Annons

LaCie usb. Stänga av eller ej?

Produkter
(logga in för att koppla)

T-Max 400

Aktiv medlem
Har en nyinköpt LaCie usb2 hdd på 250gb.

Stänger den av sig själv om jag stänger av datorn eller ska jag stänga av den manuellt?

Vilket mår den bäst av (hört att de kan krångla)?

Mvh

Tobias
 
Jag har en sådan och såvitt jag märkt stänger den inte av sig.

Den blir dessutom ganska varm, så jag tror det är bra att stänga av dem när man inte använder dem.


/Anders
 
Jag har också en Lacie. och som AFE nämner så stänger den inte av sig när du stänger av datorn.

Jag har den avstängd när jag inte använder den. Allt för att inte riskera en diskkrach i onödan.
 
Jag brukar alltid stänga av mina externa diskar som jag använder för bild och musikförvaring när de inte skall användas. Om inte annat är det ju onödigt att ha dem vidöppna när man är ute på nätet om inte avsikten är att sända till eller från dem (t.ex. att lägga upp bilder här eller på någon annan fotosida ). Om det har någon betydelse med värmen de utvecklar vet jag inte, de interna diskarna är väl inte direkt källarsvala de heller.....
Beträffande minimeringen av kraschrisken är jag osäker, just diskstarten är känslig har jag hört - men det snackas ju så mycket..;-)).
Us
 
Sonnaren skrev:
Beträffande minimeringen av kraschrisken är jag osäker, just diskstarten är känslig har jag hört - men det snackas ju så mycket..;-)).
Us

Så länge de inte blir för varma så mår de nog bäst av att gå hela tiden, men det beror på hur ofta man stänger på och av dem. Använder man dem sällan är det troligen bättre att stänga av dem när de inte används.

Diskarna i min dator är för övrigt bra mycket svalare än externa diskar brukar bli pga att det är mycket mer cirkulation runt dem och luftflöde genom lådan. Men så har jag åxå tänkt igenom placering av komponenterna i min dator lite mer än medelsvensson kanske. :)
 
Kör man LaCies diskar med Firewire, så stängs de automatiskt av med datorn. De sätts även igång med datorn. Jag har just fått tillbaka min LaCie från garantireperation.. Skrivfel/läsfel över stora delar av disken. Så jag tror inte att det är att rekommendera att hålla på att stänga av/sätta på hela tiden. Men det måste väl ändå vara så att den stängs av i rätt sekvens när man trycker på knappen. (Alltså att den parkerar)
 
Vad jag har hört är att man ska använda "Säker borttagning av maskinvara" innan man stänger av den. Det lär finnas någon magnetisk historia som lyfter läsarmen och förhindrar att operativet skriver till disken när den stängs av.
 
Använd dig av "Säker borttagning av maskinvara"

Hej!
Jag har en likadan disk....
Använd dig av "Säker borttagning av maskinvara" så slipper du få en diskcrash som jag råkade ut för. Ingen rolig historia att köra "Disc Recover" på 65000 filer. Alla filerna blev räddade men heter typ "DiscRecover0001" osv.

Ett tips backa aldrig upp på denna disken....Inget jag rekommenderar iallafall.
 
Ja, man bör använda "säker borttagnin" om man stänger av den under drift, för att eventuell data som ligger i cachen ska skrivas ut till disken.

Däremot finns det ingen magnetisk historia som lyfter läshuvudena (inte som jag känner till iaf). De ligger mot skivan när disken är avstängd och vilar på en liten luftkudde när skivorna roterar.
Däremot så parkerar disken huvudena omgående om spänningen bryts.
 
Re: Använd dig av "Säker borttagning av maskinvara"

emji skrev:
Ett tips backa aldrig upp på denna disken....Inget jag rekommenderar iallafall.

Backup tar man ju för att man ska ha en kopia kvar om det ena eller det andra mediat kraschar.
I ditt fall borde det bara varit att köpa en ny disk och kopiera dit filerna från den hela disken.

Edit:
Om det nu var något hårdvarumässigt fel då, annars räcker det ju att formattera om den.
 
Ett par visdomsord

Kan slå vad om att de krascherna som inträffat har berott på att följande 2 punkter inte annamats:

1. Säker borttagning av maskinvara finns av en viss anledning, ska alltid användas.

2. Hårdiskar är inte byggda för att "stängas av som en lampa eller något", tekniken är tyvärr inte så långt kommen. Inte ens våra hotswap fiberdiskar @ work mår i ärlighetens namn bra av det rent mekaniskt.

Sen finns det ju alltid de som hävdar motsatsen men det får de stå för. Jag talar ur mångar års erfarenhet och användande av tekniken inte vad som skrivs i PC Hemma ;)
 
Jag har igång min disk när jag kör backupen, vilket brukar resultera i någon timme en gång varje/varannan vecka beroende på vad jag gjort. I övrigt är den avstängd och urkopplat från datorn.


LaCie D2. Den går igång av sig själv när man trycker i firewire-kabeln, sedan när man "unmountar" disken brukar jag först välja att koppla bort den i säker borttagning, stänger sedan av disken på knappen, väntar tills den varvat ner, och drar sedan ur firewire-kabeln.

Den blir ganska varm så jag tvekar inte en sekund på att det är bättre att bara köra den någon timma varannan vecka än att ha den igång jämt som resten av dator, som sällan stängs av, speciellt då den enbart är för backup.
 
Hej Robert.
Ordet backup kanske var fel att använda....
Snarare en "tillfällig förvaringsplats" inför en formatering. Jag förde över all min data från den disk som skulle formateras. När filerna skulle föras tillbaka till den formaterade datorn, var all filer förlorad. Då var det försent att gå och köpa en ny disk.
 
Tack för alla svaren.

Att jag köpte en usb hdd är främst för att spara all data från min nuvarande dator medans jag bygger ihop den nya.. Min 2 år gamla dator börja låta som en jordfräs ibland och hänger sig :-(

Ska spara allt (bilder, mp3, textdokument, filmer etc) på LaCie´n temporärt, mer som en mellanlagring.

Men sen kommer den få vara backup hdd, men kör backup på 2 olika hdd:ar så det ska nog gå bra.

Ska köra "säker borttagning av maskinvara" låter det som iaf.

Mvh

Tobias
 
Scary!

Jag som var på väg att beställa två Lacie...
Tanken var att lägga in filmerna från ca 40 timmar mini-DV. Det skulle bli runt 500 GB. Jag ville ha AVI-filerna tillgängliga för redigering och även som backup. Så två Lacie 250 GB hade ju passat bra. Men om det nu är så vanligt med krascher så känns det halvkul att lägga ned all den tiden på att tanka in all film för att dumburken sen kraschar...
What to do?
Ska man behöva köpa en extra dator? Som också kraschar. Ibland blir man less på datorer.
 
Mitt förslag.
Jag hade köpt 2 nya interna diskar istället för två externa.
Har du inte plats finns det pci kort att köpa för flera diskar. Interna diskar är dessutom relativt billiga.
 
Re: Scary!

fredrikz skrev:
Jag som var på väg att beställa två Lacie...
Tanken var att lägga in filmerna från ca 40 timmar mini-DV. Det skulle bli runt 500 GB. Jag ville ha AVI-filerna tillgängliga för redigering och även som backup. Så två Lacie 250 GB hade ju passat bra. Men om det nu är så vanligt med krascher så känns det halvkul att lägga ned all den tiden på att tanka in all film för att dumburken sen kraschar...
What to do?
Ska man behöva köpa en extra dator? Som också kraschar. Ibland blir man less på datorer.
Ny dator löser inte problemen på något sätt. HD i datorn har väl samma chans att lägga sig och dö som externa HD. Enda skillnaden är väl att de är aningen svårare att byta - i alla fall tar det några minuter längre tid - och fordrar troligen skruvmejsel.....;-)).
Us
Us
 
Interna diskar har kännts "stabilare" för backup än externa diskar. Men som sagt det är bara min åsikt. Nu är en av mina äldre datorer ombyggd som backup server med 3 st 250GB interna diskar. Peppar peppar.... hoppas att det fotsätter vara stabilt.
 
Jaa, vad vet man....? Jag har 2 interna diskar (tillsammans 500 Gb) och 4 externa, 1 x 60, 1 x 300 och 2 x 250. Det ger sig vilken som rasar först - och hittills har det gått bra. Men det enda som är säkert är ju att det är blott en tidsfråga. Se'n kan man ju också se det som så att ju fler HD, desto större risk att någon av dem tackar för sig och lämnar in....;-).
Us
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.