Annons

Ladda ner bilder - webbdesigner efterlyses!

Produkter
(logga in för att koppla)

BigHair

Aktiv medlem
Hej!

Då jag skriver en del åt olika tidningar har jag gjort en sida där tidningens redaktion får väla de bilder de vill ha. De ser dom som ett fotoalbum ungefär, med en lite större bild till höger. Jag hade tänkt att man ska kunna klicka på "ladda ner" och fo bilden som en vil till datorn. Nu blir det så att bilden laddas i ett större fönster, och om man sparar den därifrån blir det fel format, plus att det tar väligt lång tid och känns totalt oproffessionellt.
Är det någon som vet ngt bra sätt att lösa detta på? Skulle vara MYCKET tacksam!

Lasse

Så här ser det ut nu: http://www.frilansord.se/tinariwen/bilder.html
 
tack för svar!

ok, vad är det och vad för program behöver jag?
sidan har jag gjort i dreamweaver och "fotoalbumen" i ps.

jag är ingen datatekninker så fackuttryck har jag föga användning för...
 
BigHair skrev:
ok, vad är det och vad för program behöver jag?
sidan har jag gjort i dreamweaver och "fotoalbumen" i ps.
Du behöver i princip inga särskilda program förutom en textedidor (och en del kunskap). Däremot måste din server vara konfigurerad för att köra script i lämpligt språk, tex ASP och PHP. Inte alla webbhotell som stödjer det.

/Thomas
 
OK, tack!

jo, det var ju lite av den kunnskapen jag tänkte att någon på detta forum hade och kunde dela med sig lite av. Finns det t.ex. någon mall med html man kan använda eller liknande? Jag har inte hittat någon, men är ganska ny på området också...
Är det någon som vet ngn bra sida att kika på eller kan förklara någolunda lättförståeligt?
Att vilja göra något liknade på sin sida kan ju inte vara speciellt ovanligt bland medlemmarna på Fotosidan.
 
Anledningen till att det blir sådär är att webbläsaren vet vad den ska göra med en jpeg-fil. För att slippa ASP/PHP och annat krångel så är det absolut lättast att göra en ZIP-fil av bilden. Då behöver du aldrig lämna Dreamweaver.
 
BigHair skrev:
Är det någon som vet ngn bra sida att kika på eller kan förklara någolunda lättförståeligt?
Om du googlar på "Content-Disposition" och "force download" så får du upp ett antal sidor som förklarar en del.

Fast jag tror du bör börja i andra änden och ta reda på vilka script-språk din server stödjer, så vet du vilket språk du skall leta script till. Det borde stå i abonnemangsvillkoren eller motsvarande.
 
BigHair skrev:
Nu blir det så att bilden laddas i ett större fönster, och om man sparar den därifrån blir det fel format, plus att det tar väligt lång tid och känns totalt oproffessionellt.

När jag klickar på ladda ner-länken får jag först ett meddelande om nån diskettikon (som jag inte kan se) därefter öppnas en ca 2300x3400 pixlars bild i ett nytt fönster. Jag högerklickar på den och kan spara utan problem.

Jag förstår inte hur du menar. Vadå fel format? I webbläsaren kan bilden visas förminskad men filen som sparas är fortfarande stor.

Jag gissar att diskettikonen du syftar på är den där som dyker upp i Internet Explorer. Själv använder jag FireFox som webbläsare, så det är väl därför jag inte ser någon ikon.

Det verkar oproffessionelt att krångla till det mer än nödvändigt och förutsätta att användaren har Internet Explorer. Jag tycker du ska ta bort popup-meddelandet och sedan låta det vara som det är.

Antar att den tid det tar är när man väntar på att bilden laddas i webbläsaren innan man kan välja att "Spara som". En enkel lösning på det är ju att användaren istället högerklickar på länken och väljer "Spara mål som" (eller motsvarande kommando i andra webbläsare). Då väljer man först var bilden ska sparas och sedan laddas den ner - användaren slipper vänta.
 
Kjører serveren din PHP kan du bruke noe sånt som dette. Mrk! Dette er en usikker måte å gjøre det på, og du vil nok skrive inn litt ekstra sikkerhet, men det fungerer slik du ønsker.

<?php
$filename = $_GET["file"];
if (is_readable($filename)) {
$bytes = filesize($filename);
header("Content-type: application/download");
header("Content-disposition: attachment; filename=\"".$filename."\"");
header("Content-length: $bytes");
@readfile($filename);
} else {
header("HTTP/1.0 404 Not Found");
exit();
}
?>

1. Lagre dette som lasta.php
2. Pek til lasta.php?file=bildnavn.jpg

... der file=bildnavn.jpg er pekeren til filen du ønsker å ... laste ned.
 
OK, många bra förslag!

Det där med FireFox visste jag inte, tack för den upplysningen.

Att zippa filen verkar ju enklast, men kanske lite omständigt för den som ska ta emot filen? Blir inte filen kompimerad om man zippar den och förlorar därmed kvalité?

Älskar dessa forum och de snabba svar man kan få här!
Lasse
 
Det verkar som att du har din sajt hos B-one, rätta mig om jag har fel, och om så är fallet så ingår såväl ASP som PHP i alla vanliga abonnemang. Så det är ju en bra start. Då är det "bara" att snida till lite fungerande kod.
 
BigHair skrev:
Att zippa filen verkar ju enklast, men kanske lite omständigt för den som ska ta emot filen? Blir inte filen kompimerad om man zippar den och förlorar därmed kvalité?

Nei. En "zippad" fil mister ikke kvalitet når den blir pakket ut igjen.
 
Re: Re: Ladda ner bilder - webbdesigner efterlyses!

Jag tycker du ska ta bort popup-meddelandet och sedan låta det vara som det är.

Eller ändra texten på länken från "Ladda ner" till "Högupplöst bild", "Stor bild" eller liknande och sedan lägga till en textrad under alla småbilderna där du tipsar om att man kan högerklicka och välja "Spara mål som".

Jo det är onödigt krångligt att zippa. Både för dig och för mottagaren. Och att ge sig in på ASP eller PHP bara för detta tycker jag verkar vara att skjuta mygg med kanoner.
 
Du behöver inte använda något scriptspråk så som ASP eller PHP. Det enklaste sättet att lösa så att bilderna laddas ner är att ändra deras content-type till application/octet-stream.

Det kan ställas in på mapp-nivå i de flesta webbservrar. Se bara till så att de små resp de stora bilderna ligger i olika mappar på webbservern.

I den mappen där de stora filerna ligger mappas filändelsen .jpg till content-typen application/octet-stream.

Om du har ett någorlunda seriöst webbhotell så hjälper de till med det och du behöver inte förstå vad jag säger, de förstår på webbhotellet.

Om de inte förstår eller vill hjälpa till - byt webbhotell, är de inte mer seriösa än så är de säkert inte mycket att ha om något skulle strula eller så heller ;-)
 
Men om man sparar den genom att högerklicka försvinner information jag har skrivit in om bilden såsom författare o.dyl. vilket är tråkigt.

Hur har ni gjort (om ni har haft ett liknade problem vill säga)?
 
mannbro skrev:
Du behöver inte använda något scriptspråk så som ASP eller PHP. Det enklaste sättet att lösa så att bilderna laddas ner är att ändra deras content-type till application/octet-stream.

Det kan ställas in på mapp-nivå i de flesta webbservrar. Se bara till så att de små resp de stora bilderna ligger i olika mappar på webbservern.

I den mappen där de stora filerna ligger mappas filändelsen .jpg till content-typen application/octet-stream.

Om du har ett någorlunda seriöst webbhotell så hjälper de till med det och du behöver inte förstå vad jag säger, de förstår på webbhotellet.

Om de inte förstår eller vill hjälpa till - byt webbhotell, är de inte mer seriösa än så är de säkert inte mycket att ha om något skulle strula eller så heller ;-)

Tack för detta! Verkar vara ett mkt bra sätt! Men i vilket format fårt då mottagaren bilderna? De flesta vill ju ha i jpeg-format... Går det att fixa på ngt sätt?
 
Det blir jpeg... octet-stream berättar att det kommer rådata (läs inte RAW-format) och då kommer webbläsaren att vilja spara filen istället för att visa den.
 
BigHair skrev:
Men om man sparar den genom att högerklicka försvinner information jag har skrivit in om bilden såsom författare o.dyl. vilket är tråkigt.

Det tycker jag verkar mycket konstigt. Hur är informationen sparad?
Om informationen finns i jpeg-filen när den ligger på webbservern så följer den med när jag sparar ner den till min dator? Detta oavsett om filöverföringen initierades med ett vanligt klick på länk, högerklick på "Spara mål som" eller via en octet-stream. Jag har då aldrig stött på nåt annat.
 
ANNONS