Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ladda AA NiMH i laddare av annat fabrikat

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan jag ladda mina GP NiMH 2700 i en Sony-laddare där det uttryckligen står: "must only be used with Sony NiMH"?

Antar att det huvudsakligen är propaganda från Sony, men det kanske skadar kapaciteten litegrann ändå? Och funkar refresh-funktionen som den ska när det är "fel" fabrikat?
 
Vet inte.

Jag har en GP snabb-laddare som jag laddar alla mina batterier i. Aldrig haft några problem, jag har laddat bl.a. panasonic, duracell och givetvis olika gp batt.

Det enda man får tänka på, är om de tål snabbladdning.
 
Skulle inte tro det är någon fara faktiskt. Antagligen står det för att sony ska komma undan ansvaret om ett batteri skulle gå sönder.
 
Hej Sharpshooter.

Om du har en laddare som laddar med låg ström på tid kan det vara så att dina 2700mAh celler inte hinner bli fulladdade.

Vad har du för laddare?

Många tillverkare skriver så på sina laddare, då får de sälja fler celler.

Anders
 
Hej Sharpshooter.

Om du har en laddare som laddar med låg ström på tid kan det vara så att dina 2700mAh celler inte hinner bli fulladdade.

Vad har du för laddare?

Många tillverkare skriver så på sina laddare, då får de sälja fler celler.

Anders

En uråldrig sådan, BCG-34HRC heter den, köpte den för säkert 5-6 år sedan...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.