Annons

LaCie 120

Produkter
(logga in för att koppla)

Samiboy

Medlem
Hej alla vänner på fotosidan.

Jag har funderat att köpa en ny skärm till datorn men vet inte vad jag ska köpa. Den skärmen jag har tittat på är LaCie 120 är detta en bra skärm att bildbehandla på eller ska man välja någon annan skärm.
Jag har en budget på runt 7500kr.

Tack!
 
Samiboy skrev:
Hej alla vänner på fotosidan.

Jag har funderat att köpa en ny skärm till datorn men vet inte vad jag ska köpa. Den skärmen jag har tittat på är LaCie 120 är detta en bra skärm att bildbehandla på eller ska man välja någon annan skärm.
Jag har en budget på runt 7500kr.

Tack!
http://www.yfo.se/product.php?_task=product&product_group_id=55&product_id=8030

Rekommenderas av YFO, så det är nog rätt ok grejor. Kalibrerar du den rätt sen också så har du med största sannolikhet en riktig högkvalitetsskärm.
 
Yfo har inte fått in skärmarna än.
Jag får ett samtal dirkt när de kommer, ska testa 120 mot Eizo cg210 då!
Återkommer med svar!
 
Skickade en förfrågan idag om vad skillnaden är mellan 119 0ch 120. Detta svar fick jag(som jag fattar det så är det mycket liten skillnad. Är det nån som kan tyda exakt vad det står??)

"Hej!
Lacie 120 har h? uppl?ng 1600x1200 mot 1280x1024 lite snabbare responstid, 1" st?, men lite l䧲e kontrast s堶em du v䬪er 䲠nog bara mera prisfr姡.


H䬳ningar


Kent/Yfo??"
 
Merlin skrev:
Skickade en förfrågan idag om vad skillnaden är mellan 119 0ch 120. Detta svar fick jag(som jag fattar det så är det mycket liten skillnad. Är det nån som kan tyda exakt vad det står??)

"Hej!
Lacie 120 har h? uppl?ng 1600x1200 mot 1280x1024 lite snabbare responstid, 1" st?, men lite l䧲e kontrast s堶em du v䬪er 䲠nog bara mera prisfr姡.


H䬳ningar


Kent/Yfo??"
Det står lägre kontrast och att det är en ren prisfråga eller? Varför skiljer det så mycket i pris då?
 
Nästan så att man kan köpa två 19" istället! =)
Har upplösningen någon betydelse när man betraktar bilder?
 
Jag har en Samsung 204T med 1600x1200 upplösning och en HP L1925 med 1280x1024. En stor fördel med den 20" 1600x1200 skärmen förutom den högre upplösningen och bättre färger är att pixlarna är väsentligt mycket mindre och inte ger någon "dooring" effekt på armslängds avstånd(dooring= med att man ser gränserna mellan pixlarna som ett störande mönster på tex en jämn blå himmel)

Mvh/Stefan
 
LaCie har ju gott rykte i grafiska branschen. Säkert bättre än allt på El Giganten.. :)

Eizo och NECs värstingar ska vara de bästa som finns. Men de kostar ju från 15 000 och uppåt.

Jag funderar också på en LaCie 120. Har en Eizo Coloredge 21 tum på jobbet så jag känner att LaCie borde räcka hemma.

Glöm inte att du MÅSTE ha en kalibrator om du inte kan låna en kontinuerligt.
 
Roligt att det är fler än jag som verkar vilja ha lacie 120. Vi får hoppas att det är en bra skärm att bildbehandla på.
 
Har sett Lacie 119. Den går att kalibrera, men liksom de flesta andra skärmar i denna klass är den lite ojämn, framförallt ut i kanterna. Sen får man räkna in priset oxå. Den går nu för runt 4000:-
 
Jo det är ju den billigaste som YFO har, så kvaliten är ju därefter. Nästa steg (120) ligger på 7200:- Den dyraste kostar 50 000:- =)
 
YFO Malmö fick in den idag!
Bara tittat på den snabbt och finishen är väldigt "plastig".
Bildmässigt ligger den lite över Apples 20", men är också fullt kallibreringsbar (inte apples).
 
Drar igång denna tråd igen då jag har stora funderingar på en Lacie 120. Är det någon som har köpt eller testat den? Fördelar, nackdelar, omdöme?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.