Annons

Lagrad info - Dynax 7

Produkter
(logga in för att koppla)

SofiaK

Ny medlem
Jag är ute efter en ny systemkamera och har smått snöat in på funktionen som lagrar info om bländare och slutartid på tidigare tagna rullar. Tycker det verkar hemskt praktiskt om man ska utveckla sin teknik. Jag vet att denna funktion finns på Dynax 7 men finns den på någon av Minoltas enklare modeller?
 
Till dom äldre modellerna i serierna i och xi kan man köpa små programkort som man pillar in i en lucka på sidan af kameraen. Beroede på vilket kort du har kommer det ihåg en eller fyra filmer. Så vitt jag vet kan inte denna funktion fås i någon som helst form till modellerna som börjar på fem eller lägre. Hur det är med 600si vet jag inte.
 
Dynax 800si lagrar exponeringsdata för 9 rullar film. Det är en mycket bra kamera som idag också går att få till mycket bra priser. Den har det mesta man kan önska..däribland en riktigt bra exponeringsmätare. I ett test i tidningen FOTO (nr 12, årgång 1997) får kamerahuset betyget "toppklass". Så det är helt klart ett vettigt köp. Men Dynax 7 är förstås också en väldigt fin kamera - förmodligen ännu bättre än 800si. Men den är också några tusingar dyrare..

Gunte här på fotosidan ersatte väl sin 800si med en Dynax 7:a om jag nu inte missminner mig. Så kanske bör du rådfråga honom. Annars skriver han säkert ett inlägg i denna tråd inom en inte alltför avlägsen framtid.. :=)
 
Hej Sofia ..Du har som sagt denna eminmenta funktion på 800 si modellen som också som sagt kan fås till väldigt låga priser..Den är förfinad och mer överskådlig på dynax 7 modellen men det blir ju aningen dyrare..Dock vet du ju också att den kan hittas till ett förhållandevis lågt pris begagnad..
Att gå på tidigare modeller med speciella kort tycker jag inte är någon lysande idé.

Sedan kan jag bara hålla med dig Sofia att det är rätt kul och lärorikt att vara "insnöad" på denna funktion vilket har resulterat i ett antal pärmar med trevlig information.
mvh/Gunte..som gett dåligt minne ett ansikte :)
 
Att tänka på är ju att Dynax 7 Digital kommer i höst (förhoppningsvis), och det lär resultera i att flertalet begagnade Dynax 7:eek:r lär finnas på marknaden till bra priser. Bland annat min ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.