Annons

ladda upp bilder till fotosidan

Produkter
(logga in för att koppla)

pola

Aktiv medlem
Hur gör alla ni som har analoga kameror för att få upp bilderna på fotosidan?
har alla en negscaner? eller ber man att få dem på cd vid framkallningen?

Snyltar på kompisens diascanner.;)
De gånger jag plockat ut bilder på cd från lab har jag mest blivit irriterad eftersom de är för snåla med upplösning på cdn, allafall om du väljer typ 99 kr alternativet

Jag framkallar på Crimson i sthlm. Där kan jag välja om jag vill ha bilderna i 8, 16 eller 20 mb scanningar. Jag får bilderna direkt när dom är scannade, via internet. 8mb scanning ingår alltid, om man inte väljer endast framkallning.
Sen skickas filmerna hem, alternativt kan man hämta dom. 3:- för en 10*15 kopia, 9:- för en A5 kopia, när man efterbeställer.

Ok, jag ska sluta göra reklam för Crimson nu ;)

jag använder en flatbädds scanner med dålig upplösning(epson perfection 1650photo) Ibland känns det hopplöst dåligt men ibland känns det tryggt, skulle någon sno bilden blir det inget vidare. Men visst tappar man mkt vid inscanning, men bilder på en hemsida eller ex fotosidan är ju för att visa bilden och sina ideer och de minsta detaljerna försvinner med t.ex jpeg etc, och skulle den en dag behövas scannas för större tryck så får jag lämna in på trumscanning. Men visst ska jag jobba mkt med bilden och vill ha kopior så blir det en annan scanner.
mvh lenell

I början valde jag "bilder på cd" vid framkallning, men märkte att det sällan blev bra inscanningar, dessutom var upplösningen inget att hurra för.

Sen hade jag så tur att vi fick en gammal flatbäddscanner, och förra veckan inhandlade jag en begagnad Minolta Dualscan II för 1700:-

Det lönar sig ju knappast i längden att betala dyra pengar för bilderna på en cd..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar