Annons

Lagring av original och "justerade" bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lurch

Avslutat medlemskap
Hej! Jag har sökt och letat lite på forumet men jag vet inte riktigt vad jag ska leta efter... Hänvisa gärna till en lämplig tråd om ni känner till någon.

Min undran:

Hur gör ni? Hur lagrar ni bilder, original och inte original? Det blir många bilder... Gör ni backups? På cd/dvd? På extern hårddisk? Katalogisering? I kategorier? Kronoligoskt? Både och?

Jag brukar komma hem efter en dags fotografering (500 bilder på Midlanda motorpark i går och förrgår tex) och föra över bilderna till datorn. Sen skrivskyddar jag originalen och kopierar över dem till en annan mapp där jag kan leka lite med tex Office Picture Manager eller PS. Jag vill gärna ha kvar originalen av nån anledning, vet inte rikigt varför (kan nån komma med en anledning?)

Datorn kan ju som bekant krascha ibland så jag bränner över bilderna på dvd-r då och då.



Tacksam för tips på hur man gör livet enklare efter själva klickandet!



.
 

Bilagor

  • dsc_3015.jpg
    dsc_3015.jpg
    58 KB · Visningar: 318
Jag gallrar ut mina bilder ganska hårt. I genomsnitt så arkiverar jag nog inte mer än 30% av de bilder jag tagit. Detta för att jag helt enkelt inte anser mig ha plats att spara mediokra bilder och dels för att jag vill minska arbetet med att leta efter "rätt" bild i arkivet den dag jag behöver en bild.

De bilder jag arkiverar sparar jag i raw-format och ev också tiff, beroende på om jag arbetat mkt med bilden. Jpg-bilder bearbetade och förminskade för webb, sparar jag på hårddisken helt utan ngn säkerhetskopia, jag har ju redan arkiverat raw-filen.

Arkivet består av dvd/cd-skivor i minst tre kopior. En kopia har jag hemma och de övriga ligger i bankfacket. Bilderna katalogiseras inte, men till varje skiva har jag en utskrift över innehållet, det har fungerat bra så här långt.

Hittils har jag inte arkiverat på hårddiskar, men i framtiden kommer jag nog att överväga detta då priserna på hårddiskarna kryper ned i pris och snart är billigare än priset för skivorna (skivorna kommer jag ju dessutom att måsta göra nya efter X antal år)

Så här gör jag, men det finns säkert massor med andra alternativ att sköta sin arkivering på :)

Edit: Detta gäller givetvis endast de digitala filerna. Analoga negativ är en helt annan procedur :)
 
Senast ändrad:
Tar in alla RAW bilder till datorn.
Kollar bilderna i CaptureOne och raderar dom jag inte gillar av en eller annan orsak.
Uppdaterar metadata för bilderna,
Döper om alla bilderna efter min regler.
Backup på separat hårdisk.
Använder mig av Windows Commander för "manuell" synkronisering/kopiering som sparar nya eller ändrade filer i originalformatet, tar mer plats men jag har garanterat inga problem att läsa bilderna från min backup.
"Framkallade" bilder hamnar automatiskt i en underkatalog under katalogen med alla RAW-filer.

Fotograferar till 99,67% med RAW-filer.
 
Jag bränner en DVD direkt från minneskortet. Sparar bara editerade bilder på hårddisken.Som sen eventuellt blir brända på en egen skiva.
 
Okej, jag kanske inte är helt fel ute ändå. Tack för länkarna, ska kolla in dem!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.