Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lagligt att göra egna "filmaffischer"

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnusss

Aktiv medlem
Med dagens teknik kan man göra ganska mycket..
Kan via datorn se filmer.Funderade då på att ta en stillbild (valfri sekvens)och sedan skriva ut på skrivaren och rama in...
Vad säger upphovsrättslagen om det?
Var drar man gränsen?

Vet inte det riktiga svaret men vill påpeka att det olagligt att ladda ner mp3 låtar och filmer ..men det görs i stor skala även mjukvara bilder osv..förmodligen är det olagligt att göra som du säger enligt copy-lagen.

Jag _gissar_ att det är ok, så länge du äger en kopia av filmen, och du skriver ut stillbilden för eget bruk.

Men jag är ingen jurist, kan mycket väl (läs: troligtvis) ha fel.

Magnus, copyright-lagen är till för att skydda mot *kommersiellt intrång* på annans rättighet.
Jag utgår från din beskrivning att du inte avser sälja dessa alster, eller hur? Utan hänga upp för ditt eget och kanske någon bekants nöje?

Då skulle jag inte fundera en sekund till, utan bara göra det! Självklart får du göra det, och inte ens hundra jurister kommer kunna (eller vilja) göra nåt åt det.

Angående kommentaren om MP3, så är det inte helt omomstritt (även om jag anser att man ska värna artisterna och deras inkomstkälla). Det har länge stått i copyright-lagen att man har rätt till kopior för enskilt (icke-kommersiellt) bruk.

MP3-nedladdningen handlar ju mycket om att nöjesindustrin ger sig på de som möjliggör detta "utbyte", i form av centrala filservrar, av musikbytarprogram osv, och försöker peka på deras indirekta kommersiella vinstmöjligheter, ett resonemang som jag kan förstå.

Man har också försökt ge sig på de enskilda nedladdare som laddat ner/upp stora mängder, i och med att de får en indirekt ekonomisk vinning, då dom inte behöver köpa låtarna. Det kan man ju också debattera.

Men att därifrån gå till att tvivla på att vi får titta/bearbeta/återuppspela de media som omger oss, tycker jag är att gå ett *låångt* steg.

Självklart får vi det!
-Christian

PS. Åsså kom mina rantings igång igen... :)

PIC-ke skrev:
Vet inte det riktiga svaret men vill påpeka att det olagligt att ladda ner mp3 låtar och filmer ..men det görs i stor skala även mjukvara bilder osv..förmodligen är det olagligt att göra som du säger enligt copy-lagen.

Jag har för mig att det faktiskt inte är olagligt att ladda ner musik, så länge man inte avser sprida den vidare. Det var ju nån minister som erkände för något år sen eller två att hon hade gjort det för att bränna en present-skiva. Hon blev anmäld av IFPI och STIM och GLF och jag vet inte vad för copyrightbrott men friades lika snabbt för åklagaren kunde inte styrka att brott begåtts. Mjukvara är inte heller olagligt att ladda ner, däremot begår man ett brott om man bryter mot licensbestämmelserna, dvs installerar ett program utan att ha rätt att göra det. Likaså om man knäcker ett kopieringsskydd.

Det är fritt fram att tanka, du kanske bara inte får använda det.

Med tanke på att DVD/DivX/VCD-filmen inte är i någon värst hög upplösning, så blir nog utskriften kanske inte sådär jättekul att ha på väggen. Har för mig att dom motsvarar ungefär 1Mpix, och från det formatet är det väl ingen som rekommenderar förstoringar större än 10x15?

Tack för alla svar!
Jag tolkar det som att jag kan forsätta "leka" utan att storebror kommer och ta mig i örat.

Sedan kanske det är som Bengt säger att resultatet inte blir det bästa,men det är en annan historia.

såhär är det:
film och mp3 får man ladda hem hur mycket man vill. Helt lagligt. Däremot får man inte sprida den vidare.

program och spel får man inte ladda ner (pilotfall snart).

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto