Annons

Ladda filmrulle i Olympus OM-2

Produkter
(logga in för att koppla)
jimmy1r skrev:
Då ska jag försöka svara på alla frågor.

Det är originalobjektivet, tror jag! Jag bifogar en url som leder till en bild av kameran där jag även markerat knappen som jag återställer med.

Det är den jag menar som man använder för att kolla skärpedjup.

"Om man vill avbryta en lång exponering så trycker man in den lilla spärrknappen som sitter på tidsinställningsringen och vrider ringen till "reset"-läget."

Det är lite fel, det man gör när man vill avbryta en lång exponering är att man vrider vippbrytaen ovanpå kameran till Check/Reset. Det finns inget reset-läge på tidsringen.

Jag har satt i nya batterier, och dom kan väll inte ha blivit dålig redan? Dioden lyser rött, men tidigare idag så skiftade den mellan att lysa rött och blinka rött?

Dioden skall lysa med ett fast sken om batterierna är bra blinkar den kan batterierna vara dåliga. Att batterierna är nya är tyvärr ingen garanti för att de är bra, jag råkade ut för det för bara ett halv år sen att ett av de nya batterierna jag hade satt in var helt dött efter bara ett par bilder.

"Vänta nu menar du att det ser ut som om bländarna är nedbländade när du har tagit en bild och de öppnar sig om du trycker på den undre spaken på objektivet så kan det vara så att du har skit i objektivet så inte bländarna går som de ska, men det ska inte låsa hela kameran."

När man tar ett vanligt kort så blinkar det till svart i sökaren. Men det är som att den stoppar här och det svarta stannar kvar lite då och då.

Jag såg på din bild att bländarlammellerna står i ett slutet läge så jag tror att problemet du har är att bländaren i objektivet är skitigt, den skulle i så fall behöva en rengöring. Och nej det är inget man helst gör själv.

Jag skrev:
Om man vill avbryta en lång exponering så trycker man in den lilla spärrknappen som sitter på tidsinställningsringen och vrider ringen till "reset"-läget.[/B]
Hans Persson (hasseper) svarade:
Det är lite fel, det man gör när man vill avbryta en lång exponering är att man vrider vippbrytaen ovanpå kameran till Check/Reset. Det finns inget reset-läge på tidsringen.

Jodå det finns visst ett resetläge på tidsinställningsringen. På bilden vid rubriken Reset Procedure på den här sidan syns den tydligt.

PD

PMD skrev:
Jodå det finns visst ett resetläge på tidsinställningsringen. På bilden vid rubriken Reset Procedure på den här sidan syns den tydligt.

PD

Jag såg att den kameran var en OM-2, den vi pratar om nu är en OM-2n och på den modellen sitter reseten på vippbrytaren. Så vi hade egentligen rätt båda två:)

\h

Om du ska köpa nya batterier måste de vara av rätt typ. Jag vet inte riktigt vilken typ det ska vara, men jag har för mig att det är svårt att få tag på dessa.

Har för mig att det ska vara nickelbatterier. Men jag vet inte säkert.

Amandus skrev:
Om du ska köpa nya batterier måste de vara av rätt typ. Jag vet inte riktigt vilken typ det ska vara, men jag har för mig att det är svårt att få tag på dessa.

Inte till OM-2n den använder vanliga 1,5 volts knappceller.

\h

Amandus skrev:

SR44 ska det vara. Silveroxid, inte LR44. Men svåra i få tag i? Knappast.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar