jiri.basta1
Medlem
Hur gör man? Har Nikon D750 och hittar ingenting i manualen
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jo, saken är den att jag har plockat fram min D750 efter nästan ett års dvala och den fungerade inte. Har ingen aning om hur mkt var batteriet laddat när jag lade undan det. Jag tog original Nikon batteri från kameran och försökte ladda upp det men trots flera timmars laddning då hände ingenting när jag stoppade batteriet i kameran. Nu undrar jag vad som har hänt och hur kan jag fixa det. Ska jag köpa ett nytt batteri? Kunde det hända någonting med kameran så att den behöver repareras?
Det ser ut så att jag får köpa nytt. Har du någon erfarenhet av att använda andra batterier än originalet? Vilka funkar och vilka inte gör det? Finns det risk att man kvaddar kameran när man är för snål?
Om laddaren inte får igång det betyder det att skyddskretsen i batteriet stoppar uppladdningen för att en eller båda cellerna har för låg spänning.
Du har två alternativ.
1. Lägg det i återvinningen och köpa ett nytt - original eller annan leverantör.
2. Försiktigt knäcka upp det och löda loss de urladdade cellerna, ladda upp dem individuellt om du har en laddare som hanterar den här typen av celler och styrning över uppladdningsprocessen. Alternativt ersätta dem med nyinköpta celler med lödöron som du kan löda in i stället och sedan limma ihop det hela igen.
Gör ABSOLUT INTE det som föreslås under punkt två om ni inte vill bränna ner hus och hem. Skälet till att laddelektroniken blocker laddning efter djupurladdning är att elektroderna beläggs med ren koppar vid djupurladdning (om jag minns rätt, det var ett tag sen jag gick kursen i Li-Ion batteriteknik). Om man sedan laddar upp batteriet riskerar man att det bildas 'dendriter'-spetsiga metalltaggar som kan punktera isolationsbarriären och skapa lokal kortslutning. Detta leder till lokal överhettning och startar i värsta fall brand.. Li-ion brinner bra, jag lovar.. jag har testat. Celler som varit urladdade under 2V ska kasseras enligt samtliga batteritillverkare jag varit i kontakt med
Vi gjorde temperaturåldring på batterier av många olika fabrikat. Typiskt för kina-tillverkade Li-Ion var att de tappade orken i kyla samt att de åldrades ungefär 5 gånger snabbare än batterier tillverkade i EU, USA Japan eller Israel.. Det stämmer ganska bra med min erfarenheten av Kina-piratbatterier till kameror.