Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lagring av foton med kommentarer?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har sett att det finns många diskussioner om den här frågan innan men hittar inget svar p det jag undrar över (finns ju en del att gå över också). Gör ju det hela svårare också att jag är totalt dum i planeten när det gäller datorer. Snälla hjälp mig!

Jag fotograferar endast för det stora nöjets skull och tycker verkligen att det är ett stort nöje. När jag började att ladda över mina foton från kameran till datorn datorn med Windows Vista hamnade fotona automatiskt i något program Windows photogallery eller dylikt. I detta programmet gjorde jag enklare redigeringar och lade till beskrivningar. Jag sparade också ner fotona på vanliga cd- skivor och när jag spelade upp dem har jag bestämt för mig att både foton och hela beskirvningarna visades.

Men hårddisken kraschade och vi fick istället en dator med Windows XP. Men jag har ju cd skivorna tänker jag. Plötsligt går det inte längre att spela upp fotona men de fullständiga beskrivningarna. Tröttsamt med tanke på så mycket energi jag lagt ner på att skriva kommentarer till ett antal års foton. Laddar nu ner ett program jag hittar för lagring och enklare redigeringar Windoms LIve Photo Gallery och när jag kopierar in fotona från CD skivorna i det programmet visas hela beskrivningarna. Men sparar jag ner dem igen på CD och spelar upp nu så visas bara fotona, inga beskrivningar alls. Varför?? Så nu ligger alla mina foton med beskrivningar i Winows LIve Photo Gallery på datorn. Hur gör jag för att säkerställa att beskrivningarna och fotona finns kvar om datorn lägger av?

Hur gör ni för att redigera, skriva beskrivningar och lagra era foton på ett säkert sätt? Jag vill kunna lagra mina foton med beskrivningar till på ett säkert sätt och kunna öppna dem när jag vill och titta på foton och beskrivningar. Finns det något program för etta som går att använda ett tag framöver annars måste man ju hela tiden spara om bilderna?

Snälla, jag vet att det var långt och jobbigt att läsa men jag hoppas verkligen på att någon av era andra som är duktiga på det här med foton och datorer kan hjälpa mig!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar