Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ladda batteri utan ström?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle_B

Aktiv medlem
ja rubriken är lite kryptisk... Det jag menar är, finns det någon smart uppfinning som kan ladda batterierna till en Digitalkamera där det inte finns elekticitet?

Jag vandrar ofta i Sarek och jag antar jag åker upp till sommaren igen. Dock med den stora skillnaden att jag lägger stor vikt vid fotografering med en Canon 20D. Dom som har varit här vet att man inte möter mkt folk, än mindre finns ström möjligheter.

På mina förra vandringar har jag använd analogt eller en canon G5 som klara sig på en laddning i 3 veckor!! Av erfarenhet från 350D så äter denna ström i jämförelse så laddning komemr nog bli aktuellt ett flertal gånger.. men hur?!?

ett alternativ är ju att köpa 4st batterier, men låter inte så skoj... ett annat är tex solcells laddare eller kanske en litet vattenhjul som får snurra en hel natt... rinnande vatten finns det ju ingen brist på. Finns dessa "uppfinningar"? eller kan man ta en gammal dynamo o sätta lite paddlar på den o få den o ladda en kamera?

personligen vet jag inget om strömstyrka, volt o annat sådant men jag antar att sådant spelar roll vid laddning...

Det ända sättet är nog solceller. Finns att köpa lite här och var. Tror att Biltema, Claes Ohlson och många elktronikföretag som SIBA, OnOff och El-giganten brukar sälja dom. Kolla även affärer som håller på med marinelektronik. GPS:er, VHF radio m.m.

http://www.resklar.se/art-1.asp?id=172&iPageID=21
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302850&cks=PLS
http://www.silva.se/pg_swe/products/inst_solar.htm
http://www.clp.se/?page=158&display=207:222

Rätt laddning och kontaktdon måste man kolla så att det inte blir fel. Många som jag varit ute och rest har kört med solcellsladdare för att ladda laptops, kameror m.m.

MVH//Jan

Man kan alltid koppla solcellerna till en billaddare förutsatt att de lämnar 12V ut. Köpte ett batteri för några dollar på Ebay, och då medföljde en billaddare. För visso var den av otroligt simpel kvalitet, men den räddade min sommar iaf. Borde finnas bra mycket bättre grejer att få om man lägger på någon hundring.

Jag har en iSun solcellsladdare som funkar men effekten den ger är inte så mycket att heja för. Jag skulle tro att det smidigaste nog är att köpa ett par stycken batterier hos zebramedia. Det blir ju nästan samma pris också. Grejerna ska ju vara vikteffektiva också så några jättesolpaneler är inte att tänka på att bära med sig. Sen kan man ju fota mer "analogt" i den bemärkelsen att man stänger av displayen och inte kollar igenom bilderna så ofta. På tre veckor borde det vara ganska lugnt tycker jag.

En sak till.. en solcellsladdare kräver ju något fundamentalt för att fungera, nämligen sol. Även om de ger effekt även när det är mulet så fungerar den naturligtvis optimalt vid solsken. Och alla som vandrat i fjällen mycket vet att solsken inte alltid är något man kan hoppas på. Jag köpte själv solcellerna med förhoppning att kunna använda dem under längre turer men har kommit fram till att om det bara rör sig om 2-3 veckorsturer är det betydligt smidigare att ta med sig batterier.

Har en radioapparat som man vevar upp, har läst att man skall göra en ulandsdator som drivs med en vev, kunde ingen göra en vevladdare då?

Vindsnurra!

intressant tråd... vandrar en hel del i fjällen och ofta funderat på att bygga ett litet vindkraftverk, för sol i svenska fjällen är det inte allt för ofta, men däremot vind! borde gå att använda stativet för att rigga snurran på, sedan kan den gå hela natten....tror detta är den bästa lösningen, bara att klura ut hur saken skall konstrueras, har byggt några prototyper men att få ner vikten till max 300g och spänningsstabilisera på drygt 12v, kanske vi kan slå ihop våra huvuden och komma på nått!

Hörde någonstans att dom tänker bygga en Digitalvandringsled i fjällmarkerna, skulle visst vara 5 km lång med laddstationer efter varje km.Det skulle även placeras ut kameror vid kända landmärken som skulle länka bilder till stationer och iordningsställda
övernattningsplatser på denna led så att kvällens näringsriktiga lättviktskost kunde avnjutas i "Rapadalen II", Kebenekajse II" Gubbträsk II o.s.v
/G.

I fjällen finns det gott om vattendrag och oftast gott om sol sommartid. En vattenturbin eller en solcellspanel borde kunna lösa det hela.

ja ungefär det jag tänkte på också... Visst sol och vind finns det ofta, men skulle vilja påstå att vatten är väl det absolut vanligaste? Ingen slår väl läger om inte en jokk rinner 1 meter utanför tältet?? så rinnande/forsande vatten är oftast inget problem. Men det är ju det att omvandla vattnet till kräm i batteriet. Laddningstiden är ju inga problem då man sover minst 10 timmar på fjället, i alla fall jag. Ja visst, köpa 5 batterier är ju smidigast men absolut inte roligaste sättet! ;)

Tänk va njutbart o se sin egen vattenturbin ladda kameran.. hälst ska den väga under 500g, Max 1kg.. kan göra avkall på 1 par långfilsingar o mjukost för att få med ett vattenkraftverk.

Men eftersom jag saknar al ltyp av expertis runt electicitet så kan jag inte bygga detta... :(

Tanken med stativ=grund för vind kraft är ju en rolig idee också... Näe komigen nu alla Chlamerister o KTH:are, visa att ni kan annat är student spex, gör en ritning som vi kan få bygga efter :))

Ett litet vindkraftverk kan sitta på packningen när man går och på tältet när man sover så det kan generera ström 24h/dygnet! ;)

gunte skrev:
Hörde någonstans att dom tänker bygga en Digitalvandringsled i fjällmarkerna, skulle visst vara 5 km lång med laddstationer efter varje km.Det skulle även placeras ut kameror vid kända landmärken som skulle länka bilder till stationer och iordningsställda
övernattningsplatser på denna led så att kvällens näringsriktiga lättviktskost kunde avnjutas i "Rapadalen II", Kebenekajse II" Gubbträsk II o.s.v
/G.

Antar att det även blir välsorterade pubar samt cafeer så att stadsborna kan få sin Latte med jämna mellanrum. Servicestationer för de kända kameramärkena måste ju även finnas för att fixa back & frontfokus, döda pixlar & allt vad man som digitalare kan råka ut för ;-)

Snacka om friluftsliv i den orörda vildmarken!

//Larsa

Kalle_B skrev:
Av erfarenhet från 350D så äter denna ström i jämförelse så laddning komemr nog bli aktuellt ett flertal gånger.. men hur?!?

Min 350D klarade sig på ett batteri under sommarens vandring. Nästa vandring tar jag med två stycken i reserv. Hur man än vänder och vrider på det så blir det den enklaste, billigaste och lättaste lösningen.

Med lagringskapaciteten är det värre. En bärbar hårddisk med kortläsare och utbytbara batterier är nog billigast (men inte lättast).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar