Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lagfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Huet

Avslutat medlemskap
Hejsan,

Blivit erbjuden att fotografera ett hockeylag ca:25 personer.
Har lite frågor ang detta.

Hur ska man göra med bakgrund/stativ till detta. Eller ska man försöka fästa bakgrunden på sargen.

Jag har 2st studioblixtar på 300W/st räcker detta för att få bättre ljus? eller skulle det försöra mer än det gör nytta?

Några andra tips?

Kommer att fota med en 50D med 24-70/2,8 + stativ.

Hejsan,

Blivit erbjuden att fotografera ett hockeylag ca:25 personer.
Har lite frågor ang detta.

Hur ska man göra med bakgrund/stativ till detta. Eller ska man försöka fästa bakgrunden på sargen.

Jag har 2st studioblixtar på 300W/st räcker detta för att få bättre ljus? eller skulle det försöra mer än det gör nytta?

Några andra tips?

Kommer att fota med en 50D med 24-70/2,8 + stativ.

Jag skulle fimpa bakgrund och istället ställa laget så att du får mycket isyta bakom laget. Därmed får du svart bakom laget.

Däremot förstår jag inte riktigt hur du menar med att dina blixtar skulle förstöra mer än de gör nytta. Har du redan ljus där och tänkte komplettera med dina två blixtar, eller hade du tänkt plåta i befintligt ljus? Det senare rekommenderar jag inte.

Generellt skulle jag säga att blixtar alltid gör nytta om de används på rätt sätt. Ljus är aldrig dåligt när man fotograferar.

Jag kommer fota i ishallen med befintligt ljus i hela halen och sedan komplettera med mina blixtar+softbox

Hade ogärna velat ha mörk bakgrund då färgen på tröjorna är mörkblå

Jag kommer fota i ishallen med befintligt ljus i hela halen och sedan komplettera med mina blixtar+softbox

Hade ogärna velat ha mörk bakgrund då färgen på tröjorna är mörkblå

Om du har material för att montera en så stor bakgrund som krävs ska du givetvis göra det.

Det ljus som är över isen är det ljus som är viktigast för dig. Jag vet inte alls hur bra det ljuset är men generellt är sällan sådant ljus tillräckligt för fotografering annat än på höga ISO-tal.

Dina två blixtar räcker knappast för att ge ett bra ljus över hela laget.

Okok,

Såg nu att blixtarna ligger på 600W/st om det nu skulle göra någon skillnad :p

Skulle det kunna funka om man körde med paraply ist för boxar ?

2 blixtar reflekterade i paraplyer är ju standarduppsättning för klassfoto så ser inte varför det inte skulle räcka till. Däremot så har du ett rätt besvärligt blandljus med hallens belysning. kan bli knepigt med vitbalansen, men svårt att säga.

Okok,

Såg nu att blixtarna ligger på 600W/st om det nu skulle göra någon skillnad :p

Skulle det kunna funka om man körde med paraply ist för boxar ?

Ja, det gör absolut skillnad. :)

Min rekommendation kvarstår dock att först prova att fota utan hjälp av ljus från hallen. Precis som skrevs tidigare kan det ge väldigt knepigt blandljus att ta hand om i efterarbetet. Dessutom tror jag att bilden blir mycket snyggare med mörk bakgrund. :)

Om du vill ha lite ljusare bakgrund kanske det går om du ställer dig lite högre än laget och använder isen som bakgrund?

Softbox gör nog inte någon särskild nytta, såvida du inte har en enormt stor softbox.

Så om jag ska använda mig utav blixtarna så skulle paraply bli bättre ?

Så om jag ska använda mig utav blixtarna så skulle paraply bli bättre ?

Nja, både paraply och softbox är ju till för att skapa en större ljuskälla för att få mjukare skuggkanter. Men med tanke på hur stort ditt motiv är så krävs det väldigt stora paraplyn eller softboxar för att det ska ge någon effekt.

Klart att dina blixtar räcker till, utan problem. Ställ dem med paraplyer på varsin sida om dig ljusmät och kör.
Har du en bakgrund som du kan använda så kör på det och låt blixtarna jobba lite hårdare så får du inte problem med blandljus heller. Ställ dem ganska högt så att ev skuggor försvinner ner bakom.

Jag har plåtat grupper på ca 25 pers (lagfoto) med endast två speedlites som ljuskälla utan problem. 3/4 effekt genom paraply. Jag hade nog börjat med att testa en uppställning utan bakgrund med blixtljus som enda ljuskälla. Sedan kan man ju alltid testa att tända befintligt ljus, hänga upp bakgrund m.m. Jag lånade lokalen och några knattar vid ett tillfälle innan den "skarpa" fotograferingen så att jag kunde testa och sortera ut det mesta innan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar