Annons

laga Nikkor 18-35 mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

word

Medlem
Hej

Har ett superbt AF Nikkor 18-35mm 1:3.5-4.5 D ED IF som fått sig en knäck bakom zoomringen, se bild.

Någon som har en idé om vad det kan kosta att laga? Min lokala handlare hade ingen aning (han trodde det var ett 18-135 dessutom, så honom litar jag inte på).

Begagnat ligger det här objektivet på 2500-3000 kr, verkar det som, och nytt från 5500 och uppåt uppåt uppåt.

Eller finns det några begagnatalternativ i samma prisklass? Den här gluggen har superb skärpa och jag gillar särskilt omfånget 18-cirka 24, men naturligtvis kunde den vara ljusstarkare. Då kostar det mer, dock, vilket inte är aktuellt.

Bilagor

• DSC00720.jpg
    DSC00720.jpg
    14.7 KB · Visningar: 367
Jag har tyvärr väldigt svårt att tänka mig att det skulle gå att laga för mindre än ett begagnat kostar, knappast mindre än ett nytt heller för den delen. Du vet de tar 500 kr/h plus moms till att börja med och då blir det inte mycket över för reservdelar efter att bara ha tittat på den en liten stund....

Men om du ringer Lasses Kameraservice så kan de kanske ha en anna åsikt! De kan ju till exempel ha en donator liggande så du kan få reservdelarna billigare eller så!

Man kan ju testa att laga det själv. Oftast är det inte så jättesvårt (tycker jag iaf.), men det kan ju bli problem om man ska ha reservdelar.

Jag har reparerat mitt 18-35

Jag reparerade mitt 18-35 tidigare i år. Det var inte kul. Det kostade drygt 2000kr att byta ut stommen. Jag misstänker starkt att du har skadat din stomme. Dessutom kan du förstås ha andra skador som måste repareras. Jag tror att du gör bäst i att leta efter ett snyggt begagnat exemplar. Utbudet borde vara bra nu när den nya 16-35 med VR har lanserats.

Tack ska ni ha!

Misstänker att det blir dyrt att laga, men tänkte ringa Lasses Kaeraverkstad ändå (tack Helmetrock).

screamin-daemon: Laga själv - tja, jag hör först vad det kostar att laga, om det är för dyrt för mig så kan jag ju prova själv, det förlorar jag ju inget på.

ravi: drygt 2000 är ändå billigare än att skaffa nytt/begagnat. Om det nu har kommit ett nytt 16-35 VR (låter trevligt...) så kan jag ju ha lite is i magen och vänta tills folk börjar sälja bort "min" glugg.

Nu har jag lite olika alternativ att gå på, tack!

Nu vet jag förvisso inte vilket kamerahus du använde din 18-35mm till. Men antagligen ett med intern skruv-AF eftersom 18-35mm inte har AFS-motor.

Nikkor AF 20-35mm 2.8 kan va ett bra alternativ. Den är skarp redan på full bländaröppning och väger inte så förskräckligt mycket jämfört med uppföljaren 17-35mm AFS.
I sverige kan 20-35an va svår att finna men på Ebay.com finns den.
Den nya 16-35 f4 är säkert bra den också.

Nu vet jag förvisso inte vilket kamerahus du använde din 18-35mm till. Men antagligen ett med intern skruv-AF eftersom 18-35mm inte har AFS-motor.

Nikkor AF 20-35mm 2.8 kan va ett bra alternativ. Den är skarp redan på full bländaröppning och väger inte så förskräckligt mycket jämfört med uppföljaren 17-35mm AFS.
I sverige kan 20-35an va svår att finna men på Ebay.com finns den.
Den nya 16-35 f4 är säkert bra den också.

Kör D70, drömmer om allt från D90-D200 ... Men D70:n duger gott för det mesta.

20-35-an är onekligen ett bra alternativ, men i några prisklasser för högt för mig, såg ett på Ebay för 1120 dollar just nu (då kan jag köpa tre begagnade 18-35-or i stället :) För 2.8 får man ju betala en del, tyvärr.

Hur är de här allroundzoomarna, 18-135 och 18-200? Låter ju lite budget. Har en lågprisad 70-200 (tror jag) som är rätt bedrövlig.

Kör du en D70 kan du ju köpa t.ex. ett beg Tamron 17-50/2,8 eller Sigmas eller Tokinas motsvariga för inte särskilt mycket mer, eller vill du inte ha något av dem?

Jag är riktigt nöjd med mitt Tamron iallafall!

Kör du en D70 kan du ju köpa t.ex. ett beg Tamron 17-50/2,8 eller Sigmas eller Tokinas motsvariga för inte särskilt mycket mer, eller vill du inte ha något av dem?

Jag är riktigt nöjd med mitt Tamron iallafall!

Tack för tipset! Är det bra grejer så spelar märket egentligen ingen roll. Det ger ju en viss känsla med ett Nikkor, bara ... Men om jag någon gång i en framtid går upp några steg med kamerahuset, blir det skillnad då, menar du?

Nej, det funkar om du går upp till ett modernare kamerahus, men det fungerar bara med DX-hus, inte D700 och uppåt alltså.

Jag har mitt till D200 och D300s och det är riktigt skarpt!

Enligt Photozone.de som testar objektiv så är det inte bara skarpt, utan skarpare än ditt 18-35 till och med! Lägg till mer zoom, lägra distorsion och högre ljusstyrka, så tycker jag valet borde vara rätt lätt :)

http://www.photozone.de/nikon--nikk...mm-f35-45d-ed-review--lab-test-report?start=1

http://www.photozone.de/nikon--nikk...pherical-if-nikon-test-report--review?start=1

Kör D70, drömmer om allt från D90-D200 ... Men D70:n duger gott för det mesta.

20-35-an är onekligen ett bra alternativ, men i några prisklasser för högt för mig, såg ett på Ebay för 1120 dollar just nu (då kan jag köpa tre begagnade 18-35-or i stället :) För 2.8 får man ju betala en del, tyvärr.

Den för $1120 kommer han inte att få såld. Såvida han inte finner någon som är desperat och ska ha en till, kosta vad det kosta vill.

Emellanåt dyker dem upp i vanliga auktioner till bättre priser.

Jag hade faktiskt glömt bort dessa Sigma & tamron 18-50 2.8. Kollade på dem för 2-3 år sen, men gick bort p.g.a. jag ville ha en zoom som kan användas när jag till slut köper en begagnad D700.
Vet inte vad som skiljer dem åt i optisk prestanda, men Sigmat har någon form av (enklare?)
makrofunktion med bättre närgräns än Tamronen om jag inte missminner mig.

Jajamän, byte av stomme är det som gäller - 3750 spänn. Tack men nej tack. Jag får dras med mitt j*a kitzoom tills det dyker upp nåt på Blocket ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar