Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Laga gammal Elinchrom 50

Produkter
(logga in för att koppla)

Grayscale

Ny medlem
Hej.

Har lånat en gammal (90tal?) studioblixt av en släkting. Det är en "Elinchrom 50". Hittar ingen info om den på nätet men den ligger på 800W enligt en stämpel på undersidan. Finns en markering på blixtröret som säger "96", men om det är modellbeteckning eller årtal vet jag inte.

Den har fått något problem/kortslutning/skit som gör att den slår hela tiden som ett stroboskop och låter konstigt. Den funkade bra ett fåtal exponeringar innan något började bli kasst. Men den blev snabbt värre och nu vågar jag inte ens koppla in den i vägguttaget längre.

Ägaren vill inte lägga 500 för en felsökning (och sedan mer för själva reparationen) då han själv inte använt dem på 5-6år och numera bara sysslar med naturfoto. Därför tänkte jag se om jag kunde laga den. Jag vet att det finns kondensatorer på insidan (tror en sådan har ballat ur) som kan ge trevliga stötar, så jag kommer vara försiktig. Första gången jag ska laga en blixt, men inte första reparationen av strömförande föremål innan.

Finns 7 skruvar kring bajonetten och under blixtröret, men vet inte om det är där jag ska öppna den.

Någon som vet hur man öppnar upp den här modellen och tömmer kondensatorerna utan att tända eld på katten?

Tacksam för svar.

Jag "lagade" en Elinchrom blixt en gång för några år sen och då använde jag fingrarna för att tömma kondensatorn.... fungerar bra men oerhört obehagligt....

Efter det blev vi aldrig riktigt vänner igen jag och blixten och den fick sluta sina dagar som elskrot

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar