Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Laddare till D40x

Produkter
(logga in för att koppla)

Pestbarn

Aktiv medlem
Jag har precis köpt en sprillans ny Nikon D40x med två objektiv för fyratusen på eBay, och fick hem leveransen idag. Till min stora fasa inser jag att batteriladdaren inte kommer att fungera i detta land, eftersom det är en amerikansk kontakt. På baksidan av laddaren står det dessutom "Input power: 120V ~ 60Hz 0.2A".

Min fråga är om jag skulle kunna köpa en sån där adapter som kopplar om amerikanska till svenska eluttag? Eller skulle jag bara kunna köpa en ny sladd till den (sladden sitter inte ihop med själva laddarenheten)? Eller är det bara att skita i allt och köpa en ny laddare för typ 500 spänn? Jag har letat nästan överallt efter laddare till EN-EL9-batterier, men den billigaste MH-23-laddare jag hittat kostar 499 kr, känns rätt surt.

Dessutom, skulle det vara "säkert" att använda en tredjeparts-laddare? Dessa är ju givetvis billigare, men fungerar dom lika bra? Vad menar Kjell & Company med denna "laddplatta" till Nikon EN-EL9? Och en sista fråga, går det att köpa andra batterier till D40x som inte är från Nikon billigare?
 
Tror det ska fungera bra att köpa ny sladd enbart, har för mig jag läst om samma problem tidigare där det löst med ny sladd endast.
 
Efter lite sökande på sidan så kom jag fram till att den passar på följande laddare:
http://www.kjell.com/?item=44600&path=2500000,5500000,9500000

Man kan alltså variera vilket batteri den ska ladda med olika laddplattor, fiffigt.
Nämen, vilken lattjo liten laddare :) Den var ju inte alltför dyr heller. Hittade dock en MH-23-laddare på 24.se för bara 299 kr (och EN-EL9-batterier för endast 149 kr styck), problemet jag har med 24.se är att jag upplevt extremt dålig kundservice samt att de skickade fel vara till min flickvän, hon beställde minneskort för några månader sedan och hon fick helt fel minneskorttyp. Det tog sen närmare 5 veckor för henne att få rätt minneskort hemskickat från 24.se.

Men kan de sköta sig nu? Ska man satsa på att beställa därifrån?

Andreas: Men hur blir det då med fel spänningstal? I Sverige har vi ju inte 120V-uttag...
 
Personligen så skulle jag ju hellre betala 100:- mer och få en laddare som kan användas till flera kameror, perfekt att ha en extra laddare på semester till kompakten, då man kanske inte har DSLR med sig.

Dessutom är ju Kjell & Co ett bra ställe att handla på.
 
Personligen så skulle jag ju hellre betala 100:- mer och få en laddare som kan användas till flera kameror, perfekt att ha en extra laddare på semester till kompakten, då man kanske inte har DSLR med sig.

Dessutom är ju Kjell & Co ett bra ställe att handla på.
Jag som bara har en kamera med specialbatteri har ju egentligen ingen större användning av en sån laddare, eftersom tanken med den är att kunna ladda flera olika sorters batterier. De kompaktkameror jag har går på AA-batterier. Men Kjell & Company är mycket trevliga att ha och göra med.

Det jag funderar främst på är om det går, som Anders skrev, att bara byta sladd. Jag har nämligen rotat fram en sådan sladd som passar till laddaren, men jag vågar inte testa att sätta i batteriet. Det kan ju gå illa om man har otur =/
 
Du har ingen kompakt idag som har specialbatteri, men en laddare kan man ju mycket väl ha kvar under många år, inte dumt att ha lite framförhållning :)
 
Det jag funderar främst på är om det går, som Anders skrev, att bara byta sladd. Jag har nämligen rotat fram en sådan sladd som passar till laddaren, men jag vågar inte testa att sätta i batteriet. Det kan ju gå illa om man har otur =/
Jag förstår inte hur sladden ska kunna påverka vilken volt laddaren tål, jag skulle inte rekommendera att testa, åh andra sidan så går väl bara laddaren sönder och en propp går, det händer knappast något värre än så.

Men varför inte sälja laddaren på ebay? Det måste ju finnas folk som vill köpa den där.
 
Jag förstår inte hur sladden ska kunna påverka vilken volt laddaren tål, jag skulle inte rekommendera att testa, åh andra sidan så går väl bara laddaren sönder och en propp går, det händer knappast något värre än så.

Men varför inte sälja laddaren på ebay? Det måste ju finnas folk som vill köpa den där.
Det är inte sladden som påverkar vilken volt laddaren tål, nej, men jag tänkte eftersom det nämnts tidigare i tråden att det tydligen ska fungera att bara byta sladd till en med "våran" kontakt, så att säga. Det hade varit den absolut enklaste lösningen. Laddaren sitter i nu, jag har bytt sladd och kopplat in den i ett eluttag och det händer ingenting, det jag är osäker på är om batteriet kan ta skada ifall jag skulle sätta i det i laddaren och det blir alldeles för hög spänning.
 
Jämförde med min laddare till D300 nu och där står det 100-240V, så om det endast står 120V på din, kanske det inte är ide att testa enbart sladden.
Det verkar nästan säkrast att hoppa över det isåfall. Jag ska kolla med en voltmeter vad som händer när den är inkopplad i ett vanligt vägguttag, och funkar det inte bra så får jag se till att köpa en ny laddare helt enkelt.
 
Alla Nikons laddare funkar väl med både 110 och 240 volt vad jag vet, jag har läst inlägg här från folk som köpt kameror i USA som bara köpt en ny anslutningskabel hos Classe i sjön för ett par tior, på min D300 laddare står det 100-240v, på min Ricoh laddare står det 110-240v, jag tror det är standard idag.

/kent
 
Precis som Kent skriver funkar alla moderna laddare både i svenska nät och USA-nät. Det är bara att sätta i batteriet, koppla i sladden och ladda. Jag gör det själv -- visserligen med en Canon-modell -- och det funkar givetvis finfint.

Om du kollar på laddaren ser du säkert att det, precis som Kent beskriver, står "100-240 V" eller något liknande.
 
Nope, som jag nämnde tidigare, det står "120V" på den, inget annat.
Okej, sorry -- missade det. Trodde faktiskt inte sådana tillverkades längre...

Då ska du inte försöka använda den i ett svenskt uttag. Det räcker inte med en adapter utan krävs en konverter, dvs en spänningsomvandlare. Köp en ny laddare istället.
 
Okej, sorry -- missade det. Trodde faktiskt inte sådana tillverkades längre...

Då ska du inte försöka använda den i ett svenskt uttag. Det räcker inte med en adapter utan krävs en konverter, dvs en spänningsomvandlare. Köp en ny laddare istället.
Är fortfarande lite fundersam, kollade med en voltmeter och den visar att laddaren visst klarar av högre spänning. Hade den inte gjort det så skulle den antagligen ha varit trasig nu, vilket den konstigt nog inte är.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.