massa provskott innan det sitter. Känns som att det är betydligt smidigare att mäta ljuset och justera en exponering efter den mätningen istället. Inte minst om det handlar om långa exponeringar (flera minuter), då är risken att det blir många och långa provskott, vilket blir ganska tidsödande, s a s.
 
Har man ingen ljusmätare kan man ju sänka bländartalet till man kommer under 30 sekunders exponeringstid och sedan räkna ut vad exponeringstiden blir med den bländare man kommer att använda sig av. Det finns säkert flertalet appar som hjälper till med själva uträkningen.
 
Har man ingen ljusmätare kan man ju sänka bländartalet till man kommer under 30 sekunders exponeringstid och sedan räkna ut vad exponeringstiden blir med den bländare man kommer att använda sig av. Det finns säkert flertalet appar som hjälper till med själva uträkningen.
Jo, tanken har slagit mig. Om man gör som du beskriver, så borde varje (helt) stegs nedbländning efter det att man passerat 30 sekunder (eller låt oss säga 25 sekunder), innebära en fördubbling av tiden (50 sekunder, 100 sekunder, 200 sekunder osv).

Jaja, jag kanske får gnugga geniknölarna lite till, innan jag beslutar mig om att införskaffa en extern ljusmätare.
 
Har man ingen ljusmätare kan man ju sänka bländartalet till man kommer under 30 sekunders exponeringstid och sedan räkna ut vad exponeringstiden blir med den bländare man kommer att använda sig av. Det finns säkert flertalet appar som hjälper till med själva uträkningen.

Hur är det? Sensorn har ingen reciprocitetsfaktor, eller?
 
Hur är det? Sensorn har ingen reciprocitetsfaktor, eller?
Jag har ingen aning heller, men Wikipedia säger att den principen bygger på fotokemiska system och inte digitalfotografi. Därmed får man anse att frågetecknet kvarstår, vad det gäller reciprocitetsfaktor när man fotograferar digitalt.

OT: Älskar bilden på den vita älgen, once in a lifetime shot !! Jag lyfter på hatten och bockar djupt :).
 
Riktigt så enkelt är det inte. Hur lång exponeringstid du kan ha utan att stjärnorna uppenbart blir linjer i stället för punkter beror på brännvidden. Ju längre brännvidd, desto kortare exponering krävs. Det finns några olika tumregler, t.ex. 500 (eller 600) sekunder delat på brännvidden, men det är ju en smaksak.

Jo visst men jag använder alltid vidvinkel och TS ville även skaffa ett, men det ska alltid vara något som ska rätta en på den här sidan......
 
Jo visst men jag använder alltid vidvinkel och TS ville även skaffa ett, men det ska alltid vara något som ska rätta en på den här sidan......

Men även om du använder vidvinkel så blir slutartiden väldigt olika beroende på hur mkt vidvinkel du använder... och tumregeln är även den rätt kass egentligen... så det var ju bra att du blev "rättad" så TS kan få rätt info...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.