Annons

Landskap kvällstid

Produkter
(logga in för att koppla)
Aton_ skrev:
Tillägg: Dina pixlar har helt enkelt inte registrerat det du såg. Det beror enbart på ljusbrist (för låg exponering).

Det kanske hade blivit bättre om jag tagit två bilder. En bild på längre tid så trädet hade blivit bättre och en som gör himelen rättvis.
Det kanske är en lösning :)

Det kanske hade blivit bättre om jag tagit två bilder. En bild på längre tid så trädet hade blivit bättre och en som gör himelen rättvis.
Det kanske är en lösning :)

Jag tror himlen hade blivit mörkblå och fin även om du gett den två exponeringssteg till. Det blir väl cirka 12 sekunder det om du började med 3.

fredrik_hedman skrev:
Fina bilder. Men hur är det med kvaliten vid större utskrifter? Utsnittet i första bilden är 100% Hur ser din bild ut i 100%?
Jag tycker i överlag att kvaliten inte räcker så långt med digitalkameror (som jag har råd med) när det är motiv liknande landskap. (Om det ska vara större utskrifter alltså..)

De fungerar bra i 30x20 cm. Har inte provat dem i större storlekar förutom den blå bilden av Brahehus, som lider av oskärpa beroende på att vinden var lite väl hård till det klena stativet. 6 Mpix ger 30x20 cm utskrifter med packningstähet av 10 pixlar per milimeter.

Oftast blir totalupplevelsen av bilden utskriven bättre än bilden på bildskärmen. Pixlarna är packade avsevärt tätare på fotografiskt papper än bildskärmen. Kvalitén är bättre även om bilden förstoras fyra gånger, d v s 60x40 cm istället, med packningstäthet av 10 pixlar per milimeter. Även betraktningsavståndet spelar in. En bild 60x40 (fyra ggr förstoring) är man en bit ifrån, medans en 30x20 kan man hålla i handen och överblicka.

Aton_ skrev:
Jag tror himlen hade blivit mörkblå och fin även om du gett den två exponeringssteg till. Det blir väl cirka 12 sekunder det om du började med 3.

Tack!
Ska testa lite mera imorgon, men var ute för att testa pentaxen. D70in följde med som bonus.
Fortsatt trevlig afton!
/Fredde

RolandM skrev:
De fungerar bra i 30x20 cm. Har inte provat dem i större storlekar förutom den blå bilden av Brahehus, som lider av oskärpa beroende på att vinden var lite väl hård till det klena stativet. 6 Mpix ger 30x20 cm utskrifter med packningstähet av 10 pixlar per milimeter.

Oftast blir totalupplevelsen av bilden utskriven bättre än bilden på bildskärmen. Pixlarna är packade avsevärt tätare på fotografiskt papper än bildskärmen. Kvalitén är bättre även om bilden förstoras fyra gånger, d v s 60x40 cm istället, med packningstäthet av 10 pixlar per milimeter. Även betraktningsavståndet spelar in. En bild 60x40 (fyra ggr förstoring) är man en bit ifrån, medans en 30x20 kan man hålla i handen och överblicka.

Det låter bra det du säger.
Jag får ta och skärpa mig och se till att jag tar bättre bilder så jag slutar skälla på kameran ;)
Du hade ett helt gäng med vackra bilder. Jag ska kika mera på dom nu!
Tack ska du ha! Jag har fått en massa bra svar ikväll!
Trevlig kväll!
/Fredde

För få färger i skärmen?

Jag kan sitta och se på bilder i min dator och se färgskiftningar som skarpa övergångar, tex en himmel. När jag sen ser på samma bild på tvskärmen så kan det va hur fint som helst. Alltså skärmen visar för få färger(eller nåt). Jag tror din bild är mörk och skärmen smetar ut färgerna. Gör en utskrift och se om du finner samma problem där.

Om ja! Ja då e ja ute å cyklar men försökte iallafall:)

Håkan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar