ANNONS
Annons

Ladda datorn i bilen

Produkter
(logga in för att koppla)

hasse lundberg

Aktiv medlem
Jag använder mig av datorn när jag fotograferar utomhus, se mastphoto.se där jag har kameran kopplad till datorn och är då i behov av datorn hela tiden.
Batterier i bärbara datorer brukar ju inte vara så frächa särskilt länge.
Jag söker en bra lösning för att ladda min laptop i bilen via bilbatteriet.
En Inverter är mitt första val, blir då märkesoberoende om jag byter dator en dag,men är osäker på vilken kvalitet det krävs för att ladda ett batteri, räcker det med dom enklare som levererar modifierad sinusvåg? eller krävs det en som ger ren sinusvåg?

hasse lundberg skrev:
Jag använder mig av datorn när jag fotograferar utomhus, se mastphoto.se där jag har kameran kopplad till datorn och är då i behov av datorn hela tiden.
Batterier i bärbara datorer brukar ju inte vara så frächa särskilt länge.
Jag söker en bra lösning för att ladda min laptop i bilen via bilbatteriet.
En Inverter är mitt första val, blir då märkesoberoende om jag byter dator en dag,men är osäker på vilken kvalitet det krävs för att ladda ett batteri, räcker det med dom enklare som levererar modifierad sinusvåg? eller krävs det en som ger ren sinusvåg?

Alla laptop-datorer jag har haft har alla laddats med likström. Transformatorn brukar ge en likström ut. Att omvandla likströmen i bilen till växelström för att sedan åter omvandla den till likström verkar onödigt tycker jag. Det borde väl finnas någon pryl som kan ge rätt spänning likström från bilens 12 V likström...

Edit: OK. Jag kanske borde ha läst lite mer av tråden innan jag svarade :)

Den stora fördelen med en inverter är att den funkar till alla 220 volts laddare mm.

Du kan ju ladda mobiltelefoner, kameror, batterier till blixt, dator mm. om du har 220 volt i bilen.

Köper man en DC till DC konverterare så får man köpa flera olika för att kunna klara av samma saker.

Dock håller jag med om att det tekniskt sett är lite bökigare men flexibelt och billigt.

/Tomas...

Jag åkte till Batterilagret och köpter en Linkchamp inverter på 300W, 599:-
Har provat dator i bilen både med och utan interna batteriet i datorn samt printat ut en bild med en Samsung SPP-2020 utan några problem.
Invertern har en massa inbyggda skydd mot felkoppling samt en fläkt som startar först när den blir belastad eller varm.
Vid normal drift märks inte att den arbetar.

Var igår på Biltema och köpte en inverter. Den funkade bra med en glödlampa (100w) som belastning, men när jag kopplade in nätaggregatet till laptopen så slog den av.

Åkte tillbaka med den idag för att få den utbytt, men killen bakom disken sa att det var problem med dom när man skulle ha dom till datorer. Så han ville inte byta ut den, utan jag fick pengarna tillbaka.

Kul med en ärlig försäljare i alla fall. Nu får jag leta på en annan istället.

/Tomas...

Hur mycket effekt kräver din laptop då? De flesta ligger runt 70-90 watt om jag minns rätt men det finns en del som kräver mer.

Jag har en omvandlare som ger 300 watt (Belink) och det är kanon att ha liggande i bilen eftersom man kan plugga in laptop, mobiler eller i stort sett vad som helst utan att behöva fundera på att ha rätt pluggar.

Mitt nätaggregat till min laptop lämnar 16,5V och max 3,36A, vilket blir ca: 56 watt.

Kunde inte ens ansluta bara nätaggregatet (utan laptopen) till invertern utan att invertern slog ifrån.

Om jag körde med en vanlig 100 watts glödlampa som testbelastning så funkade det perfekt. Men det är ju en rent resistiv belastning till skillnad från laptopen.

Antagligen så slog invertern ifrån p.g.a. någon form av störning eller stor startström och inte p.g.a. hög belastning. Men enligt Biltema så var detta ett "känt problem" på den modellen så det rör sig väl om en felkonstruktion, för det ska ju funka.

Ska prova något annat märke så får vi se hur det funkar.

/Tomas...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar