Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lagring av objektivsamling

Produkter
(logga in för att koppla)

Zewrak

Aktiv medlem
Jag söker en väska för lagring och lättare flyttning av mina objektiv. Tänker mig något typ en alluminium väska med eventuellt ett par våningar. Skulle vara finfint om den hade väggar alá kamera väskor som man kunde flytta runt.

Just nu har jag;
A.Schacht Ulm Travenar 50mm 2,8f

Chinon Auto 35mm 2,8f
Chinonflex Auto Reflex 100mm 2,8f

Meyer-Görlitz Domiplan 50mm 2,8f
Meyer-Görlitz Primotar 50mm 3,5f
Meyer-Görlitz Orestegor 200mm 4f

Pentacon MC 50mm 1,8f
Pentacon Electric 135mm 2,8f

Pentax SMC-M 28mm 2,8f
Pentax SMC-M 35mm 3,5f
Pentax Super Takumar 35mm 2,8f
Pentax Super Takumar 50mm 1,4f
Pentax Super Takumar 135mm 4f
Pentax SMC-DA 50-200 4-5,6f
Pentax SMC-M 200mm 4f
Pentax S-M-C Takumar 300mm 4f

Schneider-Kreuznach Edix-Tele-Xenar 135mm 3,5f

Sigma DC 18-50 2,8f EX MACRO

Tamron Adaptall-2 28mm 2,5f
Tamron Adaptall 200mm 4,5f

Tokina Wide 17mm 3,5f

Men det kommer att växa och det skulle vara fint om man fick i lite adaptrar, filter etc också. Om den var lufttätad vore det finemang också. Blir jag tvungen att ge mig i kast med att bygga en själv?

Jag har några av Hammarplasts plastbackar med måtten (knappt) 30 x40 cm, höjd knappt 20 cm för den kamerautrustning och tbh som inte används f.n. Det finns lite olika färger, men jag har de som är nästan genomskinliga. De är livsmedelsgodkända och har spännen till locket.

Det finns i vart fall två olika inredningar till dem, dels höga burkar och dels en bricka med ett handtag tillsammans med låga tråg. Lådorna kan travas på varandra och står stadigt och är väldigt lämpliga i vår källare som visserligen är avfuktad till 55% Rh men där tex kartonger som står direkt på betongen kan börja lukta mögel.

En större grå låda av samma modell har jag kopieringspapper i och en annan innehåller fotoalbum och en del äldre bilder.

En mindre än de ovannämnda innehåller verktyg, lampor och sånt och står i skuffen på en av våra bilar. Om hela golvet i skuffen behövs kan den ställas på golvet bakom förarsätet fast jag har stolen längst bak.

Ett annat alternativ skulle kunna vara en verktygslåda av plast i jättestorlek (eller flera i lämplig storlek). Det finns t.o.m. sådana som har hjul. Finns på tex Jula och CO och kanske även på Biltema. Hos Jula vet jag att det även finns Al-verktygslådor.

Backarna ju förslag på förvaring av det som inte används dagligen. Verktygslådorna kan om de förses med lite dämpningsmaterial användas i fält.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto