Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ladda upp bilder Fotosidan fungerar ej

Produkter
(logga in för att koppla)
Uppladdning av bilder till FS via "Mina bilder"; "Album"; "Ladda upp bilder" fungerar inte längre.
Har kontaktat supporten, förfrågan 14152, och svarat på följdfrågor.
Att starta om webbläsaren är ingen lösning på problemet.
Inloggning går utan problem, kollat prenumerationen, testat tre olika webbläsare, testat med annan ny dator Windows 11.
Valda bilder länkas ändå inte upp, inget felmeddelande. Detta har aldrig hänt mig tidigare utan verkar som om en plötslig förändring skett någonstans.
Behörighet enl inloggning verkar OK eftersom kommentarer går igenom utan problem och menyval funkar.

Använder Mac med IOS 10.13.6 operativsystem, vilket kanske har blivit för gammalt i sammanhanget.
Någon med tips för att komma ur detta problem.
/BoP

Hej igen!
Fått uppladdning att fungera.
Har varit i kontakt med David E och meddelat hur jag gått tillväga.
Helt kort:
Filer sparade i PE ger filtilläget .jpg. Gick då ej att ladda upp på FS.
Efter konvertering i Nikon View NX 2 från .jpg till .JPG fungerar uppladdning igen. Observera skillnaden!
Man kan alltså misstänka att hur filtillägget anges är skiftlägeskänsligt på annat sätt än tidigare varit fallet.
Onödigt problem i så fall tycker jag och detta får bli mitt bidrag till de som följt tråden.
/BoP

i unix-system (som i princip macos är) är filnamn skiftlägeskänsliga, så "filnamn" och "FILNAMN" är två helt olika filer. Men att det skulle behövas ett program för att "konvertera" har jag svårt att förstå och låter typiskt Apple. Det borde gå att öppna ett kommandoskal och navigera till katalogen där filerna ligger och bara byta namn på filerna:

mv fil.jpg fil.JPG

Eller om man ska byta ändelse på flera filer samtidigt i samma katalog:

for fil in *.jpg; do mv "$fil" "${fil/.jpg/.JPG}"; done

(citattecknen är till för att gardera sig mot att filnamnet innehåller blanktecken)

Hej!
Martley
Du har nog hoppat över frågeställningens grundmening.
Alltså varför fungerade inte uppladdning som det gjort tidigare under lång tid?
Någon ändring, förutsedd eller oförutsedd, har kanske medfört problem.
/BoP

Eftersom problemet redan hade en lösning tillät jag mig att gå ifrån ämnet lite, jag ber om ursäkt för det. Men så som du framställt problemet så kan jag se två alternativa förklaringar till problemet:
  1. FS accepterar inte längre filename extension ".jpg" (med gemener), och att detta beteende har införts nyligen. Varför detta inte skulle accepteras har jag lite svårt att förstå, det är inte någon ovanlig namnsättning. ".jpeg" borde också vara ok.
  2. Dina .jpg-filer är inte filer som har ett innehåll som FS kan tolka som bilder sparade enligt jpeg-standard, trots filändelsen, utan något annat format och i det fallet så hade inte mitt förslag att byta namn på filerna fungerat, utan det krävdes den konvertering som du gjorde.

Hej igen!
”Min lösning” är ju ingen lösning egentligen, bara ett test för att hitta ett orsakssammanhang.
Enbart att ändra filtillägget hjälpte ej på Mac ej heller med Vindows operativ.
Jag körde konvertering via programvara eftersom filnamnet också får ett tillägg. Filerna får ny identitet och man blir av med ursprungliga identiteten.
Jag är inte systemkunnig, men man måste ju hitta någon logik i problem som uppstår.
Misstanken att FS tjänsteleverantör har ändrat något som var bättre förr kvarstår.
Uppskattar mycket att du egagerar dig i frågan.
Vad jag saknar i tråden är ju att ingen annan tycks ha upplevt problemet.
/BoP

Förmodligen för att det är något specifikt problem som du råkar ut för, inte ett allmänt problem. Jag har inte laddat upp bilder på länge till album, men det gick bra att ladda upp "DSC_2268.jpg" till ett nytt testalbum.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar