Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lagring bilder, slut på plats tips om NAS/Server

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick28

Aktiv medlem
Så,.. Då var vi dör igen... Fullt på disken...
Så nu söker jag tankar kring lagring, har idag en NAS med Raid som sedan molnlagras men börjar nu hamna i en situation med 2-3 NAS och en stor server med material på ALLDELES för många enheter och söker därför tips om en lagringslösning som är skalbar i framtiden och pisvärd-

Ca 5-10 Terrabyta

Tips Råd och dåd?

Freenas + ZFS

En standard PC med freenas, uppsatt med 4x4TB Satadiskar i en ZFS pool RaidZ borde vara en hygglig kompromiss mellan pris,prestande, säkerhet och skalbarhet, 12GB lagring och klarar ett diskfel.
Dock är det lite lurigt med ZFS, helst bör man köpa alla diskar på en gång, annars riskerar man att förlora lite utrymme om man kompletterar senare.
Finns en del nyttigt att läsa om detta här:
http://louwrentius.com/the-hidden-cost-of-using-zfs-for-your-home-nas.html
Det är mitt förslag, men det finns nog många olika åsikter.
/Tobias

Det avråder jag starkt ifrån, NASar klarar galant enkeldiskfel men om två diskar pajar samtidigt (vilket är mer sannolikt om de kommer från samma batch) kan man vara rökt.

Det är ju sällsynt att 2 diskar kraschar samtidigt. I så fall bör man nog snarare beakta stöld eller brand.
Man bör som vanligt ha en ytterligare disk på annan plats än hemmet.
Fast det är inte lätt att backa upp 12 Tb. Det tar sin tid.
Egentligen behöver man Thunderbolt 3 eller liknande med 40Gbit för att det skall gå rimligt snabbt,.

Ett ethernet med 1 Gbit känns idag väldigt slött.

Det är ju sällsynt att 2 diskar kraschar samtidigt. I så fall bör man nog snarare beakta stöld eller brand.
Man bör som vanligt ha en ytterligare disk på annan plats än hemmet.
Fast det är inte lätt att backa upp 12 Tb. Det tar sin tid.
Egentligen behöver man Thunderbolt 3 eller liknande med 40Gbit för att det skall gå rimligt snabbt,.

Ett ethernet med 1 Gbit känns idag väldigt slött.

Detta är ett välkänt fenomen. Man ska alltid försöka sprida inköpen mellan olika butiker och gärna lite tid för att minska risken.

Jag hade f ö två WD red 3TB som kraschade med kort tids mellanrum i min NAS förra året. Hann byta men det var på håret.

Jag kör just en 16TB backup över 100Mb/s till en andra NAS. Det tar tid men bara nya filer behöver kopieras.

Min lösning är en liten mac-server hemma med extern raid-5.
Totalt 9TB där 5TB nyttjat och 3TB är kritiskt.

Dessa 3TB är uppdelade på tre olika backup-set.
Dessa backas upp olika dagar med skilda intervall och skilda antal revisioner.
Jag använder Duplicati för detta.
Och allt över sftp till en Synology-NAS med 2 x 8TB enterprise nas-diskar uppsatta i raid-1. Denna är placerad i en annan del av landet. Den enda tjänst som den NASen kör är ssh/sftp och accessen till den är nedlåst till endast mitt IP, i brandväggen som skyddar nätet där den står.

Min server är krypterad med FileVault.
Den lokala raid-5'an är också krypterad.
Duplicati skapar 50MB block som krypteras i realtid, skickas över ssh, men ligger på icke-krypterade diskar på NASen. Detta för att bibehålla säkerheten men göra det enklare vid återskapning av data om något skulle gå fel.

Återläsningen av data är verifierad och verifieras lite då och då för att säkerställa att den fungerar som den ska.

Hade jag ingen egen server, hade jag satsat på en av de större Synology NAS hemma och sedan backat upp den till minst en annan plats ytterligare men till en enklare NAS.
Antingen med Duplicati eller egen tjänst mellan Synology-enheterna

Förslag på enkla sätt.
Hemma: Stor Synology som kan byggas ut. Externt eller internt.
Annan plats: Enkel Synology med två stora diskar, vilken sedan kan byggas ut med externa diskar.
Backa upp data hemifrån till annan plats.

Eller:
Hemma: Stor Synology med Duplicati som kan byggas ut. Externt eller internt.
Valfri molntjänst. Google Drive, Dropbox, Amazon, etc
Backa upp data hemifrån till molntjänsten.

Ett alternativ till RAID 5 är RAID 6. Raid 6 kan ha två trasiga diskar utan att man förlorar filer. Nackdelen med RAID 6 är att man inte får ut lika mycket lagringsutrymme med samma antal disk som med RAID 5. RAID 6 är även långsammare att skriva till jämfört med RAID 5. Mer information om olika RAID-teknologier, https://techworld.idg.se/2.2524/1.218767/sa-valjer-du-ratt-raid-niva

Det kan hända att ytterligare en disk går sönder när ett RAID-set skall återbyggas (dvs, när en trasig disk har gått sönder och ersätts med en hel), har man stora diskar är RAID 6 att föredra då återbyggnaden tar lång tid samt att detta är en stress på övriga diskar.

Tänk på att RAID är ingen ersättare till backup! Ta även backup på alla filer som lagras på lagringsenhet.

Senast ändrad:
Min lösning är en liten mac-server hemma med extern raid-5.
Mac mini? Vilken modell?

Vad får du för läsprestanda ut från din server till en klient på det lokala nätet? Kör du nätet via sladd eller över radio?

Jag har planerat att skaffa en HP MicroServer och köra FreeNas på den, men en MacOS-baserad serverlösning skulle kunna vara ett mycket bra alternativ.

Mac mini? Vilken modell?

Vad får du för läsprestanda ut från din server till en klient på det lokala nätet? Kör du nätet via sladd eller över radio?

Jag har planerat att skaffa en HP MicroServer och köra FreeNas på den, men en MacOS-baserad serverlösning skulle kunna vara ett mycket bra alternativ.

Det är en 2012 i7 Mac mini.
Den kör Thunderbolt till e-sata adapter till raid då raidlådan är gammal och saknar usb3 och TB.

Över gigabit ethernet får jag full trådhastighet dvs runt 110-120MB/s i både läs och skriv.
Med 5GHz AC nät ligger jag på 55-65 MB/s

...

Det kan hända att ytterligare en disk går sönder när ett RAID-set skall återbyggas (dvs, när en trasig disk har gått sönder och ersätts med en hel), har man stora diskar är RAID 6 att föredra då återbyggnaden tar lång tid samt att detta är en stress på övriga diskar.

Tänk på att RAID är ingen ersättare till backup! Ta även backup på alla filer som lagras på lagringsenhet.

Håller helt med. Med dagens stora diskar är RAID5 inget förstaval. Har man bra backup kan man chansa men annars är rekommendationen idag RAID6 eller ännu hellre RAID10.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar