Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Laddningsbara batterier till Canon 580EX II

Produkter
(logga in för att koppla)
Normalt sett så är uppladdningsbara celler 1,2V medans alkaliska och andra icke laddningsbara 1,5V så beroende på var elektroniken anser att batterispänningen motsvarar urladdat så tar en 1,2V cell slut väldigt snabbt eller kanske inte ens funkar.
Blixtarnas elektronik kanske är kinkigare?

Spänningen hos ett alkaliskt batteri sjunker ganska snabbt i början av urladdningen (och sjunker sedan tämligen konstant men inte så mycket tills det tar slut), medan NiMH-batterier har en rakare urladdningskurva. De senare sjunker inte så mycket i början utan håller nästan sin ursprungliga spänning hela tiden tills de tar slut.

Det är därför inte så troligt att en apparat som fungerar med alkaliska batterier inte skulle fungera alls med NiMH.batterier. De alkaliska ligger ju inte på 1.5 Volt speciellt länge.

Jag hade en kompaktkamera ett tag som drevs med AA-batterier, den gick inte länge på GP 2300mAh celler (Nimh) jämfört med random alkalisk från typ ICA eller Coop. Så nåt är det...

Jag har använt alla typer av batterier, laddningsbara och vanliga i minst tio olika Canonblixtar den senaste 10 åren och blixtarna fungerar bra med samtliga typer.
Tidigare använde jag mest GP 2700 och nu är det som sagt GP ReCyko 2000 som gäller. I praktiken får jag ut mer blixtar av Recyko då de inte har någon (nämvärd) självurladdning.
Ibland har jag tvingats använda vanliga batterier och min uppfattning är att de tar slut mycket snabbare.
Jag hävdar INTE att GP är bäst, men mina erfarenheter i alla möjliga miljöer är enbart goda. Något enstaka batteri av den äldre typen har pajat.

Jag har köpt mina Eneloop på E-Bay, de är grymma. Batterierna alltså, men det har funkat bra att handla på E-Bay också.

/ Stolpe

Jag har precis fått hem ett gäng vita Eneloop's tillsammans med en Maha C9000, bland annat tackvara denna tråd, och ett gäng till.

Jag vet inte hur dom skulle prestera i en 580 II, men min lilla 270EX känns som en helt annan blixt, den laddar upp bra mycket snabbare än den nånsin gjort på alkaliska.
Och då har den enbart 2xAA i sig.

Har köpt på mig en del GP recyko-batterier till bland annat min SB-700. Ett problem jag har är att efter att ett batteri är djupurladdat, som när lilltjejen glömt att stänga av sin ficklampa så tar batterierna inte längre laddning. Kör med GPs egen laddare.

Skulle fota lite på 5-årskalaset idag, batterierna i blixten var tomma och tre av fyra indikerade fel och tar inte laddning....

Vad ska man göra? Köpa annan laddade antar jag? Eller tål inte batterierna djupurladdning?

Maha c9000 som jag köpt har en sk break in laddning. Har räddat några av mina batterier som jag tyvärr laddat i åratal med en energizer snabbladdare.
Köp en maha c9000 om du har många batterier samt är storförbrukare.

Har pratat med Canon support och de säger att det inte går att använda laddningsbara batterier till Canon 580EX II, endast alkaline. Jag har även märkt det vilket gjorde att jag kontaktade supporten på Canon.

Den drar ju enormt mycket batterier så det känns ju inte så kul direkt.

Är det någon som använder någon typ av laddningsbara batterier som fungerar till just den blixten?

Tack på förhand!
Bee

Jag har samma problem med min nya Nikonblixt SB-910. Den går inte med min gamla, men fullt fungerande NiMH batterier. Men den gick med alkalinebatterier. Bytte blixten, men den nya var likadan. Ringde Nikon och dom sa att den skall fungera med laddningsbara NiMH batterier.
I stället för att skicka blixten till Nikon så bestämde jag mig för att köpa NiMH batterier av generation 2 hos Kjell & CO, á 220:- och testa med först.
Med dessa batterier så fungerar blixten helt perfekt, (lite störande).
Du kanske borde göra samma prov.

Jo jag kör med 3:e generationen Eneloop laddningsbara till min 580EX II, fungerar klockrent. Kan hända att äldre generationer laddningsbara batterier är sämre, vad vet jag.

/ Stolpe

Vad ska man göra? Köpa annan laddade antar jag? Eller tål inte batterierna djupurladdning?

Nej, de tål inte "djupurladdning" när de sitter monterade i serie i en apparat.

Det som händer är att alla celler som fortfarande har kräm kvar trycker på genom den första som tar slut, så att den laddas bakvänt. Sedan nästa, och så nästa, tills bara en enda av cellerna förmår driva ström och de övriga har mer eller mindre bakvänd laddning - "djupurladdning".

När man sedan sätter dem i en laddare med deltavoltavkänning, vägrar den att ladda cellerna som är helt urladdade, eftersom de får laddkanalen att stängas av. Det går däremot att ladda dem i en enklare laddare, och när de har tagit lite laddning, så att de har fått rätt polaritet och spänning, fungerar de igen och kan laddas med den riktiga laddaren. De har ändå tagit stryk, och kommer inte att hålla lika länge som om man sköter dem ordentligt.

Så fort man märker att laddtiden för blixten stegras abrupt, måste man ta ur ackarna och ladda dem, för att inte hamna i en ond cirkel och sabba dem. Om man fortsätter köra tills den är heltrött så kommer minst en av cellerna att skadas. Resultatet är att de fyra inte längre är lika, och det går ännu fortare att komma till slutkört för varje gång.

Sköter man ackarna ordentligt och aldrig laddar ur djupt, så håller de för många hundra laddningar, men om man är oförsiktig kan man förstöra dem på några tiotal användningar.

Ocksö IKEA:s nya NiMH-celler är av den nya typen med låg självurladdning och säljs laddade. De är de absolut billigaste för tillfället, fyra för knappt en femtiolapp.

Har pratat med Canon support och de säger att det inte går att använda laddningsbara batterier till Canon 580EX II, endast alkaline. Jag har även märkt det vilket gjorde att jag kontaktade supporten på Canon.

Den drar ju enormt mycket batterier så det känns ju inte så kul direkt.

Är det någon som använder någon typ av laddningsbara batterier som fungerar till just den blixten?

Tack på förhand!
Bee

... is so many answers that you can use both "laddningsbara" and alkaline,
of course flash will work, but....
"alkaline" votage is 1.5V
"laddningsbara batterier" voltage is 1.2V

flash use 4 batteries (4x1.2= 4.8V and 4x1.5= 6V)
difference betvine 1.2V - for low voltage electronic this is alot,
of course flash works, but same like with low batteries....
you will not see it because in 580EX you (near) never use full power

580 have own lightmeter too, lightmeters dont like to low voltage.....

J'm using rechargable batteries, you can do it to,
If you need full power of flash and fast recharging use alkaline baterries or baterries +batterypack

Piotr

Ovanstående inlägg är i princip lögn från början till slutet.

Uppladdningen av blixtkondensatorn sker med DC/DC-omvandlare, och vad spänningen in är där är av mindre betydelse. Av betydligt större betydelse är förmågan att leverera bra med ström till omvandlaren, en förmåga som laddbara batterier besitter i högre grad än engångsditon.

Styrelektroniken har sin egen stabiliserade spänning, så där spelar det heller ingen roll.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar