Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ladda film i gammal Zeiss Ikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Har införskaffat några gamla Zeiss Ikon, och tänkte ladda lite film. Dock blev jag osäker på om filmen ska laddas "genom" rullarna (inringade på bilden), eller "framför". Ska filmen altså bara löpa över rullarna, eller stoppas igenom mellan rullarna och huset?

Bilagor

• ikon.jpg
    ikon.jpg
    22.3 KB · Visningar: 225
Kan inte tänka mig att filmen ska gå under rullarna, det brukar vara över. Går den under rullarna finns ju alla möjligheter att den repas mot kanten av ljusschaktet, rullarna är säkert till för att hindra att något sådant händer och då ska filmen över dem.

Filmen ska går över dem. I varje fall har jag alltid gjort så på min Ikonta, och det har gett bra resultat. Bakstycket trycker ju ändå till filmen så den blir plan. F n står min Ikonta dock som "bokhylleprydnad", men torde fungera. Det mellanformatsfotograferande jag gör åstadkommer jag med en (numera) s a s obetydligt yngre Rolleiflex (SLX)!

Kul..

Jag plåtar med exakt samma kamera som jag ser på bilden. Ladda den gärna med lite snabbare film typ 400 eller uppåt så kan du använda mindre bländare så får du bättre resultat.

En filmfavorit är Tri-X.

Mvh
Fredrik

Jag använder också denna, men får repor när jag låter filmen gå över de där "pinnarna"...

Tror jag kan ha nån bruksanvisning som pdf. Ska kolla.

Dragningen ovanpå spolarna är riktig. Glöm inte att flytta spolen från höger till vänster innan du börjar ladda filmen.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar