Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

lag om äganderätten för foton.

Produkter
(logga in för att koppla)

Burning Wheels Production

Avslutat medlemskap
Hej mitt första inlägg här.

Jag har lite problem med en tjej som stog modell för mig när jag skulle fotografera henne med min bil av amerikansk modell. Tyvärr fick jag slut på batterier i min kamera och hade inga med mig. jag sa att vi skulle åka och köpa batterier, men hon envisades med att jag kunde låna hennes kamera och efter mycket om och men så gick jag med på det. Problemet är nu att jag inte fått bilderna än o detta skedde i Oktober, så nu undrar jag om det finns nåt sätt på juridisk väg att jag får bilderna som tillhör mig som jag fotat och äger.

Vad jag förstått det som så kan dem som äger lagringsmediumet radera bilderna om de vill utan att fråga om lov.

Kan nog stämma, läste nånstans att Per Gessle köpt banden med många av roxettes orginalinspelingar just för att kunna kontrollera allt och bara inte äga upphovsrätten utan också själva inspelningsmediet

Prova att ring polisen eller kronofogden. Nån borde ju veta om det är ett brott att "kidnappa" digitala filer.

Prova att ring polisen eller kronofogden. Nån borde ju veta om det är ett brott att "kidnappa" digitala filer.

Jo funderar på att prata med en advokat och se va denne har att säga. Går det att stämma henne för det då har jag en hållhake på henne. Det svåra är att verkligen bevisa att det är mina foton, visserligen har jag vittnen som va med under plåtningen.

Vet du varför hon inte vill ge dig bilderna? Om hon av nån anleding inte vill att du ska ha dom alls så är det ju lätt att se till att dom försvinner om hon äger mediet dom finns på, och då hjälper ju ingen stämning.

Fråga www.bildombudsmannen.se om han vet nåt om vad som gäller om man har upphovsrätt till något som finns på ett medium som ägs av nån annan.

jo han vet nog:

"Vanligaste tvisterna"

"Förstörda eller förkomna original. En fotograf i Norrtälje förlorade i rätten ett fall om hur en filmrulle från en frilansfotograf förstördes i tidningens kopieringsmaskin.

Se upp med Dina original och lämna ej original till tidningar eller bildköpare. Försök att själv skanna Dina bilder. Har Du digitala original är det lika viktigt att Du inte ger dem ifrån sig. En konstnärinna råkade ge ifrån sig en hårddisk med sina originalkonstverk till en av våra större dagstidningar. En vikarie på tidningen lovade att det inte skulle vara några större problem. Konstnärinnan fick visserligen ersättning när hårddisken försvann med vikarien, men frågan är om pengar kan uppväga det arbete som lagts ned."

Jag tror du får ta sådant här som lärpengar, ha ett påskrivet avtal och laddade batterier nästa gång.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar