Annons

lacka en fotokopia

Produkter
(logga in för att koppla)

aksello

Aktiv medlem
Hej, jag har precis fått en av mina kopior från crimson i stockholm monterad på svart pvc, ser superfint ut. Jag har tänkt att lacka det matta fotografiet med klarlack, för att kunna hålla bättre och för att ser blankt ut. Är det någon som har erfarenhet av något liknande? kanske några tips?
Jag köpte en sprejlack från claes olsson, men vågar inte börja ännu. Har precis provat på ett litet foto som låg framme bara för att se. Tacksam för svar. Mvh
 
Hej, jag har precis fått en av mina kopior från crimson i stockholm monterad på svart pvc, ser superfint ut. Jag har tänkt att lacka det matta fotografiet med klarlack, för att kunna hålla bättre och för att ser blankt ut. Är det någon som har erfarenhet av något liknande? kanske några tips?
Jag köpte en sprejlack från claes olsson, men vågar inte börja ännu. Har precis provat på ett litet foto som låg framme bara för att se. Tacksam för svar. Mvh

Det låter lite riskabelt att spraylacka. Ingen aning om det går, men det kan kanske vara värt ett försök. Annars är laminering ett skapligt alternativ.
 
Personligen skulle jag inte.

Jag kan inte se hur man kan få det jämnt nog, och man lär ju få rejäla reflexer när man talar om en större yta.
 
med det fetaste munstycket du kan få tag i så kan det bli jämnt, men har du ingen erfarenhet av sprayburkar sedan tidigare kan det bli svårt endå att få det jämnt. Sen vet man ju aldrig hur bläcket i utskriften reagerar på kemikalierna i lacken
 
Hej, jag har precis fått en av mina kopior från crimson i stockholm monterad på svart pvc, ser superfint ut. Jag har tänkt att lacka det matta fotografiet med klarlack, för att kunna hålla bättre och för att ser blankt ut. Är det någon som har erfarenhet av något liknande? kanske några tips?
Jag köpte en sprejlack från claes olsson, men vågar inte börja ännu. Har precis provat på ett litet foto som låg framme bara för att se. Tacksam för svar. Mvh

Hej!
Det låter väl riskabelt. Dom kemikalierna som finns i lacket kommer säkert att förstöra bildens färger. Min fråga blir i stället varför vill du lacka en fotografisk bild.Rätt utskriven så är den tålig mot alla former av ljus. Vad du i stället skall satsa på är att sätta in bilden i ram och glas på ett rätt sätt.Man kan även laminera bilder, vilket är något helt annat än lacka.
 
har sett bilder som behandlats med lack/fernissa, det blir ett bra djup i bilden men dom gulnar efter ett tag, ta dej en ordentlig funderare på om det är värt det.
 
Som fotosidans enda(?) sprayburkstillverkare så kanske jag har lite input i ärendet. :)

En spray är perfekt för att få ett jämt och fint skikt på ytan.
Det är ju t.ex. därför billackerare använder sig av just sprayer. (ja, oftast används sprayburkar för mindre skador)

Ett förslag är ju att provspray på en liknande yta innan så att Du inte råkar förstöra Din fina bild. (det är liiite trixigt att få en jämn och fin yta) Ett tips är att starta och avsluta sprayningen UTANFÖR bilden så att inga droppar och stänk kommer på bilden.

Använder Du en "UV-beständig" lack (läs akryllack) så behöver Du inte oroa Dig för att den ska gulna.
DUBBELKOLLA så att det verkligen ÄR rätt typ av lack.
Det är sällan lacken i sig som är skadlig utan det är de lösningsmedel som använts för att få lacken spraybar.

Jag har ingen egen erfarenhet av att lacka foton så jag hoppas verkligen det blir bra OM Du nu bestämmer Dig för att lacka.

Lycka till!
/Peter
 
Har lackat RC bil-kaross med klarlack, dels för att få ett extra skydd och det fungerar bra faktist. Jag lackade då på klistermärken också som redan var på karossen. Inga problem blev det. Det var Tamiya klarlack TS-13(lack) och Tamiya X-22 (akryl). Spraya en eller två lager (låt senaste lagret torka innan du fortsätter med nösta) så tunnt du kan.
 
om jag inte minns fel så testade tidningen proffs foto två sorters skyddslack på sprayburk. Det som var en nackdel med skyddslacken var att bilden fick en färgförändring när den hade skyddslackat. Så det finns skyddslack framtagen för fotopapper att köpa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.