Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ladda in bilderna i datorn.

Produkter
(logga in för att koppla)

liinnnea

Ny medlem
Jag försöker ladda in mina bilder från min kamera in i datorn, men det fungrerar inte.
Det har bara gått när jag laddat in minneskortet i skrivare, men på min egna dator har jag ingen sådan skrivare utan "bara" USB- port.

Något förslag på hur jag ska få datorn att hitta kameran?
 
Normalt dyker kameran upp som en diskenhet när du kopplar kameran till datorn med en USB-sladd.

För vissa idiotiska kameror krävs speciella drivrutiner från kameratillverkaren för att komma åt bilderna.

Enklast (och ofta snabbast) är att pillra ut minneskortet ur kameran och använda en lös kortläsare. Kostar bara någon hundring.
 
Liknande problem med EOS 350d

Jag har motsvarande problem med Canon 350D och en äldre PC med Windows 98SE. Har lyckats ladda in Canon SW, men när jag koplar in kameran så säger datorn att den inte hittar någon drivrutin och jag får inte upp kommunikationen.

Några tips ?? Jag vet att jag borde skaffa en ny datorm med Windows XP, men jag hade tänkt behålla den gamla på landet. Är minneskortläsaren enda alternativet ??
 
Är Olympus FE 120 också en idiotisk kamera?

Detta har även hänt med en Olympus FE 120, där varken datorn eller den medföljande programvaran "Olympus Master" kan förmå bilderna att knalla in i datorn.
Med min D70 är det inga problem . . .
Windows XP i båda fallen. Vad göra?

Saknar Windows XP drivrutin för denna speciella kamera eller saknar denna speciella kamera förmågan att kommunicera med Windows XP??

/Göran
 
Mitt förslag liksom någon tidigare är att skaffa en kortläsare. Dels så käkar det inte batteri på kameran när du laddar över korten dels försvinner alla problem med att kamera och dator skall kommunicera.. Du kan titta i vilken dator som helst på dina kort.. bara du har kortläsaren med dig. Jättesmidigt och som sagt, kostar inte mycket.

Ett tips bara, köp en kortläsare som kan läsa alla sorters kort.

Jag har själv använt kortläsare i närmare 2,5 år och tycker det funkar jättebra.
 
Gersemi skrev:
Mitt förslag liksom någon tidigare är att skaffa en kortläsare. Dels så käkar det inte batteri på kameran när du laddar över korten dels försvinner alla problem med att kamera och dator skall kommunicera.. Du kan titta i vilken dator som helst på dina kort.. bara du har kortläsaren med dig. Jättesmidigt och som sagt, kostar inte mycket.

Ett tips bara, köp en kortläsare som kan läsa alla sorters kort.

Jag har själv använt kortläsare i närmare 2,5 år och tycker det funkar jättebra.


Håller med dig helt, bäst att skaffa multikortläsare om man har eller skaffar kamera senare med andra korttyper då har man läsaren o behöver inte köpa ny.
 
Har samma problem ibland, men har en Canon eos 30d, har kommit på att det är USB-porten det är fel på, det funkar om man använder en av dom på framsidan på datorn, men inte om man tar en på baksidan, vet inte vad det beror på, grymt irriterande iallafall!
 
liinnnea skrev:
Jag försöker ladda in mina bilder från min kamera in i datorn, men det fungrerar inte.
Det har bara gått när jag laddat in minneskortet i skrivare, men på min egna dator har jag ingen sådan skrivare utan "bara" USB- port.

Något förslag på hur jag ska få datorn att hitta kameran?

Har du installerat drivrutinen till kameran ?

Om du inte har gjort det så är det inte konstigt att datorn inte känner igen kameran, du borde fått en CD-skiva med med drivrutiner när du köpte kameran, installera den först, sen funkar det nog.

Advent är väl inget märke som Bill Gates lade in drivisar till i XP skulle jag tro.

kent.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.