Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lagfoto P-97

Produkter
(logga in för att koppla)

sankon

Ny medlem
Hej alla fotografer!

Jag har fått i uppgift att fota min grabbs fotbollslag.Ca.12-14 spelare som ett lagfoto.
Förutsättningarna är utomhus, konstgräs,strålkastarbelysning,kvällstid 19.00-20.00. Till mitt förfogande har jag en Nikon D80+ SB-900+stativ.Inställningar?
Har ni några bra tips?
Tackar på förhand.
Mvh Kjell Göransson
 
Konstljus? Läge P för automatiskt. Vitbalansen i en sånt där läge när man siktar med kameran och trycker på knappen för att ställa in. (Gröna rutan brukar inte kunna göra manuell vitbalans)

Det svåra med lagbild är inte kameran, det är att alla ungar inte tittar samtidigt, utan är mer fokuserade på varandra, blundar, hamnar bakom varandra, får syn på nåt annat, vänder sig bort. Att få alla att samtidigt titta på kameran är nästan helt omöjligt.

En kul lek är att man säger till dem att först se till att alla kan se kameran. Sen blundar alla och när man räknat till tre så öppnar de ögonen och skriver "Cheese". På tre komma två trycker man på avtryckaren. Säg att de var kycklingar som inte sa cheese tillräckligt bra och prova en gång till.
 
Tack snälla!

Hej o tack!

Jättebra tips med ungarna, själv tänkte jag nog för mycket på det tekniska.

mvh kjell
 
Låt inte blixten sitta på kameran utan sätt den vid sidan på ett högt stativ och utlös den trådlöst med CLS. Smidigast är kanske att köra blixten manuellt, men TTL funkar också. Kolla om du kan matcha belysningen med färgfilter på blixten.
 
Jag tror blixt är en dålig lösning om det inte går att färgmatcha blixten med konstljuset. Hur det går till har jag inte en susning om. Personligen tycker jag det är jättefult med blå (eller hyffsat rätt) färg på saker som blir belyst med blixtljus och kycklinggult på allt i bakgrunden som inte fick blixtljust på sig.
 
Det följer med en filterhållare och en liten filtersats med SB-900. Jag hade förmodligen testat med CTO-filter oavsett konstbelysningens temperatur. Vitbalansen hade jag lagt så att spelarna låg lätt åt det varma hållet med lite smickrande solbränna, medan bakgrunden förskjuts behagligt mot blått. Ännu trevligare blir det om man slår blixten i ett paraply.
 
Bäst färger får du om du ställer in vitbalansen med ett gråkort. Ger rätt färg oavsätt vilken ljuskälla du har. Sedan till uppställningen som är det viktigaste. Börja med de sittande. De ska vara 5-6 st. Bakom dem ställer sig de andra samt ledarna. Se till så att de står så nära de sittande som möjligt. Det är du som ställer upp ungarna och lita inte på de syns bara för att de själva ser kameran. Du måste flytta dem så att det blir snyggt. Använd normaloptik och stativ. Så till sist måste barnen verkligen veta NÄR du tar bilden. Om de vet och är med på noterna blir det bra och mycket sällan blir det blund.

Lars-Erik, skolfotograf
 
Jag tror jag fattar trögt Lars-Erik. Om man har olika ljuskällor blir det ju inte bra hur man än ställer mot gråkort? Det kommer bara se bra ut där gråkortet sitter. Allt annat som är belyst av annan ljuskälla blir ju ännu värre än utan vitbalans. Men du kanske menar att fota i befintligt ljus?

Är det bara jag som ratat att fotografera tex ett rum med dagsljus inströmmande från fönster och massa tänd glödlampsbelysning i rummet? Illblått dagsljus och påskgula lampor?

Delle, tack för upplysningen. Jag visste inte att kom med filter till blixten. Men, min erfarenhet är att konstljus på fotbollsplaner ibland är inte bara glödlampsgult, det är i närmaste monokront gult till på råga av allt. Det blir nästan svartvitt om man färgbalanserar.
 
Hmm... Nu när jag tänker på det. Är inte belysningen ofta åt det blåare hållet? Antar att det skulle kunna vara kvicksilverlampor? Isåfall skulle jag kört blixten utan filter.
 
Ja va nog lite otydlig med mitt inägg. Jag räknade med att bara använda en sorts ljuskälla. Enbart ljuset på plats eller 2 st rejäla studioblixtar med paraply.Det senare är att föredra.
 
Hur gick det med lagfotot...
Det var ju ett tag sedan du skulle ta detta men nu har jag nämligen (självutnämnt) mig till att fotografera min sons lag.

Mina killar är födda 01 och är inte så stora - tipset med att räkna med 3 och sedan säga Cheeze ska jag prova...

Jag ska ta kortet utomhus.

Någon annans om har bra tips, Kanske exempelbilder; Hur blev Era lagfoton?

vh Anette
 
Hur gick det med lagfotot...
Det var ju ett tag sedan du skulle ta detta men nu har jag nämligen (självutnämnt) mig till att fotografera min sons lag.

Mina killar är födda 01 och är inte så stora - tipset med att räkna med 3 och sedan säga Cheeze ska jag prova...

Jag ska ta kortet utomhus.

Någon annans om har bra tips, Kanske exempelbilder; Hur blev Era lagfoton?

vh Anette

Om man bortser från det tekniska och när det gäller små killar/tjejer brukar mitt trick vara att ropa - BAJSKORV! Du få garanterat många härliga miner :)

Annars brukar jag ta många bilder med kameran på stativ. Ofta är det alltid någon som inte är "med" men om man tar upp alla bilder som enskilda lager i PS kan du sudda/ta fram valfri min från de olika bilderna.
 
Om man bortser från det tekniska och när det gäller små killar/tjejer brukar mitt trick vara att ropa - BAJSKORV! Du få garanterat många härliga miner :)

Annars brukar jag ta många bilder med kameran på stativ. Ofta är det alltid någon som inte är "med" men om man tar upp alla bilder som enskilda lager i PS kan du sudda/ta fram valfri min från de olika bilderna.


Hej!
Det där med att jobba med lager i gruppfoto låter jätteintressant,
Vet du någonstans man läsa på om det? Jag har ett stativ som är ganska lågt - men i det här fallet så gör det nog inte eftersom de inte mäter mer än 1,20 i strumplästen de flest av dom är ännu mindre. Jag tänkte mig ha målvakterna liggande samt ett gäng sittande och ledarna får huka på sidorna så att jag får en "bred" bild och inte en hög bild.

Bajskorv tror jag absolut går hem!
Tack för svar!
 
Hej!
Det där med att jobba med lager i gruppfoto låter jätteintressant,
Vet du någonstans man läsa på om det? Jag har ett stativ som är ganska lågt - men i det här fallet så gör det nog inte eftersom de inte mäter mer än 1,20 i strumplästen de flest av dom är ännu mindre. Jag tänkte mig ha målvakterna liggande samt ett gäng sittande och ledarna får huka på sidorna så att jag får en "bred" bild och inte en hög bild.

Bajskorv tror jag absolut går hem!
Tack för svar!

Jag gjorde en webbaserad guide om det, men hittar den tyvärr inte nu. Men en snabb beskrivning följer här:

• File/Scripts/Load files into stack (sv.ladda in bilder i stapel)
• Välj dina bilder och tryck ok (du kan också klicka i "Align source images" om du har rört kameran mellan tagningarna)

• Gör en lagermask på alla lager
• Därefter kan du använda en svart pensel för att dölja och en vit för att ta fram de bästa minerna från repektive lager.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.